A leggyorsabban reagáló vitorlás klubok, versenycsapatok és túrahajók ellepték a tavat a hétvégén. Balatonfüred környékén apró, fehér csoportok jelezték az 5-6 fős Optimist edzések elindulását. A parton minden utánpótlás klub a szövetség ajánlásainak a betartására törekszik, így az általános és személyi tisztaság, távolságtartások, maszk használata és a közös helységek, zuhanyzók folyamatos fertőtlenítése és tisztántartása, vagy ahol ez rendszeresen nem megoldható, ott egyelőre a lezárása a megoldás.
Kint volt a vízen a Kaiser Kristóf vezette MKB Prospex Team, ők a mára öt hajóra duzzadt Decision 35 katamarán flotta legfiatatalabb csapata. Ez a katamarán Svájcban a Genfi-tavon lett kifejlesztve, nagyon széles szélhatárban kiválóan működő típus és már rengetegszer bizonyított tókerülő versenyeken. Litkey Farkas is DC35-tel versenyzett a Kékszalagon, ő volt az első aki ilyen típust hozott ide – ezzel a sokadik új osztályt generálta a Balatonon. A hazai flotta bővülését újabb svájci fejlesztések indokolják, elkészült ennek a 35 lábas hajónak a repülő változata és az első tesztek alapján – ahol Farkas szintén ott tudott lenni – már egészen kis szélben ki tud emelkedni. Kaiseréknek van itthon a legtöbb tapasztalata a foil, vagy repülő-szárnyas nagykatamaránok terén, korábban egy America’s Cup fejlesztéssel az AC45-tel álltak a rajthoz a Kékszalagon. A júliusi, hinaras időszakban rendezett versenyen nem tudták elég jól kamatoztatni az elképesztő sebességre képes katamaránt – így most váltottak a DC35-re.
Az Opel Fifty-Fifty a Kékszalag rekorder hajója szintén kint volt a hétvégén, mindkét napon edzettek balatonfüred térségében. Ez egy katamaránnál egyébként úgy néz ki, hogy 15 percet mennek egy irányba, ezzel lényegében már át is szelték a tavat. Tehát jobb pontosítani, a Balatonfüred – Tihany – Siófok – Balatonalmádi zónát tudták használni gyakorlásra. A sárga kétárbócoson a vitorlák tesztelése, beállítása és a csapat bemelegítése, új csapattagok betanítása volt az edzés célja, amit Kelemen Tamás taktikus vezetett szoros programmal. A kormánynál pedig a hajó tulajdonosa, a kétszeres Kékszalag nyertes Józsa Márton hajtotta a lovakat. A friss pöffökben, erősödésekben 25-27 csomó körül gyorsultak kurtított vitorlákkal, a vasárnapi gyenge, 8-10 csomó körüli szélben 22 csomó volt a hajó legnagyobb sebessége.
Feltűnt a tavon egy új hajó, a Melges 32-es. Ez szintén mezőnyjátékos, teljes flották küzdenek sorozatversenyeken a világban, de itthon még nem láthattuk élőben. A Schatz Árpád kormányozta hajó már az első menetein kitűnt dinamikus sebességével és várhatóan okoz még meglepetéseket a versenyeken a taktikus Czégai Péter vezetésével.
A pandémia miatt csak korlátozottan használható kikötői szolgáltatások sokat nem javultak, de vannak törekvések a jobb működésre. Több helyen továbbra se lehet mindent igénybe venni a már előre befizetett díjak ellenére és a túrázást se ajánlják még a Bahart kikötőláncában. A magánkézben lévő vállalkozások rendszeresen takarítanak a közös helységekben, rendkívül nagy figyelmet fordítanak a higiéniára és hogy a lehető legjobb körülményeket biztosítsák a bérlőknek. Azonnal nyitották kerthelységeiket az eddig is elvitelre dolgozó éttermek és a fertőtlenítésre, tisztasági kérdésekre, valamint a közösségi terek használatára, távolságok betarthatóságára is figyelnek. A daruzások már nagyrészt lezajlottak, a kikötőhelyek, parkolók jól megközelíthetőek, nincsenek tároló kocsikkal eltorlaszolva a közlekedési útvonalak, amik közé gyerekeket általban nem ajánlatos beengedni mert balesetveszélyes lehet. Jövő hétévégén még több klub nyitja meg kapuit, a működésekben lesznek változások – de együtt tanuljuk az újfajta létformát, ahol az infektológia és megelőzés már termétszetes része lesz az életünknek. A Balaton melletti városokat hétvégén ellepték a végre kiszabaduló nyaralók, túristák – a maszkok használata és a távolságtartások egyáltalán nem voltak jellemzőek, miközben ezt a vendéglátók és élelmiszer boltok, üzletek a legtöbb helyen szorosan betartották.
fotók: Kerekes Zsombor és Gémesi Jóka