Vitorlázás és jóga

Nemcsak nyáron fontos számunkra a vitorlás sport szeretete és az aktív életmód: fontosnak tartjuk, hogy a vitorlázás nélkül töltött időszakban is egészségesen éljünk és felkészüljünk a következő szezonra. A vitorlázás szempontjából csendesebb hónapok remek alkalmat nyújtanak a sport kihívásaira való fizikai és mentális felkészülésre, egyúttal a szükséges képességek, készségek fejlesztésére. A Women On Water Hungary partnere, a MERU Sportcare támogatásával újabb cikkben nyújthatunk betekintést nektek az egészséges test és lélek megőrzésének egyik legkíméletesebb, ugyanakkor kimagaslóan hatékony mozgásformájának alapjaiba: ismerkedjetek meg a jóga jótékony hatásaival!

A vitorlázók edzésének célja bármilyen szinten ugyanaz: olyan mozgásformák rendszeres művelése, melyek az általános erőnléten belül elsősorban a törzsre koncentrálnak, javítják a koordinációs és koncentrációs képességeket, és segítenek megelőzni a sérüléseket. Nem véletlen, hogy a klasszikus edzőtermi tréning kiegészítéseként szinte minden profi vitorlázó szárazföldi programjában szerepel a jóga, hiszen gyakorlataiban egyszerre kapnak szerepet az izmok, az egyensúly, a koncentráció és a rugalmasság. Mindemellett a jógában a test erőnléti karbantartása az ízületeket és porcokat kímélve történik, jellemzően nyújtó pózokon keresztül vagy azokkal kombinálva, így elkerülhetőek a sérülések is. A test erejének és rugalmasságának növelése mellett a jóga ászánák segítségével a helyes tartás és izom mozgatás technikák is elsajátíthatóak, ami kiemelt jelentőségű a sérülések és mozgásszervi betegségek megelőzésében.

Jótékony fizikai hatásaival párhuzamosan a jóga nagy mértékben hozzájárul a mentális alkalmazkodóképesség javításához is. A felkészült oktató segítségével rendszeresen gyakorolt jóga egyértelműen túlmutat a fizikai mozgáson: a folyamatos gyakorlás során a lassabb, precízebb, befelé koncentráló mozgás eredményeként jelentősen és aránylag rövid idő alatt javulhat a testtudat. A vitorlázásban a környezet állandóan változik, ezért egyéni előnyt jelent, ha minél jobban ismerjük fizikai és szellemi képességeinket, határainkat, így biztosabban, gyorsabban, pontosabban tudunk a folyamatosan alakuló környezeti helyzetekre reagálni, miközben figyelmesebben tudjuk követni szervezetünk jelzéseit, igényeit is.

A jóga jellegzetes különlegessége egyéb mozgásformákhoz képest a légzés technika kiemelt fontossága. A légzés az emberi lét alapvető feltétele, ám hajlamosak vagyunk megfelelő figyelem ráfordítás helyett puszta automatizmusként kezelni. A légzés tudatos szabályozása stresszhelyzetekben különösen nagy jelentőségű: a helyes légzéstechnika a leghatékonyabb stressz kezelő tevékenység, de az erőkifejtésben és a koncentrációban szintén meghatározó szerepe van. Ráadásul az aerob jellegű testmozgásokkal ellentétben a jóga a hiperventilláció helyett annak pont az ellenkezőjére tanít: kevesebb levegővétel mellett nagyobb teljesítményre, feltöltve a szervezetet, nem fárasztva azt.

A jóga a test és az elme fejlődését nem külső mércével felállítható eredményrendszerekhez köti, hanem az egyén saját képességeihez, készségeihez, így bárki bármilyen korban el tudja kezdeni. A számtalan stílus és iskola közül egyéni preferenciák alapján érdemes választani: sokan próbálnak ki többféle irányzatot, mire rátalálnak a nekik legmegfelelőbbre. A világszerte ismert és elismert hagyományos jógaiskoláknak – melyek közös pontja, hogy mind a mai napig a mesterek és tanítványok láncán keresztül adják át a több ezeréves alapokon nyugvó tudást – mind vannak képviselői itthon: a testi hatásokra koncentráló hatha jógák közül a dinamikusabb Ashtanga és a precízebb, lassabb Iyengar jóga mellett a meditációt fókuszba helyező Himalája jóga tradíció, a Szatyananda jóga, a Sivananda jóga mind elérhető. A hagyományos iskolák valamelyikéből gyökerező, de inkább alkalmazott jógaként megnevezhető mozgásformák valamilyen specifikus területre, hatásra figyelnek: ilyenek például a gerinc jóga vagy a kismama és gyerekkel végzett jóga.

A jóga legalább annyira összetett mozgásforma, mint a vitorlázás: egyszerre növeli az állóképességet, erőnlétet, tüdőkapacitást és tartja fenn az izmok, ízületek mozgékonyságát úgy, hogy mindeközben nem terheli túlzottan a keringést, és karban tartja az idegrendszert. Ráadásképp a helyes technika elsajátítása után a gyakorlás bárhol és bármikor megvalósítható nemre és korra való tekintet nélkül, egyénileg vagy csoportosan, szárazföldön vagy decken/deszkán/SUP-on egyaránt.

A felkészülést nagy mértékben segítik a Meru Sportcare termékei, hiszen felgyorsítják a regenerációt, és csökkentik a sérülésveszélyt. Ízületi panaszok esetén a Flex ízületápolót ajánlatos használni: a kollagén és MSN tartalmú gél nagy mértékben járul hozzá a rugalmasság és a mobilitás támogatásához – mozgási nehézség, merevség, izomfeszülés és ízületi panaszok megelőzésére és enyhítésére javasolt.

 

 

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.