Tucatjával kezdték lefoglalni/zár alá venni az orosz oligarchák luxushajóit az amerikai és az európai hatóságok az erre jogi felhatalmazást adó, az orosz-ukrán háború kitörése után életbe léptetett harmadik és negyedik szankciós-csomag bejelentését követően. Az élelmesebbek persze igyekeztek még az előre látható intézkedés előtt biztonságba helyezni hajóikat, (a nemzetközi hajóforgalmat jelző Marine Traffic adatai szerint több tucatnyi futott ki közülük február 25-e után, és féltucatnyi már korábban).
A megmenekültek
A legértékesebb gyöngyszem, az időben kimentett hajók közül az orosz elnöki hivatal „szolgálati” hajója, a 82 méteres, 300 millió dolláros Graceful időben elhagyta a hamburgi kikötőt és elérte Kalinyingrádot.
A Bloomberg jelentése szerint március elején már négy orosz tulajdonban lévő szuperjacht is a Maldív-szigetek kikötőben vesztegelt: a 465 lábas Nord (Alekszej Mordacsov acélmágnás tulajdona – becsült értéke 500 millió dollár), a 215 lábas Sea Rapshody (Andej Kosztyin bankáré, értéke: 65 millió dollár), a 459 lábas Sea Victory (Viktor Rasnyikov acélmágnás – 300 millió dollár) és a 238 lábas Clio (Oleg Deripaska alumíniumipari cézár – 65 millió dollár).
Az elfogottak
Bár jónéhány hajónak sikerült kereket oldania, azért a lefoglaltak listája hosszabbnak tűnik akkor is, ha csak a legnagyobbakat vagy legismertebbeket vesszük sorra. Ezek zászlóshajója értelemszerűen a világ legnagyobb vitorlás hajója, a nem túl fantáziadús nevű Sailing Yacht A. A 142,8 méteres csodát a Nobiskrug építette 2017-ben, és amely Andrej Melnyicsenko tulajdonában van. A tíz fejedelmi komfortot kínáló lakosztállyal felszerelt hajó a SuperyahctFan blog becslése szerint 600 millió dollárt ér – és az olasz hatóságok foglalták le Triesztben.
Hasonló értéket képvisel a Tarragonában március 3-án lefoglalt Crescent is, amely a hivatalosan a Black Dragon Minerals nevű, a Kajmán-szigeteken bejegyzett társaság tulajdona, de a gyanú szerint valójában egy orosz milliárdos játékszere. A 445 lábas (135,6 méteres) hajó sok társához hasonlóan a Lürssennél épült 2019-ben, értékét 600 millió dollárra becsülik. Ez jelenleg a világ 25. legnagyobb szuperjachtra (Teljes hossz alapján felállított rangsor szerint.)
A 156 méteres Dilbart hivatalosan nem foglalták le, (legalábbis lapzártánkig) de nem hagyhatja el a hamburgi kikötőt. A 2021-es Lürssen-gyártású jacht értéke 800 millió dollár, tulajdonosa (gyaníthatóan) Aliser Uszmanov orosz milliárdos.
Az előbbi három gigászhoz képest szinte csak motorcsónak a 85 méteres Valerie, amely 100 millió dolláros értékével sem közelíti meg a Crescent és a Sailing Yacht A-t. A 2014-ben szintén a Lürssennél épített hajó tulajdonosa hivatalosan szintén ismeretlen, de a spanyol hatóságok megalapozottnak látták a gyanút, hogy a céghálók mögött egy ismert orosz milliárdos, Szergej Csemezov áll.
Az Amore Vero nevű, az Oceanoco műhelyében épült 85 méteres csodát La Ciotatban foglalták le a francia hatóságok. A hajó 2013-ban került vízre és jelenleg nagyjából 120 millió dollárt ér, tulajdonosa hivatalosan ismeretlen.
A 250 dollárt érő Quantum Blue-t Monacóban foglalták le március 4-én. A 104 méteres Lürssen gyártású szuperjacht Szergej Galickíj orosz milliárdos tulajdona.
VM-kisokos: Becslések szerint a világ luxusjachtjainak 7-10 százaléka van orosz tulajdonban, ami kirívóan magas arány különösen annak fényében, hogy az ország a világ teljes GDP-ének mindössze 3,11 százalékát adja.
Szenved az iparág
Nemcsak a hajótulajdonosok, hanem maga az iparág is megsínyli az orosz-ukrán háború miatt életbe lépett gazdasági megszorítóintézkedések hatását, hiszen azok következtében leállt az orosz acélimport, ami jelentős alapanyag-hiányt okozott, ráadásul ez EU megtiltotta a luxuscikkek exportját is. Márpedig értelemszerűen a szuperjachtok ebbe a kategóriába tartoznak…