Az okoshajókról nem most hallunk először, de az okoseszközök és a mesterséges intelligencia azonban még éppen csak most kezd elterjedni a hajósok körében, pedig már számtalan cég foglalkozik a fejlesztésükkel – ezeket a legújabb, de már bárki számára elérhető technológiákat tekintette át nemrég a Yachting World cikke.
Minden paramétert figyel
A hajónkat sokkal egyszerűbb okoshajóvá alakítani, mint gondolnánk, néhány típus pedig már gyárilag tartalmazza a hozzá szükséges eszközöket. Csak néhány vezetéknélküli érzékelőt kell rendszerbe kötni, és egy routerhez csatlakoztatni, hogy okostelefonnal bárhonnan lekérdezzük a hajónk főbb paramétereit. A legtöbb ilyen rendszer képes arra, hogy állandóan szemmel tartsa a hajó GPS koordinátáit, a fenékvíz-szintjelzőt, a füstérzékelőt, az akkumulátor töltöttségét és a betörés elleni védelmet. Könnyen beláthatjuk, hogy mennyire fontosak ezek az információk akkor, amikor éppen több száz kilométerre vagyunk a hajónktól, és megnyugtató lehet a tudat, hogy ha bármi baj történne a fedélzeten, akkor azonnal riasztást küld nekünk a rendszer. Mégis, a felmérések szerint csak a hajók mintegy egy százalékát szerelték fel hasonló eszközökkel.
A fedélzeti szenzorok adatait a legegyszerűbben egy okostelefonon kérdezhetjük le, például a Navico által kínált GoFree Vessel alkalmazással, ami egy sor paramétert képes figyelni, például a motor üzemóráját, az akkumulátor töltöttségét, az olajnyomást, a hűtőfolyadék hőmérsékletét, az üzemanyagfogyasztást és még sok mást. Az ingyenes változatban a fedélzetről, wifivel kérhetjük le az adatokat, de havi 25 dolláros (8 ezer forintos) előfizetéssel a távolból, akár műholdas adatátvitelen keresztül is megtudhatunk minden lényegeset a hajónk állapotáról. Más cégek is foglalkoznak hasonlóval, például a londoni Yacht Sentinel vagy a horvátországi Sentinel Marine, de az Oceanic Systems, a Nautic Alert, a Blue Guard Innovations és a máltai IoT Solutions is kínál megoldásokat mind az egyéni hajósoknak, mint a charterflotta-üzemeltetőknek.
Biztonságban tudhatjuk a hajót
A Sentinel Marine például nemrég összefogott a Hanse-csoporttal, és a cég által fejlesztett telematika már az építés során bekerül minden hajóba, amit a Cruising csomaggal rendelnek meg. A hajóhoz két évig ingyenesen jár a MyHanse Safety Cloud szolgáltatás, többek között olyan funkciókkal, mint az eLogBook eseménynapló és az eServiceBook szervizfüzet, de később további alkalmazásokkal bővül a kínálat. A Sentinel Marine hasonló rendszereket szállít már a Beneteau számára, együttműködik a navigációiról ismert Garmin és a hajómotorokat gyártó Torqueedo cégekkel is.
A Yacht Sentinel rendszere vezetéknélküli szenzorokból áll, ami nagyban megkönnyíti a telepítést, bármilyen hajóról legyen szó. Az alkalmazás automatikusan értesítést küld, amikor a hajó elhagyott egy előre meghatározott területet, vagy nem tért vissza a megadott időn belül, ha a dőlésszöge meghaladt egy beállított értéket, ha nekiütközött valaminek (vagy valami más ütközött a hajónak), de akkor is, amikor az akkumulátor töltöttsége egy bizonyos pont alá esik, esetleg a kabin hőmérséklete haladja meg a normális értékeket. A rendszer egyszerre vagy negyvenféle paramétert képes szemmel tartani, közte a fenékvíz szintjét és az elektromos betáplálást a kikötőben. Mi több, illetéktelen behatolás esetén, vagy ha jeladóval ellátott tárgyat emelnek el a fedélzetről, akkor egy 105 decibeles szirénával riaszt. A csomaghoz két évig ingyenes 3G/4G adatforgalom tartozik, utána 50 fontba (20 ezer forintba) kerül évente, ha pedig nincs mobilhálózat a közelben, akkor műholdas kommunikációra is lehetőség van, a különféle csomagok árai 349-től 1379 fontig (140-tól 550 ezer forintig) terjednek.
Az adatok feldolgozása a lényeg
Mégis mennyire lehet intelligens a hajónk? A belga Sailsense Analytics például egy olyan rendszert fejlesztett ki, amely mesterséges intelligenciával elemzi a rendelkezésre álló adatokat, és ezzel a cég szerint a jelenleg elérhető legfejlettebb hajós telematikának számít. A szenzoroktól érkező adatok valós idejű elemzésével a rendszer figyelmeztetheti a szkippert, mielőtt veszélybe sodorja a hajót, például képes felismerni és megelőzni, hogy zátonyra fusson, ami nagy segítség lehet a chartercégeknek.
„Az adatok begyűjtése nem nehéz, sokan csinálják, de az elemzésük már ennél jóval összetettebb feladat” – mondja Odile Corbon, a Sailsense üzletfejlesztési igazgatója. „Sokféle eszközről fogadunk adatokat, de ennél érdekesebb, ahogyan feldolgozzuk ezeket az adatokat, különböző algoritmusok és mesterséges intelligencia segít megérteni a hajó viselkedését, és még a fedélzeten lévő emberek viselkedését is” – teszi hozzá. Corbon szerint elsősorban az adatok mennyisége és minősége különbözteti meg őket más, hasonló területen dolgozó cégektől, mivel ezek segítségével egészen mélyreható elemzéseket tudnak készíteni. A rendszer például öt vagy hat paraméter figyelésével képes felismerni a zátonyra futást, például a hajó pozíciója, a sebesség változása, a hajó orrának és hátsó részének merülése alapján. A rendszer képes megkülönböztetni, ha a hajó az orrával ütközik egy akadálynak, attól, hogy oldalról vagy hátulról ütköznek neki a hajónak, és ez nagy segítség lehet a chartercégek és biztosítótársaságok számára, de a hajótulajdonosoknak és a charterhajók bérlőinek is. Ha például a rendszer nem jegyezte fel, hogy a bérlési időszak során megfeneklett vagy ütközött a hajó, akkor a hajón lévő sérülés felelősségét nem fogják a bérlőre hárítani, ezzel könnyen elkerülhetők a vitás helyzetek.
Nagyon hasznos ellenőrzőlisták
Az alkalmazás különböző adatokat mutat a hajóflotta-üzemeltetőknek és a hajógyártóknak, a biztosítócégeknek és a privát hajótulajdonosoknak is. A szkipper nagy hasznát veheti azoknak az értesítéseknek, amelyek az akkumulátor töltöttségéről, vagy a motor hőmérsékletéről tájékoztatnak, míg a navigációban a mesterséges intelligencia lehet a segítségére, például amikor az időjárás-előrejelzés alapján a szélsebesség meghaladja az általunk beállított határértéket. Ha pedig alkonyatkor hajózunk ki, akkor hasznos ellenőrzőlistát kaphatunk a sötétben való tájékozódáshoz. A paramétereket egyenként be lehet állítani előre, hiszen egy chartercég mást tarthat fontosnak, ha egyéni bérlőnek kölcsönzi, vagy szkipperrel együtt adja ki a hajót.
Mivel a modern hajók egyre összetettebbek, ezért egyre nehezebb fejben tartani az összes szükséges fedélzeti rendszer karbantartását, de a Sailsense ezeknek a pontos időzítésében is segítséget nyújt. Nem csoda, hogy az első felhasználók a chartercégek közül kerülnek ki, amelyek a teljes flottát szemmel tarthatják vele, és a gondosan karbantartott hajókkal jobb szolgáltatást nyújthatnak a bérlőknek. A rendszer valós időben figyeli az adatokat, ezért gyakran olyan hibákat is megelőzhetünk vele, amiket egyébként nem sejtenénk, például amikor a motor az optimálisnál nagyobb hőmérsékleten üzemel, de még nem éri el a riasztási küszöbértéket. A Sailsense lelke egy vízálló burkolatba szerelt jeladó, amit 4G adatkapcsolattal láttak el, és a különféle hajós fedélzeti rendszerek széles skálájával képes kommunikálni, az ára 412 és 660 euró (140 és 230 ezer forint) közötti.
A könnyebb karbantartást segíti elő a Volvo Penta által kínált Easy App alkalmazás is, ami a motor felől érkező hibajeleket a szériaszámmal és az üzemórák számával együtt rögtön a márkaszervizeknek tudja küldeni. A szuperjachtoknál a hajó túlterheléséből fakadó problémáknak is elejét lehet venni a szenzoroktól érkező adatokkal, és ezek az információk a hajógyártóknak is hasznára lehetnek a jövendő modellek struktúrájának tervezésekor.
A hajózást megkönnyítő okoseszközök tehát már a piacon vannak, és még ha egyelőre többe is kerülnek, mint amit a legtöbb hajótulajdonos szánna egy ilyen szolgáltatásra a közeli jövőben, jól mutatják, hogy milyen irányba tart a hajózás „okosítása”.
Az autóknál már elterjedt
A hajók és autók közti párhuzam az intelligens fedélzeti rendszerek terén is megfigyelhető, hiszen egyre több új típus paramétereit követhetjük okostelefon-alkalmazással, akár a távolból is, többek közt az Audi, a BMW, a Mercedes és a Volvo autóiban, hasonló elven tartják szemmel a car sharing szolgáltatók és a fuvarozók is a flottájukat. Az applikációval lekérdezhetjük az üzemanyagszintet, a távolból is nyithatjuk és zárhatjuk az ajtókat, programozhatjuk az állófűtést, elektromos autónál figyelhetjük a töltés folyamatát, és az okostelefon már a kulcsot is helyettesítheti.