A balatoni Kékszalag 84 éves történetében még sohasem állt fel ilyen erős mezőny, mint ebben az évben. Összeállításunkban bemutatjuk, hogyan és milyen technikával készültek fel a legnagyobb esélyesek a jubileumi, 50. összecsapásra. Sorozatunk a Vitorlázás Magazin mostani, 2018/4-es számának cikkére épül.
Magyar koncepcióval a 3. Kékszalagért
Iparművész-tervezőként Józsa Márton már korábban is foglalkozott feszített szerkezetekkel. Így amikor hat éve meglátta a Fifty-Fifty terveit Paulovits Dénes asztalán, a szkeptikus vélemények ellenére azonnal a megvalósítás mellé állt. A teljes egészében magyar fejlesztésű és építésű hajó a 2012-es Kékszalagra készült el, és rögtön meg is nyerte a viadalt, majd 2014-ben duplázott a Józsa-legénység. A teljesen eredeti koncepció szerint készült katamarán első alkalommal (2012) megdöntötte a Nemere II. akkor 57 éve fennálló tókerülő rekordját, majd a második diadal alkalmával káprázatos új rekordot állított fel: 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt tette meg a 155 kilométeres távot.
Józsa Marciék az elmúlt két évben rengeteget kísérleteztek a technikával, sokat tanultak a C-sverttel, a vitorlabekötési pontokkal kapcsolatosan. A hajó megismerését követően erre az évre a technikáról a csapat tagjaira helyezték a hangsúlyt: igyekeztek minél többet együtt vitorlázni, hogy a legénység összeszokjon.
„A katamaránok fejlődésével együtt a vitorlázás minden ága rohamtempóban fejlődik. Célunk, hogy maximálisan kihasználjuk a hajóban rejlő lehetőségeket” – válaszolta lapunk megkeresésére a csapat sajtófőnöke. „Végre eljutottunk arra a szintre, hogy nem fejlesztjük a hajót, hanem a beállításokat tökéletesítjük.” Egy változás mégis várható: új fővitorlát készítettek, aminek bevetéséről az utolsó próbafutamok után dönt a csapat.
A felkészülés mindenesetre remekül sikerült, az Opel Fifty-Fifty megnyerte a 37. Pünkösdi Regattát. A páros évek egyébként is jó óment jelentenek Józsa Mártonék számára a Kékszalagon is, így 2018-ban a triplázás a céljuk.
MKB Extreme Sailing Team – Kapitány: Kaiser Kristóf
Repülés Forma–1-es technikával
Kaiser Kristóf csapata az MKB támogatásával nagy fába vágta a fejszéjét: a vitorlázás Forma-1-eként emlegetett Amerika-kupás hajóval készülnek a nagy versenyre. Az AC45-ös a legkorszerűbb karbonszálas technológia felhasználásával épült, amely rendkívül merev és könnyű szerkezetet eredményez. A nagyméretű merevszálas vitorla is a sebességet növeli, ám a hajó igazi látványosságai a foilok (szárnyak), amelyek a szél segítségével megemelik a hajótestet, így az szó szerint repül a víz fölött.
„A szárnyszegélyek geometriája nagyobb emelkedéssel és jobb emelési-húzási arányokkal rendelkezik, mint a hagyományos vitorlák” – magyarázza a kapitány, aki 12 éves kora óta vitorlázik. Kristóf Európa Kupa-győztes, hatszoros magyar bajnok, Fehérszalag abszolút első, Kékszalag osztályhajó első és abszolút harmadik helyezett.
„Edzettünk ezerrel, egy hónapban a négy hétvégéből hármon kint voltunk a vízen. Tanultuk a trimmelést, igyekeztünk szokni a repülést. Ez a hajó nemcsak horizontálisan mozog, hanem az emelkedését, süllyedését is figyelembe kell venni. Nagyon komplex játék, de nagyon élvezzük, amikor repülés közben rezeg, sípol az egész szerkezet” – mondja a kormányos.
Rendhagyó és gyors hajójának köszönhetően az MKB Extreme Sailing Team a 2. helyen végzett az idei Pünkösdi Regattán, ez alapján győzelmi esélyekkel vághat neki a Kékszalagnak.