Infiniti 52 – A TP52-esek farkasa

Különös pályát futott be az első Infiniti 52-es: az akár 30 csomós tempóra is képes egytestű az első útja során balesetet szenvedett. A legénység elhagyta, úgy tudták, elsüllyedt. De nem… Egy csodálatos hajó csodás története.

Jóformán azelőtt vált legendássá a finn Infiniti hajógyár innovatív 52-es sorozatának első példánya, a Tulikettu, hogy még az első útját sem fejezte be. És nem azért, mert rögtön beváltotta volna tervezője számítását, amely szerint megfelelő körülmények között akár 30 csomós sebességre is képes lehet a szabályozható mértékben kitolható DSS-szel felszerelt hajó. Hanem azért, mert rögtön az első útja során „fantommá” vált…

A Hugh Welbourn tervei alapján épült Infiniti 52-es márkatársai, a 36-os és a 46-os fő vonásait örökölte, de jóval nagyobb sebességpotenciált vártak tőle. Ennek érdekében Dynamic Stability Systemmel (DSS) szerelték fel, vagyis a hajótestből oldalirányba kitolható „uszonyokkal”, amelyek növelik a visszaállítóerőt dőléskor, aminek következtében több vitorlafelülettel és nagyobb terhelés mellett is vihető félszél körüli helyzetben a hajó. A megoldás további előnye, hogy kisebb, könnyebb tőkesúlyt kell cipelnie (hiszen a visszaállító erő jelentős részét a DSS generálja), így könnyebb lehet a hajó. Ráadásul a hajótestek tervezésekor örök dilemmaként jelentkező formastabilitás/sebesség arányát is bátrabban tolhatják az utóbbi felé. A DSS további előnye még az is, hogy csökkenti a hajótest mellett fellépő áramlás lassító hatását, illetve valamilyen mértékben még emeli is a hajótestet, ami lényegében csökkenti a vízkiszorítást, vagyis „könnyebbé” teszi a hajót.

Infiniti 52 Tulikettu

A DSS lehetőségeit maximálisan kihasználó, relatíve csekély önsúlyával, sebességre optimalizált testkialakításával és hatalmas vitorlafelületével az Infiniti 52-est igazi rohanógépnek tervezék, a TP52-esek „farkasának” szánták. Összességében azt várták tőle, hogy megfelelő szélviszonyok között akár 30 csomós sebességre is képes legyen – ami nem rossz egy egytestű hajótól.

RORC Nelson’s Cup 2023

A Tuliketta névre keresztelt első példányt egy helsinki jogász rendelte meg 2021-ben. A hajó annak rendje és módja szerint el is készült és 2022 tavaszán vízre is került és elindultak vele első tengeri próbaútjára. Ennek során a 30 csomós várt tempót nem sikerült ugyan kihozni belőle, de 27 csomós sebességet már mértek vele. A próbautat azonban nem fejezték be: a dél-spanyol partok előtt ütköztek egy másik hajóval. A baleset következtében a Tulikettu súlyosnak látszó sérülést szerzett, irányíthatatlanná vált és süllyedni kezdett, ezért legénysége elhagyta. Később megpróbálták megkeresni, de mivel nem találták, elkönyvelték, hogy elsüllyedt.

Két hónappal később azonban egy jachtról kiszúrták a még mindig a víz színén úszó elhagyott hajót, és a személyzet megkereste a csapat közösségi médiás profilját és jelezte, hogy alighanem a Tulikettut látták. A pontos koordináták megadása után újrakeződött a kutatás hajó után – ezúttal sikerrel, hiszen bő 100 mérföldnyire attól a ponttól, ahol a legénység elhagyta, meg is találták. A sodródó „roncsot” Portomaoba vontatták, ahol alaposan megvizsgálták. Kiderült, hogy a sérülése sokkal kevésbé súlyos, mint eredetileg hitték, néhány hónap alatt rendbe is hozták a boldog tulajdonos nagy örömére. Azóta már a Rolex Fastneten is rajthoz álltak vele. És igen, sikerült kihozni belőle a 30 csomós sebességet…

Főbb adatok:

Teljes hossz.: 16.0 m
Max. szélesség: 4.5 m
Merülés: 3.6 m
Üres tömeg: 7,200 kg
Alapvitorlázat: 171 m²

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások