A nagyok, az éhesek és a fekete lovak: 49. Kékszalag esélyesei

Jövő héten rajtol a legrégebbi és legnagyobb balatoni vitorlás verseny, a Kékszalag. Az esélyesek számba vétele még mindig kissé bizonytalan elmélkedés. Vannak ugyan tisztán látható, győzelemre vagy az élmezőnybe törekvő csapatok, de még tőlük is láthatunk majd meglepő dolgokat júliusban. A még rejtekezve készülőkről vagy az esetleg külföldről érkezőkről nem is szólva!

Jövő héten rajtol a legrégebbi és legnagyobb balatoni vitorlás verseny, a Kékszalag. Az esélyesek számba vétele még mindig kissé bizonytalan elmélkedés. Vannak ugyan tisztán látható, győzelemre vagy az élmezőnybe törekvő csapatok, de még tőlük is láthatunk majd meglepő dolgokat júliusban. A még rejtekezve készülőkről vagy az esetleg külföldről érkezőkről nem is szólva!

Szöveg: Ruják István, Fotó: Novák Mária, Török Brigi, Kollmann András, VM Archív

Mindazok alapján, ami most tudható kezdjük hát a címvédővel, a rekordtartóval, az Évadnyitó győztesével és így tovább! Csapat és hajóneveket mondani egyik-másik esetben ilyenkor még értelmetlen, hiszen mindent átírhat egy-egy érkező izmos szponzori szerződés. Az igazán ismert nevek úgyis a kormányosoké, skippereké.

Litkey Farkas

A tizenkétszeres győztes a tavaly bevált Décision 35 típusú katamaránjával áll rajthoz. Nem számolt be fergeteges újításokról. Ami újdonságnak hathat a hajóján, az már tavaly is megvolt, éppen csak nem használták az akkor adott időjárásban.

Farkiék ugyanis két orrsudárszerű valamit kreáltak a katamarán testére, éppen csak azok hátrafelé mutatnak, és a hajóhoz szabott különleges méretű óriás, jóval a hajó tükre mögé érő reacher behúzására és állítására szolgál. Nyilvánvalóan akkor hasznos ez az egyébként a katamarán sebessége miatt nagyon laposra szabott vitorla, amikor a szél gyenge.

Emellett a Litkey-csapat fegyvere vezetőjének türelmes habitusa, hatalmas tapasztalata, és nem utolsó sorban a hosszú évek és hátrányból menetrendszerűen kivívott győzelmekkel az ellenfelek lelkébe égetett mumus volta hozhatja meg újra a győzelmet.

Józsa Márton

A kétszeres győztes rekordtartó katamarán a Fifty-Fifty fedélzetén a Wild Joe-n is edződött csapattal sok szempontból nagyobb esélyesnek is tekinthető, mint Litkeyék. A hajó mérsékelt és friss szélben bizonyítottan nagyon gyors, a legénység pedig talán mindegyik ellenfélnél összeszokottabb. Ezeknél a nagysebességű hajóknál ez kiemelkedően fontos szempont az esélyesség latolgatásakor. A különleges kétárbócos katamaránba szülőhelyén a Pauger Carbon műhelyében a hagyományos uszonyok helyére különleges a hajótesteket jó szélben emelő – de a vízből ki nem emelő – C folilokkal látták el, amely tovább növelheti a Fifty amúgy sem kis sebességpotenciálját. A Fifty-Fifty idei felkészüléséről lásd külön cikkünket Kékszalag-összeállításunkban!

Rauschenberger Miklós

Az Évadnyitót már megnyerte idén az Extreme 40-essel vitorlázó csapat, és szeretnének a Kékszalagon is az élen érkezni Füredre. A hajóra természetesen különleges vitorlázat készül az idei versenyre, lévén Rausch a Quantum Sails magyarországi képviselője.

Az Extreme 40 alapvetően nem tavi hajótípus, de már nem egyszer bizonyította sebességpotenciálját, a kormányosa pedig kiemelkedő képességeit. Őt vagy egy évtizede erősen hajtja a Kékszalag-győzelem vágya. Korábban a Principessa Liberával járt többször is a győzelem közelében, most másodszor próbál katamaránnal az élre kerülni.

Kaiser Kristóf

Az ő csapata is tavaly importálta az Extreme 40-es katamaránt, és mivel sok időt töltenek vízen, látványosan fejlődnek. Az ilyen hajók esetében kiemelkedő fontosságú a csapat tudása és összeszokottsága a sebesség felépítéséhez és fenntartásához. Kristóféknak is lesznek új vitorláik, illetve a hajótest tartószerkezetén változtattak, amitől jobb élességet várnak kreuzban. Folynak a tesztek, majd meglátjuk mire jutnak. Az Extreme Sailing Team felkészüléséről is külön cikket olvashatnak Kékszalag-összeállításunkban.

Vándor Róbert

A Rubik becenévre hallgató Vándor Robi hosszú évek óta igyekszik katamaránjaival győzelemre törni a Kékszalagon. A Fifty-Fifty rekordmenete idején a GPS-mérések tanusága szerint az ő csapata produkálta a legnagyobb sebességet, és nem utolsó sorban ők tartják a Kenese–Keszthely rekordot is.

Az ő hajójuk egy GC 32-es katamarán. Ez emelőuszonyos, vagyis kellő felhajtó erő esetén a szél alatti hajótestet szárnyashajó módjára is a víz felszíne fölé emelő ívelt uszonnyal vitorlázó kéttestű. Ám ha a felhajtó erő kevés, a teljes terjedelmében víz alá merülő uszony ellenállása nagyobb a hagyományosnál, vagyis fékezi a hajót. Ezért volt már olyan verseny, amikor Rubikék inkább hagyományos egyenes uszonnyal vitorláztak. Nyilvánvalóan most is meghatározó lesz a várható időjárás abban, hogy milyen konfigurációt választanak.

Paulovits Dénes

Tavaly a rajtra megépült és vízre szállt, majd a verseny előestéjén a lecsapó vihar miatt a kikötőben elszabadult és a mólót átrepülve össze is tört a Fifty-Fiftyt is megalkotó Pauger műhely új hajója, amely szintén egy kétárbócos katamarán. Elődjénél 3 lábbal rövidebb, de szélesebb és könnyebb, így akár sokkal gyorsabb is lehet. Az elmondottakból következően természetesen újra rendbe téve, teljes pompájában ott lesz a rajtnál.

Az egyetlen, nagy hátránya az összeszokott, gyakorlott csapat hiánya lehet. Ez persze nem kis hátrány, de Paulovits Dini akárhogy is képes jó eredményre. Emlékezetes ugye a régi eset, amikor a Batman Forever Hetvenessel úgy rajtoltak jobbcsapáson, hogy a másik oldalon Pomucz István még javában terminálozta a léoldali vantnikat…

Egytestűek

Az egytestű hajóknak, még a Liberáknak sincs sok esélyük a modern katamaránok ellen. Elméletileg nagyon gyenge szélben vannak olyan vitorlás irányok, amelyeken gyorsabbak lehetnek többtestű ellenfeleiknél. Ilyenkor jobb manőverezőképességüknek, könnyebb irányváltásaiknak, a billenthetőségből eredő jobb indulóképességüknek köszönhetően szerezhetnek némi előnyt. De annak kicsi a valószínűsége, hogy az időjárás és a szélirányok a verseny egész ideje alatt a kezükre dolgozzanak. Magunk közt szólva elég borzasztó flautés Kékszalag lenne az! Mindenestre ott lesz most is a rajtvonalon a három tó bajnoka, Király Zsolt és a Raffica csapata. Ők egyébként 2011-ben a Boden-tavon bizonyították a fent leírtak lehetségességét, amikor elkenték a többtestűek száját…

Külföldiek

A határon túlról is bárki érkezhet esélyes hajóval. Az biztosnak tűnik, hogy újra itt lesz a 2015-ös Kékszalag-győztes svájci Safram csapat Rodolphe Gautier vezetésével. De hogy az akkori hajójukkal vagy valami egészen mással jönnek-e, és ki lesz a kormányos, azt majd meglátjuk.

Egyéb külföldi csapatok vagy külföldről magyarok által bérelt hajóval érkezők, köztük akár világmenők megjelenése is lehetséges. Hiszen versenyzett már a Kékszalagon mindkét Hagara, Mitch Booth vagy éppen a 2011-ben győztes Roland Gabler.

Fekete lovak

Ebbe a csoportba tartozik bárki… Egy fekete lóról hallani: Törökbálinton a 11M OD osztályból vagy a tengeri charterversenyekről ismert Czap Zoltán csapata épít egy különleges kétárbócos (egymás mögötti árbócokkal a középső testen) szárnyas trimaránt, amelynek sebességéhez nagy reményt fűznek. Egyelőre azonban abban kell reménykedniük, hogy elkészüljenek és legyen legalább pár napjuk arra, hogy kipróbálják és megtanulják a sosem látott megoldásokkal épülő különleges hajó megvitorlázását.
De hát az ilyen törekvések adják a Kékszalag savát-borsát, a Kékszalag sokszínűségének leglátványosabb elemeit.

 

 

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

Kövess minket a Facebookon is.