A vasárnapi, ebben a körben az utolsó, negyedik futamra önbizalommal állhatott ki a magyar csapat: eddig a 3., 1., 2. helyeken végeztek, 9 ponttal álltak a csoport második helyen a 11 pontos – két futamban is az első helyen befutott – tahiti együttes mögött. (Az első helyért 4, a másodikért 3, a harmadikért 2, a negyedikért 1 pont jár.)
A vasárnap halasztással indult, a szélre vártak a rendezők. Az időjárás előrejelzés gyenge keleti szelet ígért, nyugatról érkező egy méteres swellekkel… Másfél órás vízi halasztás után a parton vártak a kedvező szélre, végül a programhoz képest körülbelül négy órás késéssel kerülhetett sor a futamra – számolt be róla a hunsail.hu. Délkeleti irányú, ránézésre 8-10 csomós szélben, remekül, mindenki alatt rajtoltak el a Sámánok, teljes sebességgel, és az első cirkáló szakasz elején már vezettek. Innentől végig ők kontrollálták a mezőnyt, minden pályajelet elsőként vettek. A szél foltos, pörgölődő volt, szinte tavi körülmények uralkodtak a tengeren. Az első hátszelet 168 méter előnnyel kezdték, majd nagyon okos, precíz taktikával növelték az előnyt. Nagyon jól sikerült minden manőver, az első hátszél végén a közvetítésben meggyőződhettünk róla, hogy Németh Áron villámkézzel képes eltüntetni a genakkert… A második cirkálószakaszban is hasonló volt a taktika, mint az elsőben, a mezőnyt kontrollálva, de elsősorban a szélfordulókra és a frissülésekre figyelve növelték az előnyüket, 33 másodperces előnyük volt a bójánál a második helyen lévő finnekkel szemben. A befutó hátszélben ismét a megszokott hajszálpontos teljesítményt nyújtották a Sámánok: 2oo méteres előnyük volt a szakasz kezdetén, a befutóra már 356 méteres előnnyel érkeztek az első helyen. Időközben a második helyre feljött a tahiti csapat, a finnek harmadikok lettek a bermudaiak előtt. A mai dupla pontos nap után a magyar csapat csoportelsőként jutott tovább 17 ponttal, másodikként Tahiti megy tovább, 15 ponttal. A következő körben a most belépő USA és ARG biztosan ellenfél lesz, a csoport negyedik tagja még az ezt követő csoportküzdelmek során dől el. (Malajzia lesz a negyedik, azóta kiderült.)
Az eddigi futamokban a Sámánok fokozatosan lettek egyre magabiztosabbak, kezdettől jók voltak a manőverek, megtalálták a jó vonalakat a gyenge forgolódó szélben, a sokszor döghullámos vízen. Az élő közvetítés fedélzeti kamerás részein látszott a precíz, pontos, nyugodt munka. (Kár, hogy a kommunikációból szinte semmit nem lehetett érteni, nem a hajón lévő mikrofonnal volt probléma, hanem a kommentátor kötelességének érezte, hogy gyakorlatilag levegővétel nélkül végigbeszélje a napi összes futam és köztes idő körülbelül öt óráját…)
Egészen kiváló teljesítményt nyújtottak a mieink a hátszelekben: a második futam első helye és a harmadik futam második helye is a befutó hátszélben dőlt el.
Berecz Zsombor olimpiai ezüstérmes, világ-, és Európa bajnoktól, a Sámánok kapitányától a vasárnapi partraérkezés után kérdeztem: melyik volt a négyből a legnehezebb futam?
„Talán a tegnapi, a harmadik. Küzdenünk kellett nagyon, büntetés is volt, aztán a hátszélben sikerült visszakapaszkodnunk a futam második helyre. A mai verseny kívülről egyszerűnek tűnt, de nem volt az. A győzelemben nagy része volt annak, hogy nem volt hiba: jól olvastuk a szelet, tökéletes volt minden manőver, a hajókezelés. Minden nap fejlődünk. Ez nem véletlen, hiszen Magyarország legjobb vitorlázói vannak itt, és én nagyon boldog vagyok, hogy a kapitányuk lehetek. Maga ez a verseny, az SSL Sailing Gold Cup remek kezdeményezés. Egyebek közt az ilyen kis nemzeteknek is lehetőséget, egyenlő esélyt ad, hogy megmutassuk a világnak, nálunk is vannak remek vitorlázók. A következő körös ellenfeleinkről csak annyit: Argentína és az Egyesült Államok erős csapat, de míg ők szinte a repülőtérről érkezve ülnek be a hajókba, mögöttünk már ott van jó néhány óra vitorlázás, versenykörülmények között, ezekkel a hajókkal…”
Majthényi Szabolcs, tizennégyszeres világbajnok a Sámánok tartalék kormányosa. Mi volt ezalatt a négy futam alatt a te dolgod?
„Minden aznapi futamot megnéztem, összegyűjtöttem azokat a tapasztalatokat, amelyek fontosak voltak a számunkra. A vízen lévőknek erre természetesen nem volt sem ideje, sem módja. Egyfajta coachként működtem tehát. Nem készültünk erre a feladatra, de a minden futamot követő csapatmegbeszélésen kiderült, nagyon fontos a külső szem, akár a többiek, akár a mi saját szereplésünk a téma. Egy egy megoldást, döntést, manővert másképp lát az ember kívülről. Maga az SSL rendszere szerintem nagyon jó, elsősorban az egyenlő esélyek miatt. Talán a kiemeltek előnye, hogy pihenten, később kapcsolódnak a küzdelembe, igaz, helyi és hajóval kapcsolatos tapasztalataik addig nincsenek. Maga a hajó, az SSL47-es erre a célra alkalmas, könnyű versenyhajó, teljesen egyformán vannak szerelve. Ha valami törik, szakad, azt a vízen cserélik, kijavítják. Van egy tartalék hajó is, de az egy kicsit különbözik a többitől, mindenkinek jobb, ha nem azt kell használni.”
A további program úgy alakul, hogy a Sámánok ebből a körből tehát továbbjutottak, az új mezőny viszont ismét tizenhat hajósra bővül a nyolcaddöntőben: a most továbbjutott nyolc nemzet mellé ugyanis belép az ide – előzetes rangsor alapján – kvalifikálódott USA, ARG, POL, BRA, SUI, NOR, SWE csapat. Ebből a körből ismét nyolc hajó jut tovább ( a négy négyes csoportól az első kettő-kettő), de újra belép nyolc újabb nemzet ezen a szinten: GBR, DEN, GER, NED, NZL, AUS, ITA, ESP. Ezután a kör után már tényleg csak nyolc csapat küzd tovább az elődöntőben, és itt alakul ki a négy nemzet döntője december 3-án.
Az SSL világkupa nagy pozitívuma, hogy a nagyközönség számára is érdekessé, vonzóvá tudja tenni ezt a sportágat. Eleve az, hogy nemzetek csatáznak, egyenlő feltételekkel (teljesen egyforma sorsolt hajókkal, a költségeket a rendezők fizetik) fenntartja mindenhol az érdeklődést. Ezt segítik az egyenruhák, a versenyek előtti nemzeti himnuszok, az egész igényes körítés. Másrészt maguk a futamok is roppant élvezetesek a laikusok számára is. A pálya rövid, 45 perc a tervezett futamidő (target time), gyakran követik egymást az izgalmas manőverek, a rajtvonal rövid ( négyszer másfél hajóhossz), ezért a rajtcsaták nagyon szorosak, és az up and down („virsli”) pálya minden szakaszon ad taktikai lehetőséget és izgalmat a nézők számára. Az élő közvetítés minősége, a fedélzeti kamerák, a motorosban lévő kamerák és drónok, a 3D animációk és a térképszerű, megtett utakat mutató mozgó ábrák hibátlanok. A verseny honlapja is áttekinthető, friss: https://ssl-goldcup.com/
A magyar csapat, azaz a Sámánok: Németh Áron, Tomai Balázs, Majthényi Szabolcs, Lillik Ákos, Bakóczy Róbert, Gyapjas Zsombor, Adorján Csaba, Goszleth Marcell, Takácsy Levente, és Berecz Zsombor kapitány következő futama november 21-én 10.30-tól (magyar idő szerint 11.30-tól) lesz Las Palmasban. A meteorológia 15-19 csomós keleti szelet és borús időt jelez aznapra. Az élő közvetítés itt tekinthető meg, és természetesen a korábbi futamok is visszanézhetők: https://www.youtube.com/@Starsailors
Visy László Oszi