AC 2025: A britek már bejelentkeztek, maradnak az egytestűek

Továbbra is egytestű, foilos prototípus hajókkal rendezik meg a következő Amerika Kupát 2024-2025-ben, de a csapatoknak egyetlen vitorlással kell végigcsinálniuk a sorozatot. A Team UK már jelezte részvételét kihívóként, sőt nemzeti büszkeségüket félredobva a címvédő új-zélandiakhoz fordultak szakmai segítségért.

Alig hogy véget ért a 36. Amerika Kupa küzdelemsorozata (az aucklandi döntőben az Emirates Team New Zealand 7–3-ra legyőzte a Luna Rossát), a csapatok máris nekiláttak a következő, 37. Amerika Kupa szabályainak lefektetéséhez.

Abban már megegyeztek, hogy a kiwik javaslatára maradnak az egytestű, szárnyas (foilos) versenyvitorlások, de az új hajók jelenlegi 75 lábas hosszúsága még változhat. A sorozatban tradicionálisan részt vevő – és győzelmi esélyes – britek máris jelezték, hogy Team UK néven ismét ott akarnak lenni kihívóként. Sir Ben Ainslie azonban személyes és nemzeti büszkeségét félredobva a címvédő kiwik segítségét kérte az új vitorlás megtervezéséhez – amit az Emirates csapat vezetése el is fogadott. Az, hogy az angol milliomos, Sir James Ratcliffe cégcsoportja, az INEOS vállalja-e a Britannia II. tervezésének és megépítésének finanszírozását, egyelőre kérdéses.

Bár az Amerika Kupa helyszínének megválasztása hagyományosan a címvédő előjoga, a britek már javasolták, hogy a Nagy-Britanniához tartozó Wight szigetén található Cowes kikötője legyen a 37. Amerika Kupa felvezető sorozatának és döntőjének helyszíne. Az Emirates ezzel szemben szeretné ismét új-zélandi felségvizeken megrendezni a döntőt.

Egy hajó, egy nemzet – korlátozzák a „külföldiek” részvételét

Évek óta sokan kritizálják az AC résztvevőit, hogy bár nemzeti zászlók alatt indulnak a gárdák, valójában üzleti szempontok alapján összeválogatott nemzetközi csapatokról van szó. Az olasz Luna Rossa például ausztrál kormányossal, Jimmy Spithill-lel állt ki a 2020/21-es sorozatra, hasonlóan az American Magic gárdájához, amely Dean Barker személyében egy új-zélandit nevezett ki csapatkapitánynak. Ennek a gyakorlatnak a megszüntetését célozza az a 2024-re bevezetendő új szabály, miszerint egy adott hajó legénysége minden tagjának rendelkeznie kell az adott ország útlevelével, vagy életvitelszerűen az adott országban kell élnie legalább három éve. Ez alól egy kivételt tesz a szervezőbizottság: az úgynevezett „fejlődő nemzetek” – például az AC-részvétellel már korábban is többször kacérkodó a hollandok vagy a spanyolok – esetében, ahol jóval engedékenyebbek lesznek a csapattagok nemzetiségének megválasztásánál.

A döntőben végül alulmaradt, ám egyébként sikeres Amerika-kupát zárt Luna Rossa tulajdonosa, Ernesto Bertarelli is dicsérte a 2020-ban bemutatkozott AC75-ös hajókat. „Az AC75-ösök már most megmutatták a bennük rejlő potenciált. Várjuk a további híreket az Amerika Kupa szervezőitől, és ha megfelelő döntéseket hoznak, megfontoljuk részvételünket a következő sorozatban” – mondta Bertarelli az olasz a RAI adásában.

Mindezek alapján három résztvevővel szinte már biztosan számolhatunk a 2024/2025-ös küzdelemsorozatban, és tekintettel arra, hogy a New York Yacht Club a 170 éves Amerika Kupa kimagaslóan legsikeresebb egyesülete, fogadni mernénk, hogy a jenkik sem akarnak kimaradni a buliból!

 

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink