Hajódömping a 2024-es olimpiára

Bizonyos szempontból máris sikeresnek lehet minősíteni a sokat vitatott döntését a finn dingi kipenderítésével 2024-től megjelenő offshore vegyespáros hajóosztály olimpiai bevezetéséről: a gyártók hatalmas érdeklődést mutatnak iránta. Nyolc cég is verseng, hogy ő szállíthassa a hajókat. A Vitorlázás Magazin 2020/2-es számában megjelent cikkben bemutatjuk a pályázókat és protezsáltjaikat.

Nagy sikert aratott a World Sailing pályázati felhívása a következő, 2024-es olimpiára tervezett, offshore, kétszemélyes, vegyes párosok által vitt hajóosztályra: 8 cég nevezte be 10 hajóját.

A kiírás nem volt túl részletes: mivel 8-11 méteres tengeri hajókat lehetett jelölni, ami elég tág fogalomrendszer, így nem meglepő, hogy meglehetősen eltérő méretű és karakterű hajók is szerepelnek a listán. Nem igazán szűkíti az elvárásokat a pályázati kiírásban megadott többi feltétel sem, hiszen az anyagban csupa olyasmi szerepel, hogy az adott típusnak vonzónak kell lennie a média számára, illetve például az, hogy a gyártónak megfelelő infrastruktúrával kell rendelkeznie.

Döntés csak 2023-ra várható. A nagy érdeklődés azonban jelzi, hogy a sok gyártó lát nagy fantáziát az ötkarikás játékokon való szereplés (majdnem)ingyen reklámjában. Lássuk, milyen típusokból fognak választani!

Figaro 3 Beneteau
A világ legnagyobb hajógyártójának leglátványosabb modellje talán a legesélyesebb valamennyi hajó közül. Mellette szól korszerű, „szárnyas” kialakítása, bár fontos hangsúlyozni, hogy más foileres egytestűekkel, például a Vendée Globe-on induló IMOCA 60-asokkal ellentétben ezek nem emelik ki a hajót a vízből, hanem stabilizáló szerepet töltenek be. A Figaro 3-asokkal már jelentős tapasztalatok állnak rendelkezésre, hiszen két önálló sorozatuk is van, és már majdnem százat adtak el a típusból. A Beneteau a világ legnagyobb hajógyártója, így lobbiereje sem lebecsülendő. A nagyon modern és sportos, ránézésre is médiabarát hajó ellen pont az egyik erőssége szól: mivel a Figaro 3-nak már két saját sorozata is van, nehezebben köthetnék a nézők ezeket a hajókat az olimpiához.

Figaro 3 Beneteau
Tervező: VPLP
Teljes hossz: 9,75 m
Vízvonalhossz: 8,97 m
Legnagyobb szélesség: 3,48 m
Merülés: 2,5 m
Önsúly: 3,2 t

Dehler 30 OD
Komoly esélyes a Hanse-csoporthoz tartozó Dehler 30 OD-je, amelyet a híres Judel/Vrolik iroda tervezett, és amely első ránézésre is teljesíti a kiírásban szereplő „médiabarát” feltételt. A divatos, elől befelé tört orrkialakítású testtel és dinamikus vonalvezetésű felépítményével rendelkező D30 OD nemcsak modernnek tűnik, hanem az is. A Dehler le sem tagadhatná, hogy a hajó fejlesztésekor kifejezetten a WS pályázatát vették célba, hiszen a hullámok vízét egyenesen a kokpitra csapó dizájn nem dob annyit a sebességen, mint amennyit a leendő fotókon és videókon. Emiatt ez a hajó a képanyagokon akkor is a sebesség illúzióját kelti, ha épp csak csordogál előre. És ez fontos szempont az új osztály népszerűsítésénél. Ráadásul a gyártó egy igencsak tőkeerős német cég, komoly lobbierővel.

Dehler 30
Tervező: Judel/Vroljik and Co.
Teljes hossz: 10,30 m
Vízvonalhossz: 8,97 m
Legnagyobb szélesség: 3,28 m
Merülés: 2,2 m
Önsúly: 2,3 t

Jeanneau Sun Fast 3300
Szintén a Beneteau-csoporthoz tartozik a Jeanneau is, amely a Sun Fast 3300-ast nevezte be a pályázatra – így a francia mamutcég két vasat is tart a tűzben. A Sun Fast az egyik legfrissebb fejlesztés a mezőnyben, tavaly mutatkozott be a nagyközönségnek és a versenyeken. Méghozzá nem is akárhogyan: a Rolex Fastneten első nekifutásra a második helyen ért be ORC3-ban. Formája első ránézésre nagyon hasonlít a Dehler 30-aséra, ugyanazzal a fedélzetre sok vizet csapó, modern testkiképzéssel rendelkezik, azonos színben könnyű lenne összekeverni őket. A daru azonban elárulná, melyik a francia és melyik a német, az előbbi ugyanis több mint egy tonnával nehezebb. Mást nem is igazán lehet felhozni ellene.

Jeaneau Sun Fast 3300
Tervező: Andrieu Verdier
Teljes hossz:10,99 m
Hajótest hossza: 9,99 m
Legnagyobb szélesség: 3,40 m
Merülés: 1,95 m
Önsúly: 3,5 t

A valamennyi pályázót bemutató teljes cikk a Vitorlázás Magazin 2020/2-es számában olvasható!

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink