Kikötő-boom a Balatonon

Véget ért a majdnem egy évtizedig tartó kikötőhely-válság a Balatonon: tavaly óta sorra nyílnak az újabb és újabb helyek, és vannak még épülőfélben lévők is. Vajon milyen új helyzetet teremt a keresletiről kínálatira forduló piac? Csökkennek az árak? Érezhető fluktuáció? És aki helyet keres, hol nézzen körül? Ezeknek a kérdéseknek jártunk utána.

A Balaport, a Kékszalag Port, a Flamingó Füreden, az újranyílt Club Aliga a tó keleti csücskében – csak néhány a már ismert lehetőségek közül. És elkészült az Ypsilon Yacht Club is Alsóörsön, amely önmagában közel 300 hajót képes fogadni, de készül a Földvár Beach Marina névre keresztelt egység is a déli parton, amely 175 férőhelyet kínál hamarosan. Összességében biztosan jóval több, mint 700 új hely jelent meg mostanában vagy jelenik meg a Balatonon. Választék tehát van bőven.

Az Ypsilon Yacht Club Alsóörsön

A nagy ínség ideje

Mindez egy nagyon ínséges időszaknak vet véget, hiszen bő egy évvel ezelőtt még jóformán csak kihalásos alapon lehetett kikötőhelyhez jutni. Olyannyira, hogy sok öreg hajót jelentős felárral vásároltak meg (és aztán tolták partra szétrohadni), hogy az értékes helyet megszerezzék egy új vitorlás vagy elektromos számára.

Az utolsó érdemi fejlesztésre 2021-ben került sor, amikor a kenesei BFYC-nél jelent meg 80 új hajóhely. Az akkori állapotokat jól jelzi, hogy szinte meg se hirdették, hogy vannak elérhető helyek, máris mind elkelt. „Talán három hónap alatt kitehettük a megtelt táblát, marketingre nem sokat kellett költenünk” – így emlékszik vissza az akkori állapotokra Lénárt Anita, a Balatonfői Yacht Club vezetője.

A tartós „hiánygazdaság” ideje alatt jelentős áremelkedés is történt: 2018 és 2023 között nagyjából 50 százalékkal drágultak a helyek. Ennek következtében sok vékonyabb pénztárcájú „régi motoros” kiszorult a vitorlázók köréből, hiszen lényegében az a helyzet állt elő, hogy egy 20 éves kisebb hajó értékének megfelelő összeget, nagyjából átlagosan egymillió forintot kellett volna fizetniük. Sokan nem engedhették meg maguknak ezt, és inkább kiszálltak. És ha időben tették, akkor jelentős felárral értékesíthették a régi bárkát, ha volt érvényes kikötőhelyük, amelyet valahogy át tudtak játszani az új tulajdonosnak. (Ez azonban közel sem egyszerű, hiszen a legtöbb kikötő esetében a hely a szerződő személyére és hajójára szól, amennyiben bármelyik változik, a szerződés is érvényét veszti – de aki ügyes volt, talált kiskaput, ahogy azzal magazinunkban Csicsely Tamás is foglalkozott több cikkben is.)

Kínálati piac – árcsökkenés nélkül

Néhány éve tehát még úgy tűnt: ha megjelennek az új hajóhelyek, véget ér a keresleti piac, és az árak elkezdenek végre csökkeni, hiszen hirtelen több lesz a fóka mint az eszkimó, és a túlkínálat versenyhelyzetbe hozza a kikötőket. Ez azonban nem így lett – de ez nem volt előre látható. Az elmúlt két évben felfutó infláció, az elszálló energiaárak és emelkedő bérköltségek lényegében „megették” az árcsökkentés lehetőségét. Így bár – tudtunkkal – sehol sem lett olcsóbb a hajóhely az idén, mint tavaly, de legalább már csak kicsit (5-10 százalékot) emelkedtek az árak. Több kikötővezetővel is volt alkalmunk beszélgetni a témáról az elmúlt egy évben, amiből azt szűrtük le, hogy a jachtkluboknak és marináknak nincs igazán mozgástere lefelé – emelni viszont az élesebb versenyhelyzetben nem nagyon tudnak. Ugyanakkor az is közös tapasztalat, hogy az árkérdés már nem olyan érzékeny a bérlők számára, mint 4-5 évvel ezelőtt. Azóta mindenki megszokta, hogy hajózni bizony drága lett – aki pedig nem tudta állni az emelkedő költségeket, az már kiszorult a kikötőkből.

Így hát nem lett jelentős árverseny. És nem indult be jelentős fluktuáció sem az új helyek miatt. „Ma már nincs igazán nagy jelentősége 100-200 ezer forintos tételnek az 1-2 milliós helyek vertikumában. Az emberek ennyiért nem jönnek el a már megszokott helyükről. Legalábbis csak az árak miatt nem” – fogalmazott az egyik kikötő vezetője.

A kulcs a szolgáltatási színvonal

De ha nem a másoknál kedvezőbb árakkal csalogatják az ügyfeleket az új kikötők, akkor vajon mivel? Nos, elsősorban a magasabb szolgáltatási színvonallal, vagy más egyedi „fícsörökkel” – ki mire helyezi a hangsúlyt.

Az Alsóörsön idén tavasszal megnyitott Ypsilon Yacht Club a minőségi szolgáltatásokkal igyekszik bérlőket nyerni. A vadonatúj létesítmény olaszos hangulatot áraszt grandiózus és modern, remek panorámát kínáló klubépülettel és étteremmel, teniszpályával, gyerek- és felnőttmedencével, játszótérrel, jobb szállodákat idéző mosdókkal és annyi térkövezett területtel és frissen telepített gyeppel és tujákkal, amely egy kisvárosnak is bőven elég lenne. „Azt szeretnénk elérni, hogy a bérlőink olyan jól érezzék magukat a kikötőben, hogy fel se merüljön bennük a váltás kérdése” – fogalmazott Janák Enikő, az Ypsilon ­Yacht Club értékesítési- és marketingvezetője. Az ottjártunkkor még épülőfélben lévő létesítmény kétség kívül roppant jól átgondolt, ügyesen strukturált és ízlésesen fényűző hatást keltet rengeteg parkolóhellyel, hajótárolóval és saját szervizzel. Az erős marketinggel is megtámogatott értékesítés gőz­erővel halad, a közel 300 férőhely nagyjából harmada már elkelt a szél- és hullámvédett, valóban Y alakú kikötőben. (Amelyet következő lapszámunkban részletesebben is bemutatunk.)

Végre új kikötő a déli parton

Földvár Beach Marina – fotó: Böröczky Bulcsú

A déli part kimaradt a fejlesztésekből mostanában: a fenyvesi kikötő óta ott (tudtunkkal) nem keletkeztek új hajóhelyek. Mostanáig. Hamarosan elkészül ugyanis a Földvár Beach Marina amelyet a Nyugati szabadstrand mellett építenek. A jövő tavaszra elkészülő kikötő 175 hellyel rendelkezik majd, és nagyjából tucatnyni vendéghelyet is kínálnak, arra számítva, hogy a földrajzilag igen kedvező fekvésű marina rengeteg túrázónak nyújt majd átmeneti pihenőt. Sőt, kiindulópontnak is ideális, hiszen nagyjából a Balaton közepén helyezkedik el.

A legtöbb új fejlesztéssel ellentétben a Földvár Beach Marina nyitott kikötő lesz közvetlen strandkapcsolattal, ami a családosok számára roppant vonzó lehet. „Azt a hangulatot szeretnénk elérni, mint a Costa Smeralda-i kikötők, ahol szabadon járhatnak-kelhetnek az emberek, mégis a legmodernebb körülmények között állnak a hajók. Az a célunk, hogy ez a kikötő együtt lélegezzen a tóval és az emberekkel” – mondta Deák Sándor, a beruházó Balabo Kft. ügyvezetője.

Az értékesítés még csak nemrég kezdődött meg, máris sok az érdeklődő a remek kilátást és könnyű megközelíthetőséget kínáló marina iránt, hiszen sokak számára lehet közelebb a nyaralójukhoz vagy az otthonukhoz, mint az, ahol jelenleg félig-meddig kényszerűségből állnak. A legmodernebb műszaki színvonalat felvonultató kikötőben Marinero elektromos töltőrendszert építenek ki 1 vagy 2 x 16 amperrel, illetve sok helyen 3 x 32 amper is rendelkezésre áll majd az elektromos hajók gyorstöltéséhez.

Fotó: Böröczky Bulcsú

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink