Katamarán-invázió

A világjárvány nagy lökést adott az egész hajóiparnak, de a katamarán-eladások valóságos lórugást kaptak: semmilyen más kategóriában sem tapasztalható akkora növekedést, mint a többtestűeknél. És ez nemcsak a távoli vizeken van így, hanem a magyar piacon is. De vajon miért, és meddig tarthat a boom? Ennek jártunk utána.

Világszerte szárnyalnak a katamarán-eladások. A Global Market Insights adatai szerint a többtestűek piaca 1,7 milliárdos üzletág volt 2017-ben, és a prognózisok 2024-ig mintegy 6,5 százalékos évenkénti növekedéssel számolnak. A Market Expert kicsit visszafogottabb, évi 5 százalékos növekedést jelez előre 2027-ig – mindemellett az egytestűek 3-4 százalékos emelkedést fognak produkálni. Vagyis a nemzetközi piacelemzők szerint a kéttestűek simán előzik a hagyományos hajókat a vásárlók kegyeiért folytatott versenyben a világpiacon. És – tegyük hozzá – Magyarországon is.

Nálunk ugyan nem állnak rendelkezésre pontos adatok, de talán semmi sem jelzi jobban, milyen gyorsan kezdenek teret nyerni itthon is a méretes túrakatamaránok, mint az a tény, hogy a Vitorlázás Magazinban 2016 és 2020 között mindössze három cikk foglalkozott ilyen hajókkal, addig az idén nem volt olyan lapszámunk, amelyben ne mutattunk volna be legalább egy-egy ilyen újdonságot, és egyre több hirdetésben is tűnnek fel ezek a hajók a szaklapokban. Márpedig a forgalmazók nem hoznák és nem reklámoznák ezeket, ha nem lennének biztosak benne, hogy van és lesz kereslet rájuk.

Tudta? A katamaránok több mint 30 százalékát charterflották számára vásárolják, mert a sokkabinos elrendezésükkel és nagy helykínálatukkal ideális bérhajók.

Három nagy már itt van

A „nagyok” közül elsőként a Beneteau forgalmazója, a Pannon Yacht Charter lépett: Láng Róbert cége már 2019 vége óta egyre nagyobb hangsúllyal promótálja az általa forgalmazott Bali katamaránokat. Nem is eredménytelenül, hiszen már több példányt is eladtak belőle, ezek egyikét már nekünk is volt alkalmunk kipróbálni.

A Fountaine Pajot az idei év elején lépett a hazai piacra Fekete László Sea-Hun Kft.-ének képviseletében, ősszel pedig a Hanse Hungária tulajdonos-ügyvezetője, Bereczky László jelentette be, hogy immár a Lagoon katamaránok forgalmazásával is ő foglalkozik.

Profi háttér kell hozzájuk

A Bali volt a nagyok között az első fecske itthon: Láng Róbert cége tavaly óta képviseli a francia márkát, és már jónéhány példányt értékesítettek

Vagyis immár nem kevesebb, mint három nagy katamarán-gyártónak is van hazai vezérképviselete – ráadásul mindegyik profi kezekben is van. Másképp nem is menne, hiszen a méretes többtestű hajók Magyarországra szállítása távoli gyártóhelyeikről olyan kihívás, amelyhez roppant felkészült forgalmazói háttér szükséges. A francia tervezésű Balikat például a tunéziai vámszabadterületről hozzák eleinte tengeri úton, utána pedig szétszerelve, kamionokra rakva hozzánk. „Kifejezetten a magyarországi export miatt a Catspace-t úgy szerelték, hogy a szkeggjeit le lehessen választani róluk, mert csak így oldható meg, hogy a magasságkorlátozások betartásával lehessen közúton szállítani” – avatott be a kulisszatitkokba Láng Róbert. Aztán az „uszonyokat” itthon erősítik vissza a hajókra, majd az összeszerelés után nálunk is teszik vízre a hajókat. „Különleges autódarut kell hívni hozzájuk és elképesztő tereprendezésre is szükség van a beemeléshez is” – tette hozzá a Bali forgalmazója.

A Fountain Pajot hazai értékesítése az idén kezdődött, jövő tavasszal pedig már érkezik is az első hajójuk a Balatonra

Jövő áprilisban érkezik az első Fountaine Pajot katamarán is a Balatonra, és a forgalmazó cég vezetője, Fekete László nemrégiben lapunknak azt nyilatkozta, szilárd meggyőződése, hogy két éven belül egyre népszerűbbek lesznek ezek a hajók itthon. Azt is megfogalmazta, hogy miért: mert gyorsak és kényelmesek, ráadásul alkalmasak hosszabb vízi időzésre is, hiszen a hajózók szükség esetén el tudnak szeparálódni. De az is fontos, hogy tágasak, és a fent tartózkodók tudnak rajtuk pár lépést sétálni, ráadásul nem ütköznek folyamatosan bele valamibe.

A Lagoon a legújabb szereplő a hazai piacon: a Hanse Hungáriát vezető Bereczky László cége nyerte el a márkaképviselet jogát

Bereczky László pedig még csak néhány hete vette át a Lagoon forgalmazását, de mielőtt egyáltalán nyilvánosságra hozták volna a hírt, már vevője is akadt, és a szakember komoly reményeket fűz a hazai piachoz.

Nem gyorsabbak – vagy mégis?
A versenykatamaránok teljesítményét látva azt hihetnénk, hogy a katamaránok gyorsabbak az egytestűeknél, ám ez ennél sokkal árnyaltabb kérdés. Bő szélben, a hullámok hátán siklatva a többtestűek valóban elemükben vannak, hiszen a vízbe érő felületük lényegesen kisebb, valamint stabilabban is fekszenek a vízen. Más a helyzet cirkáláskor, mert olyankor – a víz alatti részek kisebb mérete, valamint a nagyobb, szélnek kitett felületek miatt – az élességük nem elég jó, az oldalcsúszásuk pedig jelentős. Az egytestűvel ellentétben azonban a katamarán továbbra nem dől, így bár tovább tart az út A-ból B-be, de legalább kellemes körülmények között töltheti a legénység az időt.

Nálunk is hódítanak

„Az nem kérdés, hogy az Adriára nagy lesz az érdeklődés a Lagoonok iránt, de szerintem a Balatonra szánt értékesítés is jelentős lesz. Egyre több ugyanis nálunk is a nagy és kényelmes többtestű” – fogalmazott a Hanse Hungária tulajdonosa, aki szerint a balatoni kikötői infrastruktúra fejlesztésénél is egyre inkább számolnak ezekkel a hajókkal. Ilyesféle prognózist néhány évvel ezelőtt talán még túl optimistának hihettünk, de elég végigsétálni a fürdei Flamingó kikötőjében a katamaránok mólója mellett, és már nem is tűnik túlzásnak cikkünk címe – vagyis az, hogy katamarán-invázió van folyamatban nálunk is.

Miért keresik őket annyira?

Bereczky László szerint a jelenség oka az, hogy egyre többen ismerik fel a kéttestű hajók előnyeit: elsősorban azt, hogy milyen hatalmas térkínálattal is rendelkeznek ezek. Láng Róbert szerint pedig a világjárvány is alaposan ráerősített a katamaránok iránti kereslet felfutására – egyszerűen azért, mert ezek a hajók tartós tartózkodásra is alkalmasak, akár home office-nak is kiválóak. Azt pedig már Beregszászi Katalin, a Maritime hajósbolt vezetője mondta el lapunknak, hogy saját forgalmuk alapján egyértelműen kijelenthető, hogy az emberek több időt töltenek a járvány kezdete óta a hajójukon, mint bármikor korábban. Erre pedig a katamaránok remek választást jelentenek.

Ez a kép jól kiemeli a legerősebb érvet a katamaránok mellett: láthatóan óriási a térkínálatuk

A kéttestűek növekvő népszerűsége mögött alighanem azt is sejthetjük, hogy az utóbbi években alaposan átalakultak a hajózási szokások a Balatonon. A katamaránokkal ugyanis a viszonylag jelentős oldalcsúszásuk miatt és nem lehet túl élesen menni, ami hátrány, ha útvonalat szeretnénk vitorlázni. A túrázás visszaszorulása mellett (amelyet a vendéghelyek hiánya is magyaráz) mind inkább „csak” a vízen töltött idő kerül előtérbe. A céltalan, vagy legalábbis nem túl pontos itinerhez kötött hajókázásra pedig a katamaránok (is) tökéletesen alkalmasak. Ha pedig pusztán a hajón töltött idő minőségét vizsgáljuk, akkor érthető, hogy ezeknek áll mostanában a zászló.

Másképp kell kezelni őket
A katamaránok vezetése nem ördöngösség, de kétség kívül oda kell figyelni néhány fontos különbségre, ha egytestűekhez vagyunk szokva. Először is: egy többtestűn nincsenek olyan jól felismerhető előjelek, ha túlvállaltuk magunkat. Vagyis nem dől. Ezért aztán sokan hajlamosak abba a hibába esni első alkalommal, hogy „ha nem dől a hajó, nincs is túlterhelve” – hívja fel a figyelmet a katamaránok bérbeadásával már régóta foglalkozó Yachtclub24.hu. Ez azért veszélyes, mert valójában de, túl van terhelve, és a felesleges erőhatások kárt tehetnek a felszerelésben. Legegyszerűbben úgy előzhetjük meg a bajt, hogy rendszeresen ránézünk a lee oldali vantnira: ha úgy lifeg a helyén, mint egy darab laza kötél, akkor bizony átléptünk egy határt.

A manőverezés nem probléma

Aki azt hiszi, hogy egy katamaránnal a méretei miatt nehéz manőverezni, az csak nem ismeri a trükköket. Valójában ezek a hajók éppenséggel könnyebben is manőverezhetők, mint a nagyobb egytestűek – állítja Bereczky László, a Hanse Hungária vezetője, aki a Lagoon katamaránok forgalmazásával is foglalkozik itthon. Szerinte bár ijesztőek lehetnek a méretek – mind a testek hosszát, mind a hajó szélességét tekintve – de pánikra semmi ok, ugyanis a két testben elhelyezett egy-egy motor bőven ellensúlyozza az orrsugárkormány hiányát. A kinézett helyhez közelítve hozzuk egyenesbe a kormánylapot, majd rögzítsük és a továbbiakban ne nyúljunk hozzá! A két motor ugyanis egymástól függetlenül kontrollálható, tehát minden manővert végre lehet hajtani velük és általuk. Egy katamarán képes lényegében a saját tengelye körül körbefordulni, akárcsak egy tank, irányíthatóságának nem feltétele, hogy a víz áramoljon a kormánylapokon. Ezért aztán olyan lassan közelíthetünk a célhelyhez, ahogy jól esik. A kisebb manővertempó pedig biztonságos kikötést garantál.

Valamennyi hazánkban forgalmazott katamarán típus szerepel a Vitorlázás Magazin Hajókatalógus Extra különszámában. Rendeld meg itt!

 

 

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.