Hatvan centi sokat számít: az autóiparban ez általában nem egy, hanem két méretkategóriányi ugrást is jelent. Hasonló „dimenzióváltást” azonban egy eleve nagykategóriás hajó esetében nem okoz egy ekkora növekedés, mégsem elhanyagolható. Nos, a Wia éppen ennyit, pontosabban szűk 60 centit „toldott bele” az eredetileg 420-asként megjelent, majd évekig 435-ösöként piacra kerülő zászlóshajó-családjának testébe.
Luxushajós funkció
A plusz térkínálat ráadásul éppen ott jelentkezett, ahol a leginkább szükség lehetett rá: vagyis a hátsó napozó/fürdőplatformnál. Ha ugyanis lehetett érdemben kritizálni a 435-ös modellcsalád ergonómiáját, akkor valóban talán pont azt lehetett a tervezők szemére vetni, hogy a látványos és kényelmes hátsó ülőgarnitúra rengeteg helyet foglal el a hátsó fedélzeten, így pont a lényeg, a vízkapcsolatos élettér szűkült be. Legalábbis eddig. A platform megnövelésével azonban sokat javult a hajó fürdőplatform helykínálata, használhatósága. Igaz, ez a Cabrio modell esetében talán nem is annyira jelentős, hiszen ennél az egész fedélzet lényegében egyetlen nyitott terasz, de a Hard Top verzió esetében, amelynél a zárt felépítmény sok helyet vesz el a fedélzeten, a mostani nyújtás sokkal látványosabb különbséget hozott. Mi azonban elsőként a Cabrio változatot próbálhattuk ki (de hamarosan a Hard Topra is sor kerül.) A meghosszabbított és hátul teljes nyitott platform nemcsak sokkal kényelmesebb strandoló helyet kínál, hanem olyan igazi luxusjachtos felhasználási funkciót is, mint a különböző vízi játékszerek (például Lampuga elektromos jetboardok és hasonlók) „dokkolóhelye”. Az elektromosan, gombnyomásra felnyíló tároló (az ülőgarnitúra alatt) pedig olyan hatalmas, hogy afféle garázsként is funkcionálhat, képes a pufferek mellett akár félutcat Scubajet e-thrustert és akár két Lampugát is elnyelni – ami elég érdekes és egyedi „feature” egy alapvetően Balatonra tervezett hajó esetében.
Széles, tágas a tér
A toldástól eltekintve a 435/450-es nem sokat változott, legfeljebb néhány részlete lett még kifinomultabb és kiforrottabb, ami annak köszönhető, hogy a balatonfűzfői hajógyár folyamatosan figyeli a vásárlói/használói visszajelzéseket, és szinte modellről modellre igyekszik is hasznosítani ezeket az információkat a folyamatos termékfejlesztéssel. Szóval maradt a nyitott, jól átjárható, hatalmas árnyékolóval fedett és ügyesen berendezett fedélzet, amely alapvetően négy különálló, de egymástól el nem választott élettérből áll. Elől méretes orrnapozó található, ahová ketten is kényelmesen kifekhetnek. Középen, a minimálisan kiemelkedő felépítmény mögött a kormányállás, a hajütlejárat és a konyha/étkező található – természetesen mosogatóval, hűtővel, sok tárolórekesszel és mindennel, ami kell. Az U-alakú ülősarok és az asztal nem zárja le a közlekedési útvonalat. Hátrébb pedig egy másik U-alakú ülőgarnitúra található, középen jól variálható asztallal. Ez a hajó talán leglátványosabb pontja, sokkal inkább emlékeztett egy angol pub boxára, mint bármire a hajóiparból. Eleganciát áraszt és minőséget sugall. Az már csak hab a tornán, hogy még kényelmes is.
A tágas fedélzet ára
Lent, a hajó gyomrában csupán minőségi változások figyelhetők meg: még egy kicsit javultak az eddig is igényes felhasznált anyagok, de különben maradt a nagy orrkabin elől és a két sokkal szűkebb hálófülke hátul. A mosdó és a mellékhelyiség külön-külön található és mindkettő kényelmesnek mondható – bár azért nem ezek a hajó leglátványosabb pontjai. A viszonylag szűkös kabinok (a tulajdonositól eltekintve) annak a kompromisszumnak az áldozatai, amely a másik oldalon lehetővé tette a hatalmas fedélzeti élettér kialakítását. (A Cabrióval ellentétben a Hard Top verzió sokkal inkább „lakóhajós” kényelmet kínál – de erről majd egy következő lapszámunkban.)
Hosszabb vízvonal – nagyobb hatótáv
Változott még valami – igaz, az sem sokat, de azért érzhetően: a hosszabb vízvonallal egy kicsivel jobb energiafogyasztású, vagyis még hatékonyabb lett az eleve elektromos hajtásra tervezett hajótest, amely a még korszerűbb vezérléssel kombinálva tovább növelte a hajó amúgy sem éppen csekély hatótávolságát, amely a legkomolyabb akkumulátorrendszerrel már a valós 200 kilométert is eléri. Vagyis nem csupán egy Kenese-Keszthely távra elegendő, de még vissza Siófokig is.
Szöveg: Lénárt Attila, Kép: Böröczky Bulcsú
Műszaki adatok:
Hossz: 14,1 m
Szélesség: 4,1 m
Merülés: 0,8 m
Saját tömeg: 8,2
Férőhelyek: 12
Fekvőhelyek: 6
Hajtás: 2 x 20 kW
Max hatótáv: akár 200 km