Forrás: Vitorlázás Magazin / Simon István
A Kékszalag ötvözi a hagyományokat és az innovációt, hiszen a korszerű, high-tech hajók mellett felvonulnak az 50 évnél régebben épített klasszikus vitorlások is. Egyúttal a kitartásról is szól a verseny, mivel a több mint 150 kilométeres távon még kedvezőtlen időjárási viszonyok esetén, például gyenge szélben is nagyon sokan végigmennek.
„A Kékszalag azért is nagyszerű, mert több dolgot egyesít. Egyszerre szól az összes vitorlázóról és a szurkolókról, valamint minden egyes hajósról, külön-külön. Egyszerre szól a természetről, sportról és a magáról a turizmus szépségeiről” – fejtette ki Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSz) elnöke a Magyar Sportok Házában megtartott sajtótájékoztatón.
Az idei 51. Kékszalag több szempontból is különleges lesz. Egyrészt a rendező MVSz 2019-ben ünnepli fennállásának 90. évfordulóját, másrészt 85 évvel ezelőtt, 1934-ben rendezték meg az első Kékszalag regattát. „A Kékszalag rendkívüli népszerűsége annak is köszönhető, hogy a vitorlázás és a természethez való közeledés egyre népszerűbb a magyar emberek körében. Ezt mutatja, hogy több mint 40 ezren vitorláznak rendszeresen, és a külföldi érdeklődők, valamint a szurkolók száma is folyamatosan növekszik” – hangoztatta Kollár Lajos.
Holczhauser András, az MVSz főtitkára kifejtette: a verseny a klasszikus útvonalat követi. Július 18-án, reggel 9 órakor rajtol a mezőny Balatonfüredről, és a Balatonkenese, Siófok, valamint Keszthely közelében kihelyezett bóják megkerülésével ott is ér célba. „A szabályok rendkívül egyszerűek, többek között ez magyarázza a regatta népszerűségét” – emelte ki a főtitkár.
A Kékszalag 13-szoros győztese, Litkey Farkas elmondta: a tavalyi 2. helyezett csapatból Oroszlán Gábor kutatói állást kapott az Egyesült Államokban a Harvard Egyetemen, ezért távozott a PreVital csapatából. Helyét az „örökös bajnok” öccse, Litkey Balmaz veszi át a Decision 35 típusú hajón, aki korábban Rauschenberger Miklós katamaránján, a Quantum Hungary csapatában és a Black Jackkel szerzett tapasztalatokat.
Litkey kifejezte elégedettségét, hogy idén először egy magyar fejlesztésű alkalmazás, a Kwindoo segítségével, élő nyomkövetéssel kísérhetik figyelemmel az érdeklődők a verseny alakulását. Ez azt is jelenti, hogy nem kell az indulóknak külön navigációs eszközöket telepíteniük a hajókra, minden megoldható lesz egy mobiltelefon segítségével.
Az esélyekről szólva Litkey Farkas kifejtette: „A hét főbűn közé tartozik a telhetetlenség (mohóság). A Kékszalag nálam egy olyan ’bűn’, amivel nem tudok betelni. Amíg az egészségem engedi és meg tudom ragadni a kormányt, addig szeretnék indulni rajta.”
A sokszoros győztes a Rauschenberger-féle Quantum Hungary hajója mellett a Roland Gäbler kormányzásával kiálló New Black Jacket, valamint a tavalyi győztes Saframmal induló Váradi-Szabó Jánost nevezte meg várható ellenfelei között. Az egytestű kategóriában nagy csatára számít a Király Zsolt kormányozta Raffica, valamint a Principessa között.
Ezúttal is lesz VIP-hajó, amiről meg lehet tekinteni a rajtot; a füredi mólónál pedig az MVSz Vitorlázz itthon! programjának sátra mellett kiállítanak egy-egy finn dingi, laser és 470-es vitorlás hajót is. Ezekkel a hajótípusokkal versenyeznek a magyar olimpiai reménységek – Berecz Zsombor, Érdi Mári, valamint a Vadnai- és a Gyapjas-testvérek. A tokiói olimpiai részvétel jogát első magyarként kivívó Berecz Zsombor kifejezetten a Kékszalag kedvéért szakítja meg felkészülését Japánban. Hazatér Balatonfüredre, hogy részt vegyen a verseny kiemelt támogatója, az Audi promóciójában, másrészt, hogy szakkommentátorként segítse a közmédia (M4 Sport) első napi élő közvetítését.
Július 20-ára, szombatra győztesváró fogadást szerveznek a füredi Spitz Bisztróban a SEIKO támogatásával, ezzel párhuzamosan zenés utcabál lesz a balatonfüredi Gyógytéren, amelyen a verseny befutóit lehet ünnepelni.
Az 51. Kékszalag tudósításában kiemelt szerep jut az esemény médiapartnereinek: a MediaWorks kiadócsoportnak, az MTVA-nak, az Origo reblognak, valamint az AbOvo Médiának.