Elektromos tókerülő rekord született

Hat elektromos hajó viselheti a teljes Balatonkerülésért járó Türkiz Regatta érmet – ennyi teljesítette ugyanis a Kékszalag teljes távjával felérő első tókerülő kihívást, amelyet a Balatonfői Yacht Club rendezett meg augusztus 5-6. között. Bár az eseményt nem versenynek szánták a szervezők, így nyertest sem hirdetnek, de hivatalos rekord azért született: 21 óra 47 perc az új szintidő a teljes Kenese-Keszthely-Kenese távon – természetesen köztes töltés nélkül. A szervező Balatonfői Yacht Club sikeresnek ítélte a rendezvényt, olyannyira, hogy egész évben tartó, nyitott rekorddöntési kihívást hirdetnek az elektromos hajósok számára.

Csütörtök délben rajtolt és péntek reggel 9 óra 47 perckor ért vissza a Balatonfői Yacht Clubba az első Balatonkerülő elektromos hajós túra, a Türkiz Regatta leggyorsabb egysége, a Mandula nevű Wia 435 Hard Top típusú hajó kétfős legénységével. Ez a teljesítmény nem győzelem (hiszen a szervező BFYC eleve nem versenynek hirdette meg a rendezvényt), de ez az első hitelesített rekord a Kenese-Keszthely-Kenese távon. Az eredmény 1 óra 11 perccel jobb, mint az első, és mostanáig egyetlen, 10 évvel ezelőtti, (nem hitelesített) idő, amelyet ezen a távon elektromos hajóval (a Konnektor nevű Wia 345-össel) állítottak fel – de lehetett volna sokkal jobb is. Csakhogy a viharos csütörtöki időjárás miatt a délben Keneséről elrajtolt 6 hajó kénytelen volt egy hosszabb viharszünetet tartani Tihanyban (ami természetesen beleszámít a hivatalos időbe).

„Az idei Zöldszalag Fesztivál nulladik napján első alkalommal megrendezett Türkiz Regattát nem versenynek szántuk, hanem az volt a célunk, hogy bebizonyítsuk: a mai elektromos hajók hatótávolsága elég a Balaton oda-vissza való átszeléséhez. Ezt mind a hat hajó, amely nekivágott a túrának, igazolta is, hiszen mindenki vissza is ért töltés nélkül” – mondta el Viszkei András, a Zöldszalag- és a Türkiz Regatta ötletgazdája.

Mivel a szervezők kezdettől fogva a biztonságot tartották a legfontosabb szempontnak, az indulás után 5 órával a flotta valamennyi egységének kapitánya úgy döntött, hogy nem rohannak bele a cső után gyülekező viharba, és Tihanynál 2-3 órára félreálltak. „Az eredeti terv az volt, hogy kikötés nélkül teljesítjük a távot, de másodfokú viharjelzés idején, amikor vitorlás hajót sem láttunk magunk körül sehol, nem lett volna biztonságos a nagy hullámzásban és a szemből érkező viharos szélben behajózni a kompforgalomba. Ebben mindannyian egyetértettünk, így 2-3 órára félreálltunk a ciklon elől. Ugyanakkor a kényszerkiállás alatt természetesen senki sem töltötte újra az akkumulátorait, mindenki töltés nélkül teljesítette a távot” – villantotta fel a kényszerű kiállás okait Viszkei András.

A menet hajnali fél három körül érte el Keszthelyt, a hajnal pedig már Badacsony magasságában érte őket. A leggyorsabb befutó kicsit ellépett a többiektől, a többi hajó együtt tette meg a hátralévő utat. Sőt, a flotta még fel is duzzadt az érkezésre, hiszen több olyan egység csatlakozott hozzájuk, amelyek az augusztus 7-én rajtoló Zöldszalag Regattára tartottak a BFYC felé.

A hat induló mindegyike kiérdemelte a Türkiz Regatta kiragasztható emlékérmét, amely igazolja, hogy a hajó és kapitánya teljesítette a teljes Balatonkerülőt.

Valamennyi résztvevő egy-egy 4Ocean-karkötőt is kapott a szervezőktől, amelyek árából a környezetvédelmi szervezet nagyjából fél-fél kilogrammnyi szennyezést – főleg műanyagokat – távolít el az óceánból. A hat hajó 12 fős legénysége összességében tehát 6 kilogrammnyi pet-palackkal egyenértékű hulladék semlegesítéséhez járult hozzá.

Várják az új rekordereket

Az első Türkiz Regatta sikerén felbuzdulva a szervezők meghirdetik a Türkiz Regatta Balatonkerülő Rekord nevű nyílt kihívást. Ennek lényege, hogy előzetes regisztráció után bárki bármikor nekivághat egyénileg a Kenese-Keszthely-Kenese távnak, amelynek megtételét a meghatározott módon igazolva kiérdemli a hajóra ragasztható emlékérmet – és természetesen egyéb díjakban is részesül. Amennyiben a hajó új rekordot állít fel, kiérdemli a „Türkiz Regatta Hivatalos Rekorder” címet, amelyet egy különleges, a hajóra szintén felragasztható plakettel jutalmaznak. Ezen felül minden évben az aktuális címvédő a Zöldszalag Regatta díjkiosztóján egy különleges órát is kap a szervezőktől.

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink