ANNO

Az idei Kékszalag-felvezető lapszámunkban nagy fába vágtuk a fejszét: rendhagyó módon a hajók oldaláról közelítve elevenítjük fel a nagy verseny történetét: sorra végigvettük, mikor milyen hajókkal nyerték meg Európa legrégebbi tókerülőjét. A több cikkből álló sorozat egyfajta különleges hajótabló, és nem mellesleg a technika fejlődésének ívét is szemléletesen mutatja be. Sorozatunk harmadik része az ötvenes és hatvanas évek pangását, a cirkálók fénykorát időszakát mutatja be.
Az idei Kékszalag-felvezető lapszámunkban nagy fába vágtuk a fejszét: rendhagyó módon a hajók oldaláról közelítve elevenítjük fel a nagy verseny történetét: sorra végigvettük, mikor milyen hajókkal nyerték meg Európa legrégebbi tókerülőjét. A több cikkből álló sorozat egyfajta különleges hajótabló, és nem mellesleg a technika fejlődésének ívét is szemléletesen mutatja be. Sorozatunk második részében a 8R hajókkal foglalkozunk, amelyek legismertebb egysége a Tramontana, amellyel az első és mindmáig egyetlen női győztes, Gordon Evelyn diadalmaskodott.
Az idei Kékszalag-felvezető lapszámunkban nagy fába vágtuk a fejszét: rendhagyó módon a hajók oldaláról közelítve elevenítjük fel a nagy verseny történetét: sorra végigvettük, mikor milyen hajókkal nyerték meg Európa legrégebbi tókerülőjét. A több cikkből álló sorozat egyfajta különleges hajótabló, és nem mellesleg a technika fejlődésének ívét is szemléletesen mutatja be. Sorozatunk első részében a 30-as cirkálókkal, a 22-es versenyjollékkal és persze a korszak meghatározó hajójával, a Rabonbánnal foglalkozunk.
Közel száz évvel ezelőtt nem volt olyan tél, amikor ne esett volna a hó és ne fagyott volna be a Balaton vize. Akkoriban a tó környékén hónapokig élvezték a síelés, szánkózás és korcsolyázás örömeit, sőt a téli motorverseny vagy jégvitorlázás is olyan program volt, amit szinte minden évben megrendeztek – idézi fel a múltat a Likebalaton.hu cikke.
Három generáción át készítették a világ talán legszebb vitorlásait a skót hajóépítők leghíresebb műhelyében. A Fife név a 19. század végén és a 20- század elején egyet jelentett az elegáns és gyors hajókkal – és ugyanazt jelenti mindmáig is. De kik is voltak ezek a zseniális mesterek? Ennek járt utána szerzőnk.
Azt hiszik, Kolumbusz béna volt, mert alaposan félrenavigálta hajóit? Mentségéül szolgálhat (az Újvilág felfedezésén kívül) az, hogy hiányzott egy fontos eszköze az útvonaltervezéshez. Nem a GPS (bár az sokat segített volna) – hanem egy pontos óra. Ennek hiányában a 18. századig százezrek veszíthették életüket a tengeren.
A Hableány a Balaton egyik legfiatalabb és legidősebb hajója egyszerre. Hogyan lehetséges ez? És mit keresnek ágyúk egy lapátkerekes gőzösön? Ezt meséljük el a likebalaton.hu cikke alapján.
A dunai hajóbaleset sajnos nem előzmények nélküli a hazai hajózás történetében: a Balatonon is történt már hasonló eset. Huszonhárom halott, ötvenhat sérült – ez a mérlege a Pajtás nevű gőzös pártutasításra évtizedekig agyonhallgatott 1954. május 30-i tragédiájának. A hajó a balatonfüredi kikötőből futott ki 11 óra 15 perckor és három perc múlva már fel is borult.
Alámerültünk a Vitorlázás Magazin archívumába - a régi lapszámok kiragadott írásai nagyon jól bemutatják, mi foglalkoztatta évtizedekkel ezelőtt a vitorlás társadalmat, koruk remek lenyomatai. Íme, miről írtunk az elmúlt 40 évben!
Több mint nyolcvan éve kezdték el kiépíteni azt a viharjelző rendszert, amely manapság rengeteg életet ment meg az időben kiadott figyelmeztetéssel - számolt be róla a likebalaton.hu.