Új magyar hajó készül a Balatonra

26 lábas hajótípust fognak gyártani Tönkő Gábor műhelyében. A teljesen hazai tervezésű vitorlás a Balatonon bárhol kiköthető, gyors és kényelmes lesz.

 

A T-jolle hajóépítő műhely, több nyolc méter körüli vitorlásáról ismert. Itt gyártják a 25-ös jollék sport és túra változatát és a Hans Spitzauer osztrák olimpikon fémjelezte Lago 26 flotta is itt készült, aminek a Fertő-tavon volt sok osztrák megrendelője. A hazai jollézás komoly múltra nyúlik vissza, a Kékszalag korai időszakában a 22-es jollenkreuzer típus többször is megnyerte a tókerülőt, a sokkal drágább tőkesúlyos jachtok ellen versenyezve. Egy időre ki is zárták őket a versenyből…

A jollék kis merülésűek, a déli parton jellemzően sekély vízű tó teljes felülete kihasználható velük, sőt bármelyik strand közelében ki lehet kötni egy friss sörre, vagy lángosra. Viharos időben akár a megmaradt nádasokba is el lehet bújni, vagy sekélyebb vízben is túl lehet élni a tomboló időt nagyobb káreset nélkül. A Flaar műhely sok remek és díjnyertes munkájáról ismert Déry Attila tervezte a hajótestet, a belső tereket Bendzsel Tamás formatervező alkotta. Az első tervek kajütjeit nézve a korábbi típusokhoz képest a nagyobb kényelem fontos szempont volt és egyedi megoldások is látszanak a bútorzat kialakításán. Aki tart a a jollék stabilitásától az felhúzható tőkesúllyal is rendelheti, megtartva a nagyon kicsi merülést.

A tervrajzokon elég beszédesen olyan modern formai elemeket hordoz a hajó, ami eleve nagyobb stabilitásról, de egy gyors és kényelmes vitorlásról árulkodik. Referencia van bőven a T-jolle mögött, nagyon kíváncsian várjuk, hogy milyen menettulajdonságokkal bír majd ez a fejlesztésük és a többszörös bajnok Tönkőt ismerve éles versenyben is be fogja vetni új gyermekét. A gyártó a hagyományos svertes, vagy uszonyos verziót sport célokra ajánlja, a lift-keeles változatot túrázóknak és családoknak. A verseny verziót még tovább lehet tuningolni, fix orrsudárral és magasabb árbóccal, az első darab 2021-re fog elkészülni.

Bárhogy is alakul a kikötők sorsa a jövőben, ez a hajó a közepes pénztárcájú rétegnek készül és valóban bárhol ki lehet kötni, vagy tárolni a Balatonon.

Adatok:

Hossz: 8 m

Szélesség: 2,5 m

Merülés: 0,25-1,6 m

Súly: 800 kg

 

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.