Egészségtippek: Reflux diéta: hogyan étkezzünk, ha mar a torkunk

Fájdalmas nyelés, keserű szájíz: a reflux egy elég alattomos betegség, ami sajnos emberek millióinak életét keseríti meg. Ha nincs komolyabb egészségügyi probléma a háttérben, tudatos étkezéssel is sokat segíthetünk magunkon. Szinte minden második felnőtt tapasztal rendszeresen átmeneti gyomorégést. Ha Önt is érinti, ezt a cikket mindenképpen olvassa el!

Refluxról akkor beszélünk, ha a gyomor és a nyelőcső határán elhelyezkedő záróizom nem megfelelően működik és nem tudja megakadályozni, hogy a gyomortartalom (gyomorsav) a nyelőcsőbe visszaáramoljon. Tünetei a gyomorégés, fájdalom a nyelőcsőben, rekedtség, de akár a makacs köhögés is jelezheti a reflux kialakulását, sőt a reggeli torokfájás és a rossz alvás is utalhat refluxra.

A fentebb felsorolt tüneteken túl, ha még keserű ízt is érzünk a szánkban, ami gyakran hányingerrel párosul, valószínűleg epés refluxunk van. Ezeket a tüneteket ugyanis a nyelőcsőbe került epeváladék okozza. Életmódbeli változtatásokkal sokat segíthetünk a tünetek enyhítésén, súlyosabb esetben azonban indokolt lehet a gyógyszeres terápia is, ennek meghatározása viszont minden esetben az orvos feladata.

Van azonban egy másik típusa is a betegségnek, amelynek a tünetei nem ennyire egyértelműek, mégis refluxra utalnak (ezt nevezzük csendes refluxnak). Néhány jellemző tünete a nehéz nyelés, horkolás, nappali álmosság, vagy a fogak fokozott romlása. Az alábbiakban említett étrendet csendes reflux diéta esetében is javasoljuk.

Szükséges életmódbeli változtatások

Amikre mindenképpen ajánlott figyelnünk, ha a reflux diagnosztizálásra kerül:

  • Túlsúly esetén fogyókúra javasolt
  • Dohányzás elhagyása szintén sokat segíthet
  • Étkezésnél figyelni, hogy melyek azok az ételek és italok, amelyek panaszokat okoznak
  • Többszöri étkezés, inkább kisebb adagok fogyasztásával (ne “együk túl” magunkat, az ételt pedig alaposan és lassan rágjuk meg, napi 4-5 étkezés javasolt, lehetőleg azonos időpontokban)
  • Elalvás előtt 3-4 órával már ne együnk semmit, ezzel biztosítjuk, hogy gyomrunknak nem kell éjszaka, fekvő helyzetben az emésztéssel foglalkoznia (tehát a késő esti vacsorát felejtsük el inkább)
  • Ágyunk párnájának megemelése (vagy még egy párna használata), ami meggátolja, hogy alvás közben a gyomorsav visszafolyjon a nyelőcsövünkbe
  • Amennyire lehet, kerüljük a stresszt
  • Ne viseljünk szoros ruházatot
  • Étkezés után közvetlenül ne végezzünk intenzív testmozgást vagy az ellenkezője; ne is feküdjünk le azonnal
  • Nehéz tárgyak emelése szintén nem javasolt

Aranyszabályok étkezéshez

Mivel minden étel és ital, amit elfogyasztunk, befolyásolja a gyomrunk által termelt sav mennyiségét, ezért a csendes reflux diéta során ezt a savasságot fogjuk szabályozni. Általánosságban elmondható, hogy kerülni kell mindent, ami a gyomorsav termelődését fokozza. Sajnos azonban egyik étel fogyasztása, vagy egy másik kerülése sem fogja garantáltan megszüntetni kellemetlen tüneteinket, de az epés reflux diéta betartása mindenképpen enyhíteni fogja a gyomorégésünket a savasság intenzitásának csökkentésével. Néhány aranyszabály, amit követnünk kell:

  • Minél több rostban gazdag és fehérjedús élelmiszert fogyasszunk: ilyenek a párolt zöldségek, a tejtermékek, és a halak
  • Ajánlott a rizs, valamint a burgonya fogyasztása, ahogy a teljes kiőrlésű tésztáé is
  • Fogyasszunk sovány húsokat (csirke, pulyka)
  • Azokat a zöldségeket bátran ehetjük, amiknek alacsony a savtartalmuk: ilyenek a tök, a répa, a brokkoli, a zöldbab, a karfiol és a cukkini
  • Ugyanígy a gyümölcsök közül is az alacsony savtartalmúakat részesítsük előnyben, mint például a banán, a szőlő, a dinnye, a körte, az alma (különösen a Jonagold, valamint a Gála) és a mangó (alapszabály, hogy ami nem citrusféle, az jót tesz, mivel nem olyan magas a savtartalma
  • Kiemelnénk még a gyömbért, mint természetes gyógymódot a gyomorégés ellen, mivel kiváló gyulladáscsökkentő hatása van, valamint az egészséges zsiradékokat tartalmazó avokádót, diót, olíva- és napraforgó olajat
  • Fontos a fokozott folyadékbevitel is, a víz mellett igyunk minél több zöld, esetleg mályva teát

Kerülendő ételek és italok

És most nézzük, mik azok az ételek és italok, amiknek a fogyasztását a reflux diéta alatt mindenképpen kerülnünk kell:

  • Kerüljük a fűszeres, zsíros ételeket, a szalámi, a kolbász és a rántott hús tehát tilos
  • Nem javasolt a paradicsomos ételek, valamint – sajnos – a csokoládé és egyéb édességek fogyasztása sem a csendes reflux diéta esetén
  • Csípős paprika, mustár, torma szintén nem javasolt a magas savtermelés miatt
  • Meglepő, de a tejet is inkább kerüljük, hiába halljuk több helyről is, hogy milyen jó gyomorégés ellen – ez részben igaz, rövid távon valóban segít és enyhíti a panaszokat, de a tejben lévő fehérjék és a kalcium már fokozza a savtermelést
  • Túl forró vagy túlságosan hideg étel fogyasztását is kerüljük inkább
  • Mivel a cél a kímélő táplálkozás, így a sült krumpli is tiltó listára kerül, mivel a felhevített olajban olyan bomlástermékek keletkeznek, amik a gyomor nyálkahártyáját stimulálják (emiatt minden olyan ételt hanyagoljunk, amik bő zsírban vagy olajban készülnek)
  • Az alkohol, a szénsavas italok és a koffein is kerülendő reflux diéta esetén
  • Mint ahogy a magas savtartalmú zöldségek és gyümölcsök is: hagyma, paprika, káposzta, málna, grapefruit, narancs, mandarin.

További tanácsokat itt olvashat: https://www.goldentree.hu/tanacsok/reflux-dieta/.

Fotók: Shutterstock:

(Fizetett tartalom)

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.