A southamptoni Oster Yachts öt éve került Richard Hadida tulajdonába. Az az online játékokból milliárdossá lett vállalkozó – aki maga is hajótulajdonos – azonnal hozzáfogott ahhoz, hogy az addig is nagy tekintélynek örvendő prémium hajómárkát továbbfejlessze, méghozzá a még több luxus irányába.
„aki az Oyster tulajdonosok elitklubjába be szeretne lépni, annak még a legkisebb modellért is közel félmilliárd forintnak megfelelő angol fontot kell a cég számlájára utalnia”
Bentey a tengeren
Az Oystert a vitorlázók a tengerek Bentley-ének tartják- állítja Hadida, és hajói minőségét és kivitelét ismerve nehéz lenne vitatkozni vele. Ez persze az árban is tükröződik, aki az Oyster tulajdonosok elitklubjába be szeretne lépni, annak még a legkisebb modellért is közel félmilliárd forintnak megfelelő angol fontot kell a cég számlájára utalnia. És a hajók új belső dizájnját látva meglehetősen nyilvánvaló, hogy nem véletlen a hasonlóság a stílusos angol luxusautók és az Oyster-modellek között…
Ex-F-1-es tulajdonostól
Amikor Hadida 2018-ban megvette a vállalkozást, rögtön megvásárolta a Lush nevű, hatéves Oyster 885-öst is barátjától, az egykori Forma-1 csapattulajdonos Eddie Jordantől. A hajó addigra sok ezer tengeri mérföldön volt túl, és alapos felújítást igényelt. Ez kitűnő alkalomnak kínálkozott arra, hogy az újdonsült cégtulajdonos saját hajóján kezdjen bele koncepciójának megvalósításába. Elsőként leszerződtette Fleur Liversidge többszörös díjnyertes belsőépítészt, aki New York-i luxuslakásoktól kezdve szuperyachtokig sok izgalmas projektet tudhatott portfóliójában.
„minden Oyster yachtba beépítik az Oyster Command nevű digitális rendszert, ami a fedélzeti szórakoztató rendszertől kezdve a világításon keresztül az összes alapvető elektromos funkciót működteti”
Full digital
Richard víziója egy sokoldalú, intelligens belső kialakítás volt, ami megfelel a kortárs igényeknek. Emellett a világjárvány is új szempontokat hozott be, hiszen sokan hosszú távon a hajójukra költöztek a lockdown alatt, és az óceánokon töltötték ezt az időszakot.
A mai modern otthonoknak már szerves része a korszerű technológia, így a két vizionárius számára nem volt kérdés, hogy a hajó otthonos belterében is jelen legyenek ezek a megoldások. Hadida egyébként is a digitális világ egyik fontos szereplője, így kulcsfontosságú szempontnak számított, hogy a jövő Oystereinek teljesen digitalizáltnak kell lennie. A fedélzeti rendszerek – beleértve a wifit és az internet hozzáférést – szerves részei a hajónak, és egymással együttműködve biztosítják, hogy a luxusyacht még a világ legtávolibb és eldugottabb részein is tökéletesen funkcionáljon. Mára már minden Oyster yachtba beépítik az Oyster Command nevű digitális rendszert, ami a fedélzeti szórakoztató rendszertől kezdve a világításon keresztül az összes alapvető elektromos funkciót működteti.
Legyen hát sötét!
A Lush példáján Fleur és Richard egy praktikus és otthonos, de minden ízében luxuskivitelű yachtot álmodott meg. Minden részletet – legyen az a forma, az anyag, a fafelület, a világítás, az armatúrák, az energiahatékonyság, a technológia és a konnektivitás – gondosan mérlegeltek és finomítottak.
„Fleurnek nagyszerű ötletei voltak, és azonnal tudta, hogy milyen megjelenést szeretnék” – meséli Hadida, majd így folytatja: „Fleur tudta, hogy én szeretem az olyan telt, sötét színű fákat, mint a dió, és az egész hajót megváltoztatta okos ötleteivel. Amikor megláttam a számítógépes rajzait, tudtam, hogy ez lesz az az út, amin tovább szeretnék menni. Nem kérdés, hogy Fleur tapasztalata, és kortárs otthonok belsőépítészetéből hozott megoldásai, valamint a legapróbb részletekre is kiterjedő figyelme nem csak a Lush felújításában játszott fontos szerepet, hanem fordulópontot hozott az Oyster yachtok belsejének kialakításában”.
Geometria és struktúra
Mielőtt Fleur belekezdett a munkába, az Oyster projekt dizájn menedzsere, Chris Lock végzett komoly munkát. „Az én munkám, hogy megteremtsem az alapokat, míg Fleur a tulajdonosok álmát valósítja meg. A hajó geometriájának és struktúrájának összhangban kell lennie, és ugyanez vonatkozik a karbantartáshoz szükséges nyílásokra is. Ha valaki végigsétál egy Oysteren, nem ütközik kiálló részekbe. Átlagos hajókon sok helyen látszanak a strukturális részek, vagy éppen a deck elemei belógnak a belső térbe. Nálunk ilyen nincs, csak sima, egymásba folyó felületek, és olyan felületkiképzések, amilyennel csak luxuslakásokban lehet találkozni.”
Fleur a Lush projektben szerzett tapasztalatait aztán továbbvitte az Oyster flotta tagjaira, valamint az új 565-ös és 595-ös modellre is. Az Oyster 495 számára pedig négy egyedi kivitelt tervezett.
50 anyagból lehet válogatni
Az Oysterek padlója régebben csak sima diófa volt, ma már ebben lehetnek kőris betétek és v alakú mintázat is. A beltér többféle fából készülhet, használnak diót, cseresznyét és kőrist is. A tikfát manapság már kevesebbet alkalmazzák, mert annak termesztése kevésbé fenntartható módon történik. A padlót szizál hatású szőnyeggel borítják, a konyhában és a fürdőkben pedig HI-MAC elnevezésű modern kompozit anyagból készült borítást építenek be. A vásárló 50 különféle anyagból válogathat, melyek alapvetően befolyásolják a hajó hangulatát. Akárcsak a világítás, amelyre szintén nagy hangsúlyt fektettek. Nappal az üzemi világítás működik, sötétedés után viszont egyetlen gombnyomásra meleg fény árasztja el a belső helységeket.
Richard és Fleur közös munkájának eredményképpen nem csak a Lush újult meg, hanem a komplett Oyster modellpaletta. Liversidge vágya az volt, hogy „a fedélzetre lépők lélegzete elálljon attól, amit látnak, de mégis azt érezzék, hogy hazaérkeztek”. A képeket látva nyugodtan elmondhatjuk, hogy a vágya teljesült.
Nem is akárhogy.
Szöveg: Balázs Viktor Kép: Oyster Yachts