Robotizált modellhajóval fürkészik a balatoni időjárást

Egészen meglepő eszközt vet be a balatoni időjárás pontosabb megfigyelése érdekében az idokep.hu stábja: egy kamerával felszerelt modellhajót és repülőgépet, amelyek a viharokat is élőben fogják közvetíteni.

Az időjáráselőrejelző oldal meteorológusai olyan eszközöket fejlesztenek ki, amelyek nemcsak lenyűgöző képeket és videókat készítenek, hanem meteorológiai méréseket is végeznek majd. Most még minden nap tölteni kell egy 70 cm hosszú játék motorcsónak akkumulátorait, ám a későbbiekben képes lesz kikötni és egy vízparti ingatlan közelében feltölteni magát, így akár egy teljes szezont is a vízen tölthet.

Az idokep.hu meteorológusai saját szakmájukban szeretnének alkalmazni különféle mérési feladatok elvégzésére és képek, videók készítésére egy speciális vízi drónt. A játék motorcsónakból kifejlesztett eszközt alig két hete bocsátottak vízre.

– Ez egy 70 cm hosszú és a különféle meteorológia műszerek nélkül mintegy 1,5 kilós motorcsónak – mondta a hirado.hu-nak Nagy Gergely, a nemzetközi kapcsolatokért és kutatás-fejlesztésért felelős igazgató.

A kis csónakot robotpilóta vezeti, képes elkerülni az úszó embereket, a különféle akadályokat, így a hajókat is. 50-60 kilométeres sebességgel halad, de a part közelében mindössze 10-15 kilométeres sebességet engedélyeznek a motorcsónaknak.

– Az ötlet onnan jött, hogy olyan felvételek készülhessenek a Balatonról hatalmas viharokban, melyeket emberéletek kockáztatása nélkül nem lehet megtenni. Az eszköz megméri a strandok vízhőmérsékletét, közben kikerüli a mólókat és egyéb akadályokat.

Másodpercenként mintavételezi a légnyomást, hőmérsékletet és páratartalmat, sőt, még a szelet és az áramlatokat is. Viharban megméri a hullámok magasságát, Tihanynál feltérképezi az örvényeket, és képes átszelni a Balatont – említette a szerkezet előnyeit Nagy Gergely.

Fotó: idokep.hu

Felmerül a kérdés, mi történik abban az esetben, ha egy viharban felborul, vagy elsüllyed a szerkezet, melynek áráról nem akart nyilatkozni a meteorológus.

– Számítunk rá, hogy többször is felborul, sőt a víz alá is kerül a csónak, ezért a tőkesúly mellett egy héliumos lufival is felszereltük, hogy helyreálljon az egyensúlya és a víz felszínére kerülhessen

– fogalmazott Nagy Gergely, aki elmondta, hogy most még minden nap ki kell venni a csónakot a vízből, hogy manuálisan fel lehessen tölteni az akkumulátorait, ám a távlati tervben az önálló feltöltés is szerepel.– A motorcsónak kiköt majd egy vízparti ingatlannál és vezeték nélküli töltéssel megoldja az energiaellátását, így képes lesz akár egy teljes szezont is a vízen tölteni – mondta a szakember.

A motorcsónakhoz tartozik egy kis repülőgép is, amelynek nincs külön hajtóműve. – Az egészet úgy kell elképzelni, mint amikor a tengerpartokon motorcsónakok húznak fel a magasba embereket egy kosaras léggömbön. A repülő a csónakot két-három méter magasan követi, így olyan légköri jellemzőket rögzíthet, melyre a vízen nincs lehetőség – mondta Nagy Gergely.

Azzal kapcsolatban, hogy nem tartanak-e attól, hogy ellopják a Balatonból a motorcsónakot, az igazgató annyit mondott:

ezt nem érdemes megpróbálni, mert a kamerák rögzítenek mindent, így a tolvajról is felvételek készülnének.

A kis motorcsónakot egyébként minden eshetőségre felkészítették, így egy kis energiaelnyelő habszivacs gömb van az elején arra az esetre, ha mégis nekimenne valaminek.

Forrás: hirado.hu
Nyitókép: idokep.hu

 

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.