Amerika Kupa: ma jön a folytatás

A vasárnap elmaradt versenyeket pótolják ma be az Amerika Kupa bermudai rájátszásának résztvevői. Érdemes lehet követni a fejleményeket, hiszen az első párbajok máris bebizonyították, hogy nem minden alakul úgy, mint ahogyan sokan várták. Erről a legtöbbet a britek tudnának mesélni.

A vasárnap elmaradt versenyeket pótolják ma be az Amerika Kupa bermudai rájátszásának résztvevői. Érdemes követni a fejleményeket, hiszen az első párbajok máris bebizonyították, hogy nem minden alakul úgy, mint ahogyan sokan várták. Erről a legtöbbet a britek tudnának mesélni.

„Mi nem stimmel?” – kérdezte kétségbeesetten a csapatrádión Sir Ben Ainslie, a Land Rover BAR kapitánya az Amerika Kupa döntőjének nyitó fordulójában a küzdelem közepette, amikor rá kellett döbbennie, hogy közel sincs olyan sebesség-potenciáljuk, mint párbajbeli ellenfelüknek. Ez a kétségbeesett kérdés jelzi a legjobban, hogy mennyire nem úgy alakulnak a dolgok a 45. Amerika Kupa végső küzdelemsorozatán, mint ahogy sokan várták. A britek ugyanis a tavaly rendezett elő-sorozatot ha nem is simán, de azért elég meggyőző fölénnyel nyerték meg, így nagy önbizalommal, (és persze a két győzelmet érő két plusz ponttal az eredménytáblájukon) várták a bermudai döntő összecsapásokat. Ugyanakkor már a helyszíni teszteken és az első (még tét nélküli) összecsapások során az éles szemű szakértők már felfedezni vélték az eddig első számú kihívónak kikiáltott britek Achilles-pontját – nevezetesen azt, hogy az uszonyaik vezérlési rendszere nem tökéletes, az első párbajok során többször is leejtett a hajó orra, amitől szinte állóra lassultak. A csapat sztár-tervezője, a Forma-1-ből érkező Adrian Newey első úszó konstrukciója lenyűgöző technikai színvonalat képvisel ugyan, és erősebb, egyenletes szélben remekül teljesít, különösen végsebesség terén, de a nem elég pontosan összehangolt emelőrendszer miatt nehéz lesz a dolguk. A csapat persze átvitt értelemben is hideg zuhanyként élte meg a habokba fúródó orr hatását –  tavalyi győzelmi sorozatuk után nehéz lehetett megemészteni, hogy a tíz kvalifikációs párbajból csak négyet sikerült megnyerniük. Abból is az egyiket csak éppen-hogy, hiszen csak 23 másodperccel végeztek az előtt a Groupama Team France előtt, amellyel nem igazán számoltak az esélyesek között. (Pedig a franciák a villámgyors svédeket is legyőzték, ami azért nem semmi!)

Ha Sir Ben Ainslie csapata nem két pontos előnnyel érkezett volna a döntőre, akkor az első öt versenynap után csak a negyedik helyen zártak volna, az öt győzelmet, így öt pontot szerző svédek mögött. A franciákkal folytatott szoros verseny pedig a jövőbeni kilátások tekintetében sem éppen túl jó ómen, hiszen Franck Cammas gárdája az első két napon mindössze két győzelmet ért el – és majdnem egy harmadikat is a britek ellen… Érhető tehát, hogy egyelőre nagy a csalódás a Land Rover BAR-nál.

A sokáig „sötét lónak” tekintett új-zélandiak hajójáról viszont már az első napok során kiderült, hogy hozza az optimista várakozásokat. A kiwik sokáig titkolták, mivel rukkolnak elő, és nem a többiekkel egy helyszínen, Bermudán, hanem otthon, Új-Zéland partjainál készültek fel az Amerika Kupáért folytatott végső küzdelemre. Ezt nem csak takarékossági megfontolások indokolták (Peter Burling csapata ugyanis becslések szerint legfeljebb fele annyi pénzzel gazdálkodhat, mint a két gigász, az amerikai és a brit gárda), hanem az is, hogy igyekeztek az utolsó pillanatig titokban tartani újításukat. A többiek hajóival szemben ugyanis az Emirates Team New Zealand nem kézi, hanem láberővel állítja elő a trimmeléshez szükséges energiát. Mivel lábbal nagyobb erőt lehet ráadásul tartósabban kifejteni, mint karral, a kiwik kellő optimizmussal várták a döntő összecsapás-sorozatot. Ugyanakkor a helyi szélviszonyokat kevésbé tudták kitapasztalni, és az sem segítette a helyzetüket, hogy három napig javították a hajójukat, miután egy szabadedzés közben a britek beléjük rohantak. A balesetnek nem lett súlyos következménye – de az elveszett időt Burlingék nem tudták pótolni. Ehhez képest remek formában nyitottak: tíz párbajból nyolcat megnyertek. Ezzel a teljesítménnyel holtversenyben álltak volna az amerikaiakkal, ha azok nem hoznak magukkal egy bónusz-pontot a tavalyi elősorozat második helyének megszerzéséért.

A címvédők esélyeit nehéz volt megítélni az edzések alapján – Jimmy Spithillék láthatóan kicsit altatták az ellenfeleiket. Bár a Sailingworld.com újságírója, valamint a téma legjobb hazai szakértője, Sallai Gábor (a sailing.hu szakírója) a versenysorozat kezdete előtt csak a negyedik-ötödik helyre lőtte be az ORACLE Team USÁ-t, tíz párbajból nyolcat nyertek. Ez nem csak azt mutatja, hogy mennyire nehéz volt előzetesen pontosan felmérni a csapatok egymáshoz képest való erőviszony-rendszerét, hanem azt is, hogy a milliárd-dolláros, az Airbus-szal közösen fejlesztett szárnyvezérlési rendszer azért csak beválik, a címvédők nem győzhetők le könnyedén. Legalábbis eddig. Hamarosan kiderül, mit hoz a folytatás!

Az állás az első két előselejtező-kör után:

  1. ORACLE TEAM USA                     9 pont (ebből 1 hozott)
  2. Emirates Team New Zealand      8 pont
  3. Land Rover BAR                          6 pont (ebből 2 hozott)

Íme a mai összecsapások résztvevői és az első kvalifikációs párbajok eredményei!

 

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

Kövess minket a Facebookon is.