Az első Csillagtúrát 1939. július 9-én rendezték meg, de néhány verseny után a háború megszakította a sorozatot. 1971-ben a Kishamis 75. születésnapjára ébresztették fel, de az igazi visszatérés 1974-ben volt, amikor a VILATI SE úgy döntött, hogy felvállalja ennek a nagyon komoly kihívást jelentő versenynek a megszervezését – adta hírül a hunsail.hu.
A verseny szinte mindenben eltér egy hagyományos vitorlásversenytől. Nincs kitűzött rajt, és nincsenek meghatározott sorrendben kerülendő pályajelek. Mint a hajózás hősi időszakában, az adott hajó „Kapitányának” kell dönteni, hogy melyik kikötőből induljon, és milyen útvonalon hajózzon annak érdekében, hogy a legnagyobb távolságot hajózhassa be. Mint régen a „Kapitánynak”, a Csillagtúra Kormányosának a felelőssége, hogy megfelelő legénységet állítson össze, mind a hajó, mind a legénység megfelelően fel legyen készítve, a 24-25 órás versenyre. Az is a kormányos felelőssége, hogy ha jelentősen változnak a körülmények, merjen hozzányúlni a korábban gondosan kidolgozott stratégiájához. Ezen a versenyen senki nem mondja meg, hogy merre kell menni, itt neked kell a döntéseket meghozni a legnagyobb teljesítmény elérése érdekében. 2021-ben a 24 óra alatt megtett verseny táv 209 km volt.
A versenyzők Balatonfüred, Alsóörs, Balatonalmádi, Siófok, Balatonföldvár, Badacsony, Révfülöp kikötők között, tetszés szerint választott túraútvonalon hajóznak. Az egységek az egyes kikötők előtt lévő kapukon áthajózva, a megtett távolságtól függő pontszámot gyűjtenek. Az a hajó nyeri a Csillagtúrát amelyik a legtöbb pontot gyűjti össze, a vasárnap 9 óra és 10:30 perc között történő füredi befutásig.
Az verseny korábbi megálmodói állítottak még egy kis taktikai feladatott a kormányosok elé, hiszen szombat 21 óra és vasárnap 03 óra között a szemesi medencében egy úgynevezett Éjszakai Kapu kerül kijelölésre, a kapun keresztüli áthaladással az adott menetben szerezhető pontok száma megduplázódik.
Az eddigiekből látható, hogy ez a nagy múlttal, és hagyományokkal rendelkező verseny teljesítése szép feladatot jelent mind a kormányos, mind a legénység számára.
A VILATI SE csapata, a közel 50 éves Csillagtúra rendezési múlt eredményeire támaszkodva, úgy döntött, hogy az informatika, számítástechnika, eszközeit felhasználva modernizálja a verseny szervezését, lebonyolítását. A versenyelőkészítés az MVSZ VIHAR-rendszerét használva történik, a verseny lebonyolítása, a nyomkövetés az Airmoniq-rendszerrel, míg az eredmény feldolgozás a VILATI SE által fejlesztett rendszerrel történik.
A versenyzők a verseny során ezzel úgy találkoznak, hogy már a rajt egy fix kikötői parti pont és egy virtuális bója közötti virtuális kapu között történik. Ugyan ez történik az összes kikötői érintés során, beleértve az éjszakai kaput is. Ezzel a versenyzők nem csak régmúlt hajózási szabadságát, és felelőségét, hanem a legkorszerűbb technika lehetőségét kihasználva teljesíthetik a 2022 évi Csillagtúrát.
Fotó: Cserta Gábor