Hajóbemutató: Figaro Bénéteau 3

Nem lehet kétséges többé, hogy rohamléptekkel fejlődik a vitorlás hajók technikája az utóbbi időben. Ezt bizonyítja a Figaro Beneteau 3-as is, amely az első olyan sorozatgyártású hajó, amely már emelőszárnyakkal készül. El is nyerte a nemzetközi szakzsűri tetszését, hiszen ez lett az Év Jachtja különleges hajók kategóriában.

Nem lehet kétséges többé, hogy rohamléptekkel fejlődik a vitorlás hajók technikája az utóbbi időben. Ezt bizonyítja a Figaro Beneteau 3-as is, amely az első olyan sorozatgyártású hajó, amely már emelőszárnyakkal készül. El is nyerte a nemzetközi szakzsűri tetszését, hiszen ez lett az Év Jachtja különleges hajók kategóriában.

Szöveg: Lénárt Attila, Fotó: Beneteau

Igen, a jövő elkezdődött – ha bárkinek is volt még kétsége efelől a vitorlázás világban, többé ne legyen! A Beneteau újdonsága ugyanis ékes bizonyíték arra, hogy a versenytechnika hogyan lopakodik át a (szinte) hétköznapi használati területekre.

A hajó első ránézésre a Vendée Globe szárnyas IMOCA 60-asaira emlékeztet. Azt sugallja, hogy olyan rohanógép, amellyel jó eséllyel hagyunk magunk mögött minden más egytestű hajót, mellesleg a hétköznapi vitorlázónak azt az érzést kölcsönzi, hogy a fedélzetén maga is Alex Thompsonnak vagy éppen Fa Nándinak érezheti magát.

Hozza a várt teljesítményt

Minden korábbinál alaposabb fejlesztői és tesztelői munka előzte meg a Beneteau újdonságának hivatalos bemutatását. A gyártó ugyanis egészen biztos akart benne lenni, hogy a hajó hozza azt a teljesítményt, amit vártak tőle, és biztosan nem túl sérülékeny rázósabb vizeken. (Lásd keretes írásunkat!) A Vendée Globe-ról ismert szárnyas IMOCA 60-asokkal való hasonlóság egyáltalán nem csak a véletlen műve, hiszen a hajót ugyanúgy a Van Peteghem-Lauriot-Prévost páros (VPLP) tervezte, mint az egykezes Földkerülő leggyorsabb egységeit. Nem csak a hajótest formája és a szárnyak újszerű (befelé álló) kialakítása alapul a legújabb versenytechnikákon, hanem olyan más, kevésbé feltűnő részletek, mint a szokásosnál kissé hátrább elhelyezett árbóc, vagy az elhagyott vízballaszt. A keel vonalai is a legújabb hidrodinamikai fejlesztéseken alapulnak, így jóval kisebb a tőkesúly közegellenállása, mint a most bemutatott hajó elődjének tekinthető, 2009-ben debütált Figaro 2-es esetében.

Különleges emelőszrányak

A hajó legérdekesebb részlete maga a lényeg, a két befelé forduló szárnyprofil. Ezekkel kapcsolatban Lauriot-Prévost elmondta: „Az állítható szárny, amelyet alkottunk nagyobb teljesítményt és emelőerőt generál, mint az IMOCA 60-asoké. Úgy terveztük őket, hogy kisebb szélben a lehető legkisebb közegellenállást fejtsék ki.”

Bár a szárnyak pontos teljesítményét még mindig nehéz meghatározni, de a Beneteou becslései szerint legalább 15 százalékos sebesség-előnyt biztosítanak a hajónak félszélben – ami nem kevés.

Az árbóc hátrább helyezésével elérték, hogy nagyobb, modern vitorlákkal szerelhessék fel az egyébként egykezes módban is könnyedén kezelhető hajót. A Figaro 3-ast természetesen bowsprittel is felszerelték, méghozzá nagyon elegánsan, egy integrált dizájn részeként csatlakoztatva azt az orrhoz.

Az importőr érthetően nagyon büszke az újdonságra és annak nemzetközi elismerésére. „2017 ősze óta nagy örömmel képviseljük Magyarországon a Beneteau-t. Sikerének alapja, hogy ma is hű 130 éve lefektetett vállalati értékeihez, így a legnagyobb hangsúlyt a folyamatos innovációra és kreativitásra fekteti. Közel 60 modellje már több mint 100 rangos nemzetközi díjat nyert, és a vállalat lendülete töretlen; így biztos vagyok benne, hogy a magyar vitorlás közösségben is egyre népszerűbb választás lesz” – mondta el Láng Róbert, a Pannon Yacht vezetője.

Nem lesz könnyen szárnyaszegett

A legutóbbi Vendée Globe volt a foileres egytestűek igazi megmérettetése. Bár az előkvalifikációs transat-futamon még akadtak gondok a szárnyakkal, de az egykezes Földkerülő során már alig-alig fordultak elő szárnytörések – azok is jellemzően olyan elkerülhetetlen okokból kifolyólag, mint tengeri hulladékkal vagy bálnával való ütközések. Mindössze két alkalommal fordult elő, hogy a hullámok vagy a rázkódás megrongálta valamely hajó uszonyát.

A Figaro 3-as esetében a szárnyakat úgy tervezték meg, hogy egy esetleges ütközés során bekövetkező elvesztésük miatt semmiképpen se sérüljön a hajótest.

Technikai jellemzők:

Hajótest hossza:                  9,75 m
Vízvonal hossza:                 9,00 m
Max. szélesség:                  3,40 m
Vízvonali szélesség:            2,40 m
Üres tömeg:                        2900 kg
Nagyvitorla felülete:            39,5 m2
Génua felülete:                   30,5 m2
Spinakker felülete:              105 m2

 

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

Kövess minket a Facebookon is.