Kék sál-rekord szültett

Immár hagyomány, hogy télen is rendeznek egy nem hivatalos Kékszalagot: a Kék sál versenyt, amely a nyári tókerülő fagyos párja, és akadnak olyan elszánt vitorlázók, akik végigküzdik a távot. Sőt, az idén új rekord is született.

Az év jeges legjobb téli híre, hogy január 28-án új Kék Sál rekord született, a Dopff Sailing Team — Szentmarjai Gábor, Keresztes István, Sárközy András, Detreköi Zsuzsa 13 óra 10 perc 51 másodperc alatt teljesítette a Kékszalag távot kikötés nélkül Dopff (Fisksatra S30) vitorlásukkal. Ezzel egy alig több, mint egy éve beállított időn sikerült több mint két órát javítani – számolt be róla a Likebalaton.hu.

A téli balatoni vitorlázásban jelentős rutinnal rendelkező Dopff Sailing Team hosszas meteorológiai előrejelzések figyelésén, elemzésén volt túl mire kiválaszthatták a megfelelő időpontot. Tekintettel a rekordöntés veszélyeire, amit a téli körülmények csak fokoznak, ez idő alatt volt lehetőségük maradéktalanul felkészíteni a hajót és magukat a legbiztonságosabb éjjeli és nappali menetre. Végül január 28-án kialakultak az ideális meteorológiai körülmények. Fagypont feletti hőmérséklet több mint 15 órán át, egyenletes, stabil északi, enyhén észak-nyugati szél minimum 20 és nem több mint 45 kilométeres erősséggel a teljes távon, lehetőleg szélváltók nélkül.

Forrás: Dopff Team

Szombaton hajnali négy órakor bekapcsolt a SNEWISPORT Race Box, röviddel ezután kihajóztak a balatonfüredi BYC kikötőből és közeledtek rajtvonalhoz. Ennek északi oldalán haladtak át január 28-án 04:28:15-kor és indultak a balatonkenesei pályajel irányába. Ezzel hivatalosan kezdetét vette a Kék Sál rekorddöntési kísérlet. Az első etapot másfél órán belül teljesítették, egycsapáson, kisebb korrekciókkal szinte légvonalban. Legmagasabb pillanatnyi sebességük 8,1 csomó lett ezen a szakaszon. Jó kezdet, következhetett a siófoki kapu. A szél iránya és ereje változatlan maradt, így hasonlóan optimális vonalon, egy órán belül érték el a pályajelet 06:44-kor. Legmagasabb elért pillanatnyi sebességük 8,6 csomóra nőtt az Aranypart mentén. A harmadik szakaszon Tihany felé érték el teljes távra vetített sebességi maximumukat. Az Ezüstpart előtt rövid ideig 9,2 csomóval szelték a hullámokat, nem sokkal később 07:39-kor vitorláztak be a Balaton középső medencéjébe. A Tihanyi csövet északi oldalon teljesítették jelentős sebességcsökkenés nélkül. Ekkor már kis optimizmusra adhatott okot 6 csomó feletti átlagsebességük és az internetes szélképek jelentései. Egy takkon folytatták útjukat vízközépen, majd Balatonszárszó és Őszöd között az előrejelzésekkel ellentétben leálló szélbe találták magukat.

Balatoni vitorlázás; ezt neked is ki kell próbálnod

Szerencsére nem álltak meg, de sebességük egy ideig feleződött. Túljutva ezen visszagyorsultak, a györöki csúcsig többször is elérték rövid időre a 8,5 csomós sebességet. Ekkor következett talán legnehezebb rész, hiszen mögöttük fújt a keszthelyi medencében fújt. De a csúcs alatt, ott, ahol éppen jártak majdnem tükörsima víz fogadta őket döghullámokkal, sok kis szélváltóval. Rövid időre meg is állt a Dopff, de végül szép lassan megindult és Vonyarcvashegy magasságában már 5-6 csomóval haladtak. Sok időt vesztett ekkor a csapat, de értékes percekkel jutalmazta őket a keszthelyi medence. Az a hely, ahol a legtöbb esetben küzdelmes szélcsendben kellene haladni, most 5-6 csomós vitorlázást tett lehetővé. 12:31-re értek a nyugati pályajelhez és lendületből indulhattak keleti irányba.

A track log statisztika a szélcsend miatti leállással együtt is 4,9 kts átlagsebességet számolt a nyugati medencében, vmax pedig 8,1 csomó lett. A vonyarci mólószártól délre, irányra állva kevés korrekcióval vitorláztak Tihany felé. Ekkor már jól alakult az új rekordidő, de még nagy kérdés volt mi vár rájuk a félszigetnél, annak keleti oldalán Füred előtt. 16:25-re értek a Révhez, ezzel kevesebb, mint 3 óra 15 percet vitorláztak a középső medencében. Tihany takarásából kiérve véget ért a sok hosszú egy takkos veretés és kezdetét vette a 7,8 kilométeres krajcolás aminek a végén 17:39:06-kor célba értek a Balatonfüredi móló előtt. Ekkor született meg a Kék Sál új rekordideje: 13 óra 10 perc 51 másodperc!

2018. február 3-án a Hajozas.hu csapata — Czégai Péter kormányos, Domonkos Gábor, Szabó Zoltán, Török László, téli időjárási körülmények között elsőként teljesítette a legendás Kékszalag verseny távját a Töti (H-25624-12 Jeanneau Sun Odyssey 29.2) fedélzetén 17 óra 57 perc 55 másodperces idővel, ezzel hagyományteremtő szándékkal megalapították a Kék Sál téli versenyt és egyben beállították annak alapidejét. Ez elfogadásra és rögzítésre került a Magyar Rekordok adatbázisába.

Tavaly január 17-én a Dopff Sailig Team — Szetmarjai Gábor, Szentmarjai Tamás, Bartucz Mihály, Ujvári Gábor sikeres Kék Sál rekord kísérlettel megdöntötte az alapidőt a Dopff Fisksatra S30 svéd gyártású cirkálóval. Az új, hivatalos rekordidő 15:21:29 lett. Hajójuk útvonala visszanézhető a Versenyarchívumból. Teljesítményük elfogadásra és bejegyzésre került a Magyar Rekordok adatbázisába.

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink