Boldog születésnapot kívánunk!
Köszönöm, egy kicsit csendes lesz ebben az évben…
Hogy telnek a napok a karanténban?
Nem olyan rosszul, elég jó, hogy nem kell annyit utaznom, bár hiányoznak az üzleti utak és a versenyek a barátokkal. Még mindig van bőven munkám itthonról a Doyle Sails-nek és most nincs mentségem, hogy ne vegyem ki a részem a számos házimunkából!
Milyen hatással lesz a vitorlázásra és a körülötte lévő iparra a koronavírus krízis?
Nagyon nehéz megjósolni. Remélem, hogy a vitorlázásnak, mint kiváló szabadidősportnak a népszerűsége növekszik, mivel olyan tiszta és szeparált körülmények között űzhető, hogy jó esélyünk van, hogy a negatív következmények elkerüljék az egész sportágat. Ami a versenyzői oldalt és az iparágat illeti, hosszú út várható, amíg a helyükre rendeződnek a dolgok. Biztos, hogy sok hajótulajdonost ez a helyzet nagyon hátrányosan érint. A vitorlázás és a versenyzés, különösen a drága, nagyobb hajókon, továbbra is luxus tevékenységnek számít, és ezért sérülni fog.
Van esély, hogy a vakcina feltalálása és elterjedése előtt folytatódjon a versenyzés?
Szerintem igen, biztos, hogy igen. Először a helyi, egész kicsi versenyek fognak elindulni, majd utána lassan terjeszkedik a regionális, a nemzeti, végül a nemzetközi események megrendezéséig. Biztos, hogy az összes ország nagyon hosszú ideig szigorú határellenőrzéseket tart be és várhatóan egészségügyi tesztek és igazolások kellenek majd a külföldre lépéshez. Tehát várható, hogy elég sok adminisztratív része lesz az utazásoknak és az előkészületeknek, sőt ez lesz a normális módja, hogy elhagyd az országot, de szerintem ez nem annyira megterhelő, mint amilyennek elképzeljük.
Milyen jövőbeli változások várhatóak a hajókon?
Foilokat és szárnyakat szeretnék látni és különösen a DSS (Dynamic Stabilty Systems – oldalszárnyak) szélesebb körű használatát. A foilok a teljesítmény és a kényelem egyszerű növelését biztosítják, ami már mindenki számára hozzáférhető, akár versenyhajókra, akár szabadidős vitorlásokra.
A Doyle Sails napjaink egyik leginnovatívabb vitorlakészítője. Milyen változások lehetnek ebben az iparban, milyen változások lesznek a vírus utáni időkben?
A vitorlakészítés során folyamatosan új innovációs lehetőségeket keresünk, legyen az felhasznált anyag, szerkezeti, vagy technológiai változtatás, vagy szoftveres vitorlatervezés és modellezés az előkészítési szakaszban. Jelenleg óriási erőfeszítéseket teszünk, hogy környezetbarát technológiákat találjunk a vitorlákhoz. A vírus utáni időkben úgy gondolom még sokkal nagyobb érdeklődés lesz az ügyfeleink részéről a zöld technológiák iránt.
Egy teljes szezon tapasztalatai után folytatná a munkát a magyar Wild Joe csapattal?
A magyar Wild Joe csapat összeállítása egy nagyon jó keveréke a különböző karaktereknek, akik kiválóan tudnak együttműködni a fedélzeten és a magánéletben is! Mindig nagyon váom ezekkel a srácokkal a versenyzést és remélem, hogy ez a kapcsolat folytatódik! Nem akarok részletekbe bocsátkozni, de a legjobb képességük az, hogy ugyanolyan keményen tudnak dolgozni, versenyezni és bulizni is!
Mi az üzenete a magyar vitorlázóknak?
Ne felejtsd el, hogy a családnak és a barátoknak a biztonság a legfontosabb dolog! Ha van lehetőségetek vitorlázni ebben az őrölt időszakban, akkor menjetek vízre!
Tervezi, hogy Magyarországra látogasson, amikor már lesz erre mód?
Ha a légitársaságok elindulnak és az időbeosztásom megengedi, szeretném meglátogatni a Balatont. Részt vettem a bátyám budapesti esküvőjén, ami nagyonszerű élmény volt – szeretnék többet is látni az országból!
STUART BANNATYNE
Stu kinézetre is igazi profi, ahogy azt elképzeljük egy földkerülő tengerészről, viszont semmilyen nagyképűséget, vagy okoskodást nem lehet észlelni nála. Mindenkit meghallgat és a lehető legrövidebb válaszokat adja mély baritonján, utána többször nem fogsz ostobaságot kérdezni tőle, ha ezzel untattad esetleg. Kimérten beszél, így elsőre mindig megérted amit mond és végrehajtod. Ez afféle ösztönös energiatakarékoskodás is, amire nagy szükség van egy földkerülő versenyen és a hosszútávú vitorlázásban. Többen is megfigyeltük a jellegzetes járását, óriási léptek a szárazföldön és mindig derék alá lógatott kezek, rogyasztott testtartás a fedélzeten, a legmélyebben tartott súlypont mozgás közben és puma mozgás. Kézfogása nem egy kívánatos gesztus, inkább önkéntelen roppantás, amit széles és őszintén kedves mosoly kísér. Kötelekhez és csörlőkhöz lett kifejlesztve a medvényi marok. Ezt lehet már nem tapasztalják majd sokan, az azóta rutinná vált távolságtartások miatt. A nevedet az első bemutatkozás után megjegyzi ha a hajón vagy, számba vesz és kalkulál veled is. Vagy hibalehetőségként, vagy alkalmazható munkásként, vagy jobb helyre tehető súlyként. Ha lassú vagy, ha hibázol, ha nagyon szeretnél valamit jól csinálni, ha elkésel, ha túlpörögsz – akkor is ott van minden mozzanatnál és besegít a szükséges pillanatban.
A hajó gyorsítása érdekli folyamatosan, nem foglalkozik mással és ennek rendel alá mindent. A különböző szituációk minden variációjára van megoldása és ezeket pörgeti, lapozgatja és alkalmazza, minden emberi és más hibalehetőséget is beszámítva a kalkulációkba. Ritkán fordul elő, hogy nincs megoldása egy helyzetre, de ha azt mondja: “nem tudom” az elsősorban neked szól, hogy tudod a megoldást, ne kérdezz, oldjad meg, vagy maradj csöndben. Az előkészítésen nagy a hangsúly, a hajó felkészítését ellenőrzi, vagy figyelemmel kíséri és ez az előre dolgozás, elemzés a versenystílusra is jellemző. Erős szó sosincs a fedélzeten, a rendszeres csapatmegbeszélések jegyzetekből állnak és itt mindenkire érvényes döntések fogalmazódnak meg, de van lehetőség a párbeszédre. Ezeknek az eligazításoknak a modorát a kimért bariton már tonálisan is meghatározza – nincs hangos szó senkitől. Ja, de a Kelótól azért van. 🙂
A Wild Joe taktikusa Kelemen Tamás, ismertebben Kelo, országos hírnevet Berecz Zsombor olimpikonunk edzőjeként szerzett, bár nem akart. Egy nagyon erős egyéniség és zseniális vitorlázó, aki azonnal beszkenelte Stu hibalehetőségeit is. Ez pedig a gyenge szél, amit a tavi vitorlázók alapvetésnek tanulnak meg, az ócán mellett felnőtt hajósok másként élnek át. A dolldrum egy várakozási forma náluk, amibe mindenki beleesik a mezőnyből és van még bőven sok tízezer kilóméter behozni a 20-60 csomós Déli-óceán szeleiben az itt szerzett lemaradást. A magyar vitorlázóknál a fuvallat, a flaute, az egerészés, a szélvadászat, a minimális mozgású koncentrálás a kishajózásban már beépül a szervezetbe. Egy új-zélandi nagymester csak a végét várja, keresi a leggyorsabb kijutást, néha még türelmetlen döntéseket is hoz, mi pedig elemünkben vagyunk a limányban és minden szellőt elkapunk.
Stuart Bannatyne 1971. április 20-án született Új-Zélandon, az óceán parttól méterekre a gyönyörű Christchurch-ben. Jelenleg Aucklandban lakik, itt is éli meg a pandémia furcsa kihívásait. A 2017-18-as Volvo Ocean Race nyertes Dongfeng csapatában nyilatkozta még, hogy nagyon izgalmas és érdekes csapatba került, ahol etnikailag és egyéniségek szempontjából is sokféle emberrel dolgozhatott együtt. Mindenki valami egyedit hozott a csapatba és különböző kultúrákat kellett összehangolni, pl. franciákat kínaiakkal és ami ennél is érdekesebb volt, a női résztvevőkkel.
Nyolc Ocean Race, négy aranyérem
Első földkerülése 1993-94 a még Whitbread Round The World Race néven futó verseny amin a New Zealand Endeavour fedélzetén futottak be elsőként. 1997-98-ban a Silk Cut fedélzetén megy nagy kört és negyedik helyen futnak be. 2001-2002-ben a már Volvo Ocean race néven futó flottaversenyen az Illbruck Challenge csapat tagjaként nyernek, majd 2005-2006-ban a Movistar-ral versenyez. A 2008-2009-es versenyen az Ericsson 4-gyel harmadszor nyeri meg a földkerülőt, majd a 2011-2012-es körön az új-zélandi Camper fedélzetén megy egy újabb kört. 2014-2015-ben a Team Alvimedica edzője a Volvo Ocean Race-en, majd az 5. etaptól a fedélzeten folytatja a versenyt. 2017-2018 a Dongfenget viszi a dobogó tetejére és ez a negyedik földkerülő aranyérme, ami lényegében utánozhatatlan eredmény és életpálya. Ezek mellett nyolc alkalommal indul a Fastnet Race-en, háromszor a Transpacific Yacht Race-en és tizenegyszer a Rolex Sydney to Hobart-on, amin tavaly a Comanche fedélzetén első befutóként ünnepelhet. Öt alkalommal döntötte meg a 24 órás sebességi rekordot egytestű hajóval, 2009-ben az év vitorlázója hazájában Új-Zélandon.
fotók és szöveg: Gémesi Jóka