Az amerikai hajó június 15-én kénytelen volt visszatérni a Schiphol Den Haagba, miután a verseny utolsó helyén álló GUYOT – Team Europe szkippere figyelmetlenül nekikormányozta hajóját az amerikai IMOCA 60-asnak. Az 11th Hour Racing hajó bal oldalán, körülbelül másfél méterrel a kormányosi állás előtt jókora, több mint fél négyzetméteres lyuk tátongott, amit csak a kikötőben lehetett megjavítani. Az amerikai csapat – Charlie Enright és a csapattulajdonos Jerry Pochman irányításával, a Sail GP-ben részt vevő dán csapat vezetője, Nicolai Sehested szakmai segítségével – nekilátott, hogy egy karbondarabból formára vágja, lecsiszolja, majd epoxigyantával, vákuumos technika segítségével visszaragassza a kitört darabot a hajó bal oldalára. A javítás a csapat megfeszített munkájának köszönhetően 72 óra alatt elkészült, a ragasztott rész megszáradt, és miután megkapták a versenyirányítástól a zöld jelzést, az 11th Hour Racing június 18-án, este fél hétkor nekivágott a Genovába vezető 2500 tengeri mérföldes útnak.
Miután az 11th Hour Racing és a GUYOT–Team Europe hivatalosan feladta az utolsó (hetedik) szakaszt, a maradék három hajó – a Holcim–PRB, a Malizia és a Biotherm – egymás között döntheti el a szakaszgyőzelem kérdését. Az amerikaiak egyetlen célja, hogy legkésőbb június utolsó napjaiban Genovába érkezzenek, akkor ugyanis részt vehetnek a július 1-jén tartandó kikötői versenyen, ahol – egészen hihetetlen, de igaz – bebiztosíthatják a 2022/23-as Ocean Race megnyerését.
Hogyan történt pontosan az ütközés?
A GUYOT – Team Europe és az 11th Hour Racing ütközése mindössze 17 perccel a hetedik szakasz rajtja után történt 2023. június 15-én. Olyan típusú incidens volt ez, ami egyáltalán nem jellemző a profi vitorlásversenyekre, sokkal inkább kezdő vitorlázók szoktak ekkora hibát elkövetni. Megdöbbentő, hogy a havária nem éjszaka, hanem fényes nappal, kitűnő látási viszonyok mellett és nem túl zsúfolt vízterületen történt.
Miután a 11th Hour Racing a következő fordulóhoz vezető csapásra fordult, ahol elsőbbsége volt, a GUYOT legénysége (amelynek ebben a helyzetben figyelnie és engednie kellett volna) nem vette észre a másik hajót. A Benjamin Dutreux kormányos figyelmetlensége miatt történt ütközés mindkét hajóban olyan komoly kárt okozott, olyannyira, hogy vissza kellett térniük a kikötőbe, több napig tartó javításra.
„Hirtelen azt vettem észre, hogy felbukkan előttünk (az 11th Hour Racing) hajója, de akkor már túl késő volt. Az ütközés elkerülhetetlen volt” – sajnálkozott Dutreux. Sportszerűen hozzátette: „Teljes mértékben vállalom a felelősséget, ez a mi hibánk.” A GUYOT – Team Europe megelőzte azt, hogy a sértett fél óvásának hatására a versenyirányítás kizárja őket, inkább vállalták a nyilvános megszégyenülést és maguk jelentették be, hogy visszalépnek a szakasztól.
Szöveg: Simon István Képek: 11th Hour Racing