„Szkippeli” több nagy gyártó a Budapest Boat Show-t!

Kihagyják a nagyobb hazai vitorláshajó forgalmazók az elhalasztott időpontban megrendezendő tavaszi Budapest Boat Show-t – derül ki a márkakereskedések nyilatkozataiból. A háttérben egyszerre áll a járvány és az annak ellenére (pontosabban: jórészt éppen amiatt) túlságosan felfutó kereslet-növekedés.

A „bombát” a Hanse Hungária Kft. robbantotta azzal a közleménnyel, amely pontot tett a hetek óta húzó egyeztetések végére a legnagyobb hazai hajós cégek és a Hungexpo között. A nyilatkozat szerint „a Hanse Hungaria Kft., mint a Hanse Csoport hivatalos magyarországi márkaképviselete nem vesz részt a Budapest Boat Show 2021. kiállításon.”
És nemcsak ők, hanem sokan mások sem. Ez már a Hungexpo közleményéből derül ki, amely arról tájékoztat, hogy mely cégek vesznek részt a tavaszi seregszemlén. E szerint: „A 2021-es Budapest Boat Show-ra eddig 30 kiállító jelezte részvételi szándékát, közel 3.000 négyzetméteren, ami a kiállítási terület 50 százaléka. A bemutatkozó cégek mintegy 60 hajót állítanak ki, többek között olyan márkákkal, mint a Bayliner, Galeon, Invictus, Malibu, Pontoon Boat, Regal, Royal Craft, Stickl vagy Quicksilver.” Vagyis egyelőre csak a fél ház telt meg a Budapest Boat Show-ra, az is a nagy vitorláscégek nélkül. Igaz, van még idő jelentkezni.

A legnagyobb hazai hajóforgalmazók- és gyártók információink szerint több alkalommal is egyeztettek, és közösen jutottak arra az álláspontra, hogy – mint az egyik cég vezetője stílszerűen fogalmazott – „szkippelik az idei boat show-t”.

A döntés hátterében elsősorban az áll, hogy az elmúlt 12 hónapban annyira felfutott az új hajók iránti kereslet mind a piacon, hogy kevés kivételtől eltekintve lényegében nem is tudnak 2021 első felére, tehát a kiállítás kereskedelmi célidőszakára rendeléseket felvenni. (A dolog iróniája, hogy a közleményt kiadó Hanse pont azon kevés forgalmazó egyike, amelyik még pont képes szállítani tavasszal.)

Ugyanakkor további gondot jelent a cégek számára az is, hogy a kiállítás új időpontja, (március 18-21) már az az időszak, amikor már a tavaszi hajóátadások, vízretételek, karbantartások lényegében teljes mértékben lekötik erőforrásaikat.

„Nagyon sajnáljuk, hogy meg kellett hoznunk ezt a döntést, de úgy gondoltuk, nem lehet tovább várni azzal, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba, és kommunikáljuk, mi az álláspontunk” – fogalmazott magazinunk megkeresésére Bereczky László, a Hanse vezérképviseletének vezetője. Szerinte ugyanis úgy korrekt, ha időben tájékoztatják a kiállítás leendő látogatóit arról, hogy mire számítsanak – pontosabban, mire ne számítsanak – mielőtt elővételben belépőt váltanak a Budapest Boat Show-ra.

„A jelenlegi helyzetben egyszerűen nem tűnik életszerűnek az, hogy a kiállításon ennyi ember mászkáljon zárt térben a hajókban, és ennek ne legyenek súlyos járványügyi következményei. Egyszerűen nem lehet ennyi hajót minden látogató után fertőtleníteni. Nem tehetjük ki ilyen veszélynek sem az ügyfeleket, sem az alkalmazottakinkat” – árnyalta a képet Lange Péter, az egyik legnagyobb kiállító, a Bavaria hazai képviseletének vezetője. A Hungexpo ezt az állítást érdekkel alátámasztva vitatja (lásd kicsit lejjebb!).

Talán mindennél jobban jelzi, mennyire komoly alapokon nyugszik a gyártók döntése az, hogy a Beneteau forgalmazója már be is fizette a kiállítási díj 50 százalékát, de a Pannon Yacht Charter vezetője, Láng Róbert mégis a visszalépés mellett döntött – úgy, hogy ők még rendelést is tudnak felvenni a tavaszi időszakra! „Nagyon sajnáljuk, ha csalódást okozunk a látogatóknak, de nem volt választásunk. Lehet, hogy úgy tűnik, még korai megítélni, hogy milyen lesz a járványhelyzet márciusban, a gond csak az, hogy ezt a döntést most, a jelenlegi helyzetben, a mai tudásunk alapján kellett meghoznunk” – fogalmazott Láng Róbert, aki hozzátette: a forgalmazók számára több tízmillió forintos nagyságrendű tétel a hajók elszállítása a kiállításra, ráadásul a későbbre halasztott időpontban a teherautók és a munkatársak már egyáltalán nem csoportosíthatók át erre, rájuk a tavaszi munkálatoknál, a kikötőkben van szükség. Ugyanakkor Láng Róbert nem zárja ki, hogy egy későbbi időpontban a gyártók egy közös balatoni mini-kiállítással, vagy közös nyílt nappal részben „kárpótolják” az érdeklődőket, erről még egyeztetnek.

Hasonlót tervez az elektromos Wia-modellek gyártója, Aqwia Kft, is amely az időpont elhalasztása miatt kénytelen kihagyni a részvételt. Amint azt a céget vezető Viszkei Mártontól megtudtuk: hajókiállítás új időpontjában egy külföldi szállítási kötelezettség köti le a kapacitásaikat. Ugyanakkor ők is tervezik, hogy Pünkösd körül esetleg egy saját nyílt hétvégére invitálják az érdeklődőket a Balatonfői Yacht Clubba.

Úgy tudjuk, a Hungexpo illetékesei „az utolsó pillanatig” igyekeztek rábírni a gyártókat formálódó közös elhatározásuk megváltoztatására – eredménytelenül. Ugyanakkor a vásárváros kiállításszervezői megpróbálják kihozni a legtöbbet a helyzetből annak érdekében, hogy senkinek se okozzon csalódást a FeHoVá-val egy időben rendezendő hajós szakvásár. Közleményükben is hangsúlyozzák: „Az október folyamán fokozott egészségügyi higiéniai rendelkezések betartása mellett megrendezett kiállításaink a kiállítói visszajelzések alapján beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, és bizonyították, hogy szükségesek a jól kontrollált módon lebonyolított üzleti rendezvények, mert a személyes jelenlétet az üzletkötésnél, kapcsolatépítésnél semmi nem tudja helyettesíteni. Bár a látogatók és kiállítók száma a jelenlegi helyzetben csökkent, a kiállítók arról számoltak be, hogy a megjelent látogatók komoly vásárlási szándékkal érkeztek, ami a várakozásnál jobb eredményt hozott.” Vagyis szerintük nem fognak csalódni azok, akik kiállítóként felvonulnak a hagyományos évnyitó seregszemlén.

Ennek ellenére Lange Péter, a Bavaria hazai képviseletének vezetője nem feltétlenül tartja jó ötletnek „félházzal” is megrendezni a kiállítást, mert a hajóforgalmazók feltett szándéka részt venni a 2022-es kiállításon, és attól tartanak, hogy a foghíjas kiállítás csalódást okozhat a látogatóknak, akik a következőre esetleg el sem mennek.

Ironikus módon a forgalmazók távolmaradását a kiállítástól pont az indokolja (a járványügyi helyzet és az amiatt módosított időpont mellett), hogy túl jól megy a szekér mindenkinél. A tavaszi első hullám által okozott megtorpanás miatt a gyártók leépítették a kapacitásuk egy részét, majd a gyors visszapattanás után következő ugrásszerű kereslet-élénkülés váratlanul érte őket. Bár első hallásra meglepőnek tűnik, hogy a koronavírus által generált gazdasági válság hogyan hajthatta fel a vásárlásokat, Lange Péter szerint ebben semmi meglepő sincs: „Az emberek rájöttek, hogy nem utazhatnak, és ha már otthon kell tölteniük a szabadidejüket, akkor sokan arra jutottak, hogy itt az ideje hajót venni, vagy nagyobbra, kényelmesebbre cserélni a régit. És biztosan sokan voltak, akik úgy gondolták, hogy bele kell vágni, mert csak egyszer élünk.”

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.