Hanse 460: Egykezesre szerelt kezes óriás

A Balaton Boat Show egyik sztárja volt a nálunk első alkalommal bemutatott Hanse 460-as. Ruják István kollégának sikerült már ki is próbálnia a hajót – íme, milyen a német gyártó új arculatát meghatározó hajó menetben!

Manapság egy 46 lábas hajó sokkal nagyobb, mint akár egy évtizede, és még sokkal nagyobb, mint az ezredfordulón. Úgy, ahogy megnőttek a házaink, az autóink, és néha az arcunk…Tessék máris becsúszott egy pikírt megjegyzés! Nem a hajónak szól, nem az váltja ki belőlem. „Kevés olyan dolgot alkotott az ember, amely a természet bármely szépségének akár a közelébe érhetne, de egy vitorlás hajó az ilyen.” Ez Alan Villiers ausztrál író, tengerész és kalandor egy mondata, aki keresztvitorlázatú óceáni vitorlásokon nőtt fel, ám a szavai érvényesek minden épkézláb széllel hajtott vitorlásra.

Azt, hogy egy 46 lábas vitorlás akkora lehet, mint a Hanse 460, a modern hajóépítés hihetetlen fejlődése teszi lehetővé.

A technológiai fejlődés és a hajóépítők mestertudása napról-napra tágítja a tervezők lehetőségeit, akik pedig a versenyhajókon és a versenyzők segítségével tanultakat kreatívan illesztik a mindennapi hajózásba.

Egy mai modern, jól megtervezett és megépített vitorlás nem csak hatalmas belső terekkel teszi kényelmessé a vízen létet. Arra már Noé is képes volt, ha minden igaz… Egy mai modern vitorlás a maga méreteiből adódó természetes bumfordisága mellett elképesztő kezelhetőséggel és dingiszerű könnyedséggel lepi meg az arra érzékeny hajóst. A trükk nem látványos. A vízvonal alatti rész és a test formájának finomságaiban, és persze a tőkesúly – kormány elrendezésben rejlik.

Nagy, és még nagyobbnak hat

Megpróbálok átmenni száraz tesztelőbe: A Hanse 460 persze hogy sokkal nagyobbnak hat. A legnagyobb szélessége 4,8 méter széles, de nem csak egyetlen csúcspontján, hanem érzetre szinte teljes hosszában. A tükrénél sem lehet sokkal keskenyebb, és ahogy az ember az egészen hátul lévő kormánynál állva néz előre a számomra kellemesen alacsony kabintető miatt széles, szinte sík fedélzeten, úgy érzi, hogy egy ötvené és hatvan láb közötti vitorlást irányít. Mivel minden állítókötél jórészt a fedélzet alatt fut, ezért a nagy teakfával borított sík felületek kelthetik ezt az érzést.

Nagy áldás manapság, hogy a hajótervezők átvehetik a túravitorlásokra is a modern, hasas, nagyvolumenű orrkiképzést. Engem persze jobban érdekel, ami kívül van, ami a hajózást szolgálja, ezért nem az óriási orkkabinon lelkesedem, hanem a tágas és ezért hullámos vízen biztonságos orrfedélzetért. Aki dolgozott egy hajón elől, nagy hullámokban, de amúgy sima vízen is csak egyszerű horgonyzáskor, az megérti, hogy mire gondolok.

A Hanse 460 egykezesre szerelt óriás. Nem versenyző szólóvitorlás értelemben, hanem charterkapitányi vagy családfői egykezes.

Minden hátra van vezetve, minden felhúzó és állítókötél, az ikerkormányoktól könnyen elérhető közelségbe, ráadásul igény esetén olyan elektromos csörlős megoldásokkal, hogy a hajót kellemes vitorlás időben egy félkezű és mozgásában korlátozott is elvezetheti.

Helyben fordulhat, ha kell

Ilyen méretek esetén a távirányítós segítség persze a kikötői manőverezésben elkél, ezért a hajó rendelhető (gondolom nem alapfelszereltség mindkettő) első és hátsó sugárkormánnyal is. Miáltal két kis irányítókarral szinte helyben megfordítható. A Hansénak amúgy is mindig jók voltak az orrsugár kormányai, mert nem a hajótestbe épített csőben pörgő propellerek, hanem onnan lefelé kinyíló szerkezetek. Ez a megoldás ugyan igényel néhány másodperc várakozást a bekapcsolásakor, ám biztosan víz alatt marad még hullámos vízen is, és hatékony.

Az egyetlen ember csak a kikötőhelyről kiállásnál lehet kevés a hajó kezeléséhez, ha a kikötőhely oszlopos kialakítású és ennek a hajónak mondjuk „szűk” ötméteres. De, ha elszabadultunk a helyünkről, már minden sima.

Mi tetszett? Először is, motorral tolatáskor szinte semennyi propellerhatást nem éreztem. Még ha aránylag nagy gázzal kezdtem is hátrázni, csaknem azonnal kormányképes volt. Rosszul tolató hajóknál még óvatos nekifutás esetén is értékes métereken át, néha nagyon is hosszan kell tűrni a propeller elfordító hatását, mire a hajó kormányozhatóságot biztosító sebességet ér el. A Hanse 460 tolatáskor szinte azonnal fordítható bármerre. Az ilyesmi a hajótest formájától, a kormánylap alakjától és méretétől, a propellerhez (és persze a tőkesúlyhoz) viszonyított helyzetétől és a hajócsavar kialakításától függ. A hajó tervezői érezhetően nagyon értenek ehhez.

Talán a jó tolatásban és egyébként a vitorlázás közbeni irányíthatóságban nagy szerepet játszhat, az a számomra rendkívül rokonszenves hozzáállás, amikor a tervezők nem mennek olyan divatos megoldások felé, ami az adott típusnál a hajózásban esetleg járatlan vevő megfogását szolgálják, de amúgy felesleges komplikációt jelentenek. Egy hajón, mindig az egyszerű a jól működő.

Komplikációk helyett

Manapság túrahajókon is nagy divat lett a két kormánylapos ikerkormány. Vagyis nem csak két kormánykerék a kokpitban, ami mindig kezelhetőségi előny egy bizonyos hajóméret felett, de a víz alatt is két kormánylap. Ez a ma már rendkívül széles és lapos versenyhajókról származik. Ott elengedhetetlen, itt csak vevővonzó marketingfogás. Őszinte tervezők ezt négyszemközt el is ismerik… A Hanse 460 tükre nagyon széles és lapos. Az ember azt hihetné a test ezért két kormánylapot igényel. Ám a hajó a vízvonal alatt a látszatnál sokkal keskenyebb, ami nem mellesleg kisebb vizesített felületet, ellenállást és féket jelent, a fordulékonyságról nem is szólva. A Hanse 460 a vízvonala alatt ilyen. Kívülről nézve széles fenekűnek tűnik, a kokpitból is annak érezni a tágassága miatt, de nem laposfenekű siklótest, még ha bizonyára képes is megfelelő körülmények között a siklásra. Ezért hagyományos, egyetlen, tengelyben (a hajócsavar mögött) dolgozó kormánylappal felszerelt hajó. Ez sok felesleges komplikációt kizáró megoldás és vitorlázás közben, a dőlő hajón a könnyű kormány igazolja, hogy erre a testre tökéletesen megfelelő.

Vitorlázat

A hajó ez esetben Quantum Sails alapvitorlázata természetesen nagyon egyszerű. Hiszen túrahajó! Egy árbócból kitekerhető grósz, amely a vékony, fügőleges latniknak köszönhetően ezen a darabon meglepően jó formájú volt. Igaz, ez gondolom nem az alapverzió, hanem a spéci, ám túravitorlázathoz kifejlesztett strapabíró carbolight anyagú.

Ehhez jön egy az árbóc előtti sínen futó önváltós fokk. Ez azt jelenti, hogy cirkáláskor, forduláskor nem kell elengedni és behúzni, hanem automatikusan csapást vált. Ez az orrvitorla is jó formájú, még versenyzői szemmel is tetszetősen áll. A kipróbáláskor a hajónak csak ez a két vitorlája volt meg, noha az orrban már ott vant előrébb az orrkilépőre felszerelve a nagyobb génuát hordó extra profilforstág. Ezen kívül még előrébbre egy gennaker is köthető. E két vitorlával a Hanse 460 már minden irányba gyorsan haladhat. Legalább is ezt feltételezem a próbánk fényében.

12-17 csomós szélben vitorláztunk. A B&G műszerek még nem voltak kalibrálva, így értékekről nem tudok beszámolni. Csak arról, hogy a hajó a méreteihez képest könnyedén mozgott. Jól gyorsul és ebben a szélben teljes alapvitorlázatával, még a frissülésekben is könnyen, jól kormányozható maradt. Nem akart kitörni az erősödésekben, még ha szél sokat fordult is. Az olykor 20-30 fokos szélfordulókkal érkező pöfföket is lágyan követhettük.

Még a tőkesúlyról: Mindössze 175 centit merül. Mint például egy Regina. De ebben az olykor befrissülő szélben sem éreztem kevésnek. Nem csúsztunk oldalt, vagy efféle. Pöffökben is bőven megfelelt.

A hajótest formájának mesteri tervezéséhez még egy adalék: Krajcban érezhetően van egy dőlésszöge, ahol dolgozik a test formastabilitása, szinte „bekattan” abba az állásba, nem billeg ide-oda, és az onnan való tovább dőléshez markáns erősödés szükséges.

Még egy fontos kitétel: A forgalmazónak nem vagyok se rokona, csak ismerőse! Vitorláztam vele, egyszer régen még versenyen is egy hajóban. De, nem vagyok érdekelt a neki vagy a cégének hízelgésben. Átalában nem vágyom arra, hogy ilyen stílusú hajóval vitorlázzak, vagyis amelyik megfelel az úszó lakás kritériumainak. De ez a Hanse 460 összeségében tényleg tetszik! Vitorlás szemmel is.

Kezelhetőség, teljesítmény

Az új 460-as számos részletében magában hordozza a márka évek óta sulykolt alapértékeit – így például az egyszerű kezelhetőséget garantáló Easy Sailing rendszert és az önváltó fockkot. A lehető legjobb vitorlásteljesítmény érdekében magas (22 méteres) árbocot és nagy méretű alapvitorlázatot kapott a hajó, a maximális (génakkerrel) 234 négyzetméteres vászonmennyiség a kategória legjobbjai között van. Tőkesúlyból többfélét is kínálnak 1,75-2,35 méteres merülés között – a Balatonon várhatóan a legkisebb merülést biztosító, rövid, de hosszú keel lesz a nyerő.

A standard felszerelés részét képező orrsudár egyrészt horgonytartó, másrészt bekötési pont az orrvitorla – fock vagy genakker – számára, és a pluszban rendelhető második vorstag – génua vagy reacher – talppontja is lehet. Az elektromos vitorla-betekerők és csörlők, valamint az önváltós fock pedig tovább könnyítik a kormányos egyébként sem túl nehéz dolgát, ami a hajó kezelését illeti.

MŰSZAKI ADATOK: Hanse 460
Tervező: Berret-Racoupeau
Teljes hossz: 14,60 m
Hajótest hossza: 13,87 m
Vízvonalhossz: 13,07 m
Szélesség: 4,79 m
Merülés: 1,75-22,5 m
Üres tömeg: 12,60 t
Árbócamagsság: 21,90 m
Vitorlafelület max: 234 nm

Szöveg: Ruják István Fotó: Böröczky Bulcsú, VM

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink

Kövess minket a Facebookon is.