Triplán hibrid Újhajnal

A nem is olyan távoli jövő zöld hajóinak új generációját képviseli a nemrégiben bemutatott Project NewDawn, amely elegyíti a vitorlás és a motoros jachtok formai megoldásait és hajtásláncait.

Bár a tervező, Matt Dixon szerint megváltoztatja a hajóipar jövőjét vadonatúj 70 méteres luxushajó-terve, a Project NewDawn, azért a káprázatos luxusjacht közel sem forradalmi. Ugyanakkor el kell ismerni, hogy a terv az elsők között reagál a változó világ és az azzal összefüggésben megjelenő új igények kihívásaira, hiszen annyira környezetbarát, amennyire csak lehetséges – ugyanakkor páratlan komfortot kínál.

A Máltai Sólyomhoz hasonló, teljesen automatizált vezérlésű rudazattal és vitorlarendszerrel felszerelt hajó 19 csomós sebességgel haladhat ideális szélviszonyok közepette, ami tekintélyes sebesség – különösen annak fényében, hogy az alumínium struktúrájú, erősített acéltestű vitorlás jól láthatóan elsősorban az utasok kényelmét, nem pedig a száguldást szolgálja. A tervező bevallott célja az volt, hogy a motoros jachtok komfortját (és számos technikai megoldását) kínáló, elsősorban vitorlával hajtott hajót alkosson. Ennek a filozófiának a jegyében került a kokpit a felépítmény tetejére, flybridge-szerű megoldással. Hátul, a munkatér szokásos helyén hatalmas napozóteraszt alakítottak ki, amelynek közepén még egy kisebb medencének is jutott hely.

Egy szinttel feljebb, a flybridge alatt van a tulajdonos lakosztálya, amely mögött egy másik nyílt terület áll az utasok rendelkezésére. Ezen a középső szinten nem csak napozó van, hanem egy kültéri bár is, így egyértelműen ez a szint a bulik, összejövetelek helyszíne. De a vezetőt sem zárták ki a szórakozásból, hiszen a kapitányi híd is elég tágas ahhoz, hogy ne csak a hajó irányítására szolgáljon, hanem egy kisebb baráti társaság is elfér rajta – no meg egy jacuzzi.

A hajó belső kialakítása is kényelemre van hangolva: négy tágas kabin (mindegyik külön fürdőszobával) és egy hatalmas szalon áll az utasok rendelkezésére. Ez utóbbi természetesen étkezőként is funkcionál. A konyha külön légtérben kapott helyet, hiszen itt elsősorban a személyzet tevékenykedik. Természetesen a hajó belterében is kialakítottak egy másodlagos vezérlőt, rossz időben onnan irányítják a teljesen automatizált vezérlésű hajót.

A Project NewDawn nem csak formájával, hanem technológiai téren is nagyvonalú megoldások sorát vonultatja fel. Ilyen például a persze nem éppen páratlan, de azért mindenképpen korszerű megoldásnak számító dízel/elektromos hibrid hajtás, amelyhez a felső fedélzetet borító méretes, az ablakokba integrált napelemek is csatlakoznak, ezek is részt vesznek a hajtáshoz szükséges energia előállításában. Vitorlázás közben pedig a hajócsavar táplál energiát a generátoron keresztül az akkumulátorokba.

Bár a Project NewDawn egy fényűző luxushajó, amilyenből már rengeteget láthattunk, de a tervező szerint terve szélesebb körű felhasználási lehetőségekkel is kecsegtető hajók alapja lehet – például közforgalmú utasszállítóké vagy teherhajóké. De Dixon szerint a hajóiparba is úgy tud belopózni a zöld technológia, mint az autóiparba, ahol eleinte a méregdrága árcédulájú luxus SUV-okban alkalmazták a hibrid hajtásláncokat, mielőtt a szélesebb közönség számára is elérhető, hétköznapi típusokban is teret kezdtek hódítani.

 

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.