Nagy utat tett meg a kis finn hajógyár az első hajója 1970-es bemutatása óta, hiszen az egykori sufniműhely ma már a legpatinásabb gyártók közé tartozik, nagyjából oda, ahová a Hallberg-Rassy, a Perini vagy a Wally. Ezt többek között pont az olyan jól eltalált hajókkal érték el, mint a 2018-ban bemutatott, tavaly óta padig már tucatnyi példányban értékesített Swan 98-as. Ez a hajó lehetne a Swan filozófiájának megtestesült kifejezése is, hiszen elegáns, de roppant egyszerű vonalaival, hatalmas méretei melletti könnyed eleganciájával és sportos kisugárzásával pont a gyártó alapértékeit fejezi ki.
A fedélzetet egyetlen vonallal rajzolták, minden kötélzetet rejtve vezettek, így semmi sincs, ami az utasokat arra emlékeztetné, hogy nem motoros, hanem vitorlás jachton utaznak. Mindenféle fedélzeti felépítmény hiányában csak a meglehetősen nyitott, két szembefordított U-alakot formázó központi üldögélő fölé rendelhető bimini jelent némi védelmet a nap ellen – de az is csak az utasoknak, a kormányállások teljesen nyitottak. A teljes fedélzet akadálymentesen bejárható, ami nemcsak kényelmessé teszi az utazást, de a legénység dolgát is jelentősen megkönnyíti a versenyeken. Ez azért fontos, mert a márka sportos tradícióinak hála, alig akad olyan Swan-tulajdonos, aki ne indulna rendszeresen a különböző mediterrán és karibi regattákon, és külön bajnokságuk is van természetesen.
A sportos menettulajdonságokhoz nagyban hozzájárul természetesen a legkorszerűbb hidrodinamikai szoftverek segítségével tökéletesre formált, M-es Coracell hab erősítésű kevlárból készült test is. A különleges ötvözetű, ugyanakkor szuperkönnyű hajótest rendkívül merev, amit az is jelez, hogy az árbócot nem közvetlenül a tőkesúly fölé építették be, (hogy ezzel egyetlen tengelyvonal mentén jelentkezzenek a keel-től a testen át az arbócig ható, ellentétes irányú csavaró erők), hanem kissé előrébb. Ez a megoldás nagyobb játékteret ad a különböző vitorlák alkalmazása terén, míg a teleszkópos tőkesúly 3,2-4,9 méteres merülést biztosít, amivel a mindenkori használathoz lehet optimalizálni a hajót. A kisebb merülés jól jön a part közelében vagy kikötéskor, míg a mélyebbre engedett tőkesúly nagyobb vitorla-terhelést tesz lehetővé a versenyeken.
Jól jelzi a hajó hatalmas térkínálatát, hogy a tervezőknek még csak arra sem volt szükségük, hogy minden négyzetcentimétert kihasználjanak az otthonosan komfortos élettér kialakításához. Úgy is elfért hat tágas kabin a 98-asban, hogy a farban akkora garázst alakítottak ki, hogy nem keresztben, hanem hosszában fért el benne a négyméteres csónak. A belső elrednezést tekintve a Swan 98-as lényegében két opciót kínál, ezek között a tulajdonosi kabin mérte és elhelyezése az egyetlen lényegi különbség: a megrendelő választhat, hogy egy nagy kabint szeretne elől, vagy egy gigantikus méretű lakosztály óhajt inkább hátul. A konfiguráció-beli különbségek nem okoznak komfortbelieket is, hiszen mindkét esetben van hely díványnak, asztalnak, gardróbnak és mosdónak is.
Ahogy az egy ekkora hajótól elvárható, a Swan 98-as belteren nem egy, hanem két külön életteret kínál: egy nagyobb szalont az árbóc vonala mögött egy egyenes és egy U-alakú ülősarokkal, hosszú asztallal és összecsukható székekkel, valamint egy tálalóval ellátott étkezőt egy kissé előrébb elhelyezve. Ez azért fontos, mert ennek a másodlagos élettérnek köszönhetően megoldható a legénység életterének elkülönítése a beltér nagyjából 38 százalékát adó elülső szekcióban abban az esetben, ha a tulajdonos úri huncutságból teljes ellátással és kiszolgálással kívánja használni a hajóját. Ilyen változatoknál a konyhával átellenes oldalon elhelyezett középső utaskabin a szalonból és nem a folyosóról nyílik, így a személyzettel üzemelő charter-verziókban 5 háló áll a vendégek rendelkezésére, és két elkülönített, kisebb fülke jut az orrban a maximum 3 fős legénységnek.
VM-kisokos: Az első Swan maxi úgy készült, hogy egy megrendelő egy 17 méteres Sparkman and Stephens vitorlást szeretett volna készíttetni a kis finn hajógyárral. A Nautor erre megtervezte az első Swan 55-öst, amely a maga korában az egyik legnagyobb sorozatgyártású, üvegszálas testtel készülő hajó volt a világon.
Tudta? A Swan 98-ast ugyanaz a tervező, German Frers alkotta meg, aki 1970 óta valamennyi Nautor’s Swant rajzolta.
Műszaki paraméterek
Nautor’s Swan 98
Tervező: German Frers
Teljes hossz: 29,60 m
Vízvonalhossz: 26,63 m
Legnagyobb szélesség: 4,40 m
Merülés: 3,2-4,9 m
Üres tömeg: 63900 kg
Ballaszt tömege: 22 000 kg