Sorra mutatják be az Amerika Kupa döntőjére készített legújabb hajókat a csapatok. A Land Rover BAR volt az első, amely hivatalosan vízre tette saját versenygépét, de a napokban már az Emirates Team New Zealand katamaránjáról is kiszivárgott az első kép az internetre.
Szöveg: Lénárt Attila
A Land Rover BAR volt az első csapat, amely hivatalosan átvette és vízre tette az Amerika Kupa döntőjére szánt új versenyhajóját. Az R1-es, (vagy, ahogyan a csapatvezető Sir Ben Ainsle az összes versenyhajóját nevezi: Rita) 85 ezer munkaóra árán készült. A csapat bermudai bázisán történt vízretétel alkalmával Ainsle elmondta: „Az Amerika Kupa legalább annyira legalább annyira hajótervezési verseny, mint amennyire hajóverseny. A ma bemutatott hajó két és fél évig tartó eszeveszett tempójú tervezés és fejlesztés eredménye.” Az új ACC-egység a britek reménysége, hogy 166 év után végre elhódíthatják az Amerika Kupát.
A Land Rover BAR ACC hajója az első, amelyet bemutattak a mostani kupára tervezett egységek közül – de aligha lesz egyedül abban a tekintetben, hogy a hidraulika-csövek hossza kétszerese a kötelekének. (Előbbiekből 130, míg az utóbbiból 87 méternyi van a hajón. Elektronikai vezetékekből pedig nem kevesebb, mint 1200 méternyi húzódik a hajótestben.)
„A következő hetek és hónapok rendkívül izgalmasak lesznek számunkra. Miután nyolcvanötezer munkaóra árán elkészült és vízre került a hajó, már nincs mit tennünk, csak várjuk és figyeljük a többiek hajóit – magyarázta Ainsle. Szerinte a Land Rover BAR bizonyos szempontból még mindig egy „start-up” csapat, amely eddig azzal volt elfoglalva, hogy felzárkózzon a többiekhez. (Ez az eddigi eredményeket ismerve meglehetősen jól sikerült.) Mostantól viszont tiszta lappal indul mindenki, hiszen minden csapat a saját új fejlesztését hozza Bermudára. Bár az ACC hajókra vonatkozó technikai előírások viszonylag részletesek, de természetesen éppen elég tág teret hagytak a tervezőknek arra, hogy néhány ügyes trükkel készüljenek.
Erre a legjobb példa az Emirates Team New Zealend hajója, amelyet még hivatalosan be se mutattak, de néhány kép máris felkerült róla az internetre. A sasszemű elemzők ki is szórták, hogy a katamarán egészen újszerű megoldással készült: a trimmeléshez szükséges energia előállításához nem kézi, hanem láberőt használnak. Ehhez négy pedálrendszert integráltak a hét hajótestbe. A megoldás kétség kívüli előnye, hogy lábbal nagyobb erőt lehet tartósabban kifejteni, mint kézzel, ugyanakkor hátránya, hogy nehézkesebben elhagyható helyhez köti a legénység négy tagját.
„Reméljük, hogy az új hajónkkal felvehetjük a verseny azzal az öt Góliáttal, amellyel szembe kell néznünk Bermudán” – mondta el a fejlesztési részleget is irányító Parti Csapat vezetője, Sean Regan – jórészt az újításra célozva. Azt egyelőre még nem tudni, hogy vajon mekkora tényleges előnyt jelent (ha valóban jelent előnyt egyáltalán) ez a megoldás az új-zélandiaknak, ez majd az első tesztelések során derül majd ki. Ugyanakkor a „kivik” bíznak benne, hogy megtalálták azt a csodafegyvert, amellyel legyőzhetik a náluk jóval nagyobb háttérrel dolgozó és sokkal több pénzzel is gazdálkodó vetélytársakat.
Az R1-es műszaki adatai:
Hossz: 15 m
Szélesség: 8.48 m
Árbocmagasság: 23.5 m
Vitorlafelület: 103 m2
Legénység: 6 fő
A legénység által kifejtett összes erő: 1200w
Végsebesség: 97 km/h
Menetkész tömeg: 2,400 kg
Hidraulika-vezetékek hossza: 130 m
Kötelek hossza: 67 m
Elektromos vezetékek hossza: 1,200 m
Szenzorok száma: 190
Egy futam alatt közvetített adatmennyiség: 16 gb