Rekorddal zárt a Balaton Boat Show

Enyhe megfázás. Úgy tűnik, ennyivel megúszta a hazai hajóértékesítési szakma a koronavírust. A Balaton Boat Show azt tükrözte: sosem akartak még ennyien hajót venni, mint most. 

Érezhetően többen voltak az idei, immár 25. Balaton Boat Show-n, mint a tavalyin. A hivatalos adatok szerint majdnem kétszer annyian, több mint ötezren látogattak ki péntektől vasárnapig a Kenese Marina Portban rendezett vízi seregszemlére – ami nem kis dolog, különösen annak fényében, hogy a többi európai kiállítást meg sem rendezték az idén. „Keményen dolgoztunk azért, hogy sikeres legyen az idei Boat Show, és nem állítom, hogy nem volt bennünk egy kis aggodalom, de végül nagyon szép eredményekkel zártuk a hétvégét” – mondta el érdeklődésünkre Rápolthy Edit, a kiállítás szervezője. A hatalmas látogatószám-növekedésben komoly szerepet játszott a jó idő is, de a szakember szerint nem lehet csak ennek tulajdonítani az eredményeket. Sokan jöttek olyanok is, akik korábban az idén elmaradó európai kiállításokra jártak ismerkedni a kínálattal, és a fontos tényező az is, hogy a koronavírus-járvány miatt sokkal nagyobb szerepet kapott az idén a Balaton a családi pihenés, nyaralás és sportolás terén. Alighanem ezeknél a tényezőknél is többet számított az, hogy a szervezők minden korábbinál nagyobb szabású marketingkampánnyal és online jegyértékesítéssel is megtámogatták a rendezvényt.

Az érdeklődők szép száma és a gyönyörű nyári idő szinte mindenkivel elfeledtette, hogy egy világjárvány árnyékában élünk: a hangulat optimista volt, olyannyira, hogy sokan a szervezők kéréseinek és jelzéseinek ellenére sem viseltek maszkot még a szűk mólókon és a hajók belterében sem, de ez láthatólag nem sok embert zavart. Jóformán senki sem ejtette ki a „vírus”, a „járvány” vagy netán a „karantén” szavakat, annál többet beszéltek viszont méretekről, kedvezményekről és árakról.

A forgalmazók rendkívül élénk érdeklődésről számoltak be munkatársainknak a helyszínen. Mezricky Róbert, az Invictus hazai forgalmazója például vasárnap délutánra már meg sem tudta számolni, összesen hányszor futott ki a vízre az érdeklődőkkel az előző lapszámunkban bemutatott pofás kis CX240-essel, de a végén már csukott szemmel, fél kézzel is visszaállt mér a kikötőhelyére. Folyamatosan áradtak a látogatók a kiállítás legmagasabb hajójánál, a szintén az előző lapszámunkban bemutatott 40 lábas elektromos Cobra Futuránál is, amelynek flybridge-én üldögélve remek kilátás nyílt a zsúfolt kenesei kikötőre. Nem volt megállás kissé arrébb, Wia standjánál sem, szinte sorszámot kellett tépniük azoknak, akik meg szerették volna nézni a hazai elektromos hajógyártó teljes flottájának egyik tagját. „Rengeteg érdeklődő járt nálunk az idén is. Őszintén szólva meg sem tudom tippelni, hogy mennyivel lehettek többen, mint tavaly, mivel folyamatosan tárgyaltam valakivel. Szinte körül sem tudtam nézni a saját standunkon” – számolt be tapasztalatairól Viszkei András, a balatonfűzfői cég alapítója.

Nem volt kisebb a roham a vitorláshajók forgalmazóinál sem. A Vitorlázás Magazin standja mellett kiépített Beneteau-soron is folyamatosan jöttek-mentek az érdeklődők. „A legnagyobb figyelem a 30.1-es és a 46.1-es modellünk iránt volt tapasztalható, ami jól jelzi, hogy egyre inkább a nagyobb és a kisebb hajók számítanak mind népszerűbben a magyar piacon” – mondta Láng Róbert, a Beneteau hazai képviseletének vezetője. (A tökéletes balatoni hajónak ígérkező 30.1-essel mi is tettünk egy ismerkedő-kőrt a helyszínen, ennek tapasztalatairól az október 25-én megjelenő, 2020/6-os számban olvashatnak majd részletesen.)

Hasonló tapasztalatokról számolt be Lange Péter, a Bavaria hazai márkaképviseletének vezetője is: náluk is a belépőmodellnek számító 34-es és a méretes C45-ös volt a kiállítás két sztárja – de az új C42-esre jött a legtöbb konkrét érdeklődés. „A tavaszi megtorpanásnak nyoma sincs, meglehetősen optimistán látjuk a piaci kilátásokat, bár persze nem lehet tudni, hogy a járvány visszatérése mennyire befolyásolja majd a jövőt” – fogalmazott Lange Péter, a Bavaria hazai képviseletének vezetője.

A legnagyobb hajók iránt tapasztalt kiemelt figyelmet a Hanse tapasztalati mintázzák kissé, náluk ugyanis a paletta közepén elhelyezkedő 388-as volt a legnagyobb érdeklődést kiváltó modell. „Ha két szóban kellene jellemeznem az idei kiállítást, azt mondanám, hogy nagyon szuper” – foglalta össze röviden lényegében valamennyi kollégája véleményét Bereczky László, aki szerint a piaci kilátások is hasonlóan jók a jövőre nézve. Különösen náluk, mivel a német gyártó már tavasszal életbe léptetett egy sor intézkedést annak érdekében, hogy a gyártást a lehető legkisebb mértékben befolyásolja a járványhelyzet. Ennek köszönhetően várhatóan a szállításokkal sem lesznek gondok.

Persze, nemcsak a meglehetősen borsos árcédulával rendelkező, méretes új hajók iránt volt hatalmas az érdeklődés, de egymást váltották az emberek például a gyártó teljes modellpalettájával felvonult Antila standjánál is. „Nem igazán tudom megmondani, melyik hajó iránt érdeklődtek a legtöbben: minden hajónk egyformán népszerűnek tűnt az új 24.4.-estől a legnagyobbig, a 33-asig” – mondta le Jordáki Gábor, a lengyel márka hazai forgalmazójának vezetője. Jordáki szerint is elmúlt a korábbi ijedtség a piacon, nem érződik már az a korábbi trend, hogy a pesszimista világgazdasági kilátások miatt a vevők egy-két mérettel lejjebb skálázzák az igényüket.

Az idei Balaton Boat Show tapasztalatai alapján úgy tűnik: soha nem érdeklődtek még ennyien a hajózás iránt Magyarországon, mint most, és soha sem akartak még ennyien hajót venni. A jövő nagy kérdése ezért hamarosan az lehet, hogy vajon hová fog elférni ez a sok új hajó most, hogy lényegében elfogytak a balatoni kikötőhelyek…

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.