Noha a 35. Amerika Kupa bermudai rájátszásáig még várnunk kell néhány hónapot, a résztvevő csapatok addig sem tétlenkednek. Apró trükkök sorával tökéletesítik fegyverarzenáljukat – ahogy tették azt a döntőhöz vezető bő egy év alatt is.
Szöveg: Simon István kép: AC Press
Május végén a kvalifikációs futamokkal és a rájátszással veszi kezdetét a 35. Louis Vuitton Amerika Kupa döntőjéhez vezető küzdelemsorozat Bermuda partjainál. A döntőbe vezető út meglehetősen szövevényes (lásd a grafikus ábrát!), ám tévedés lenne azt gondolni, hogy a Challenge-részvételt kiérdemelt hat egység – a brit Land Rover BAR, a Groupama Team France, az Emirates Team New Zealand, a svéd Artemis, a japán Softbank és a címvédő ORACLE Team USA – legénysége tétlenkedni fog a következő négy hónapban. Ahogy az eddig vezető úton sem tétlenkedtek. Sőt mindent elkövettek, hogy hi-tech katamaránjaik valamely porcikájukban gyorsabbak, strapabíróbbak, jobbak legyenek, mint a riválisok hajói.
Egyik hónapról a másikra forgatta fel a világ legismertebb vitorlás versenysorozatának világát a szárnyas katamaránok megjelenése. A repülés és az autósport világából származó kompozit-anyagokból készült szárnyakkal felszerelt AC45-ös katamaránok első példányát a Franck Cammas vezette francia gárda mutatta be, még 2015 áprilisában.
A 45 lábas versenyhajók ötlete egyébként nem aratott osztatlan sikert, olyannyira nem, hogy az olasz Luna Rossa (amely eredetileg 62 lábas hajót épített) visszavonta nevezését a 2015/2016-os versenysorozatból, a hajóra vonatkozó előírások megváltoztatása elleni tiltakozásul.
A sorozat szervezői azonban – a csapatok többségének támogatásával – a viszonylag egyszerű felépítésű, ám a felhasznált anyagok és az úttörő technológia miatt meglehetősen drága AC45F (ahol az F az angol foilra utal, ami az emelőszárnyakra) típusú hajók megtartása mellett döntöttek.
A költségek ésszerű szinten tartását, a kutatás-fejlesztési büdzsék megosztását szem előtt tartva az Amerika Kupában érdekelt egységek technológiai megállapodásokat kötöttek. A Land Rover BAR csapat a Red Bull Advanced Technologies-szal lépett együttműködésre (a vitorlássport és versenyhajó-építés iránt nagy lelkesedést mutató F1-es tervezőzsenit, Adrian Newey-t azóta sajnos visszahívták a projektről).
Az ORACLE gárdája a légi járművek építésében, fejlesztésben sok évtizedes múltra visszatekintő Airbusszal „bútorozott össze”, míg a svéd Artemis Angliában talált technológiai partnerre a Cosworth-ban.
Már a tavaly novemberben befejeződött Világsorozatot azzal a szándékkal írták ki, hogy ezek a 45 lábas jachtok lesznek a széria saját hajótípusának, az ACC-nek az előfutárai lesznek. Az átmenet megkönnyítésére a csapatok előálltak az AC45S típussal, mellyel ugyan nem állhattak rajthoz, viszont versenyen kívül is gyakorolhattak vele. Vagyis, tét nélkül kipróbálhatták a legújabb fejlesztésű foilokat, azok hajótesten való elhelyezését és gyakorlati működését csakúgy, mint a legújabb vezérlő rendszereket is. Mindezeket figyelembe véve biztosra vehetjük, hogy az Amerika Kupa 2017-es selejtezői, rájátszása és döntője minden eddiginél látványosabb technikai csatákat hoz majd.