A Kékszalag győztes hajói 7.

Az idei Kékszalag-felvezető lapszámunkban nagy fába vágtuk a fejszét: rendhagyó módon a hajók oldaláról közelítve elevenítjük fel a nagy verseny történetét: sorra végigvettük, mikor milyen hajókkal nyerték meg Európa legrégebbi tókerülőjét. A több cikkből álló sorozat egyfajta különleges hajótabló, és nem mellesleg a technika fejlődésének ívét is szemléletesen mutatja be. Sorozatunk hetedik, befejező részében a katamarán-korszak hajói következnek.

Katamaránok kora

Egy vitorlás hajó stabilitását alapvetően három módon lehet segíteni. Mélyre nyúló tőkesúllyal, mozgó súllyal, vagyis a hajót kiülő, trapézoló legénységgel, esetleg vízballaszttal. A harmadik módszer pedig a szélesség. Ehhez pedig célszerűen a hajó többtestű, hogy a két vagy három test közötti részen vízzel való súrlódás ne fékezze a hajót. A többtestű sem kevésbé hajó az egytestűnél, legfeljebb szokatlan. A hajóépítő anyagok fejlődése is szükséges volt ahhoz, hogy elég könnyű, erős, tehát stabil és gyors többtestűek készülhessenek.

Az elmúlt évtizedben „többtestű versenyhajó paradicsom lett a Balaton” (Roland Gäbler szavai) olyan sokszínű a katamarán-paletta.

Balatoni tókerülő versenyen katamarán először a 2000-es Fehér Szalagon állt rajthoz, amikor is az éppen friss Kékszalag-győztes Detre-testvérek egy Yuppie Assolutának elnevezett kéttestűvel vitorláztak. Ezen a tókerülőn az első nap estefelé heves vihar csapott le a mezőnyre és nekik eltört az árbócuk.

A többtestűek ideje a Kékszalag korlátozások első feloldásakor 2010-ben jött el. Nagynevű versenyzők érkeztek külföldről Extreme 40-es katamaránokkal és a LItkey-csapat is szerzett egy öreg, de ígéretesnek tűnő hajót. Ám a gyengeszeles versenyen a diadal sokak meglepetésére egy kisebb kéttestűé lett. A Natur Aqua Ventilo 28-ast a sokszoros világbajnok német Roland Gäbler kormányozta magyar versenyzőtársakkal, akik közt ott volt a sokszoros magyar bajok Nyári Zsolt is.

Ventilo 28

Svájcból származik, ahol a kilencvenes években egyre nagyobb és drágább többtestűeket építettek a Bol d’Or, a Genfi-tavi tókerülő elnyerésére. Aztán 2003-ban egy jóindulatú vihar ezek javát a kikötőben összetörte és ekkor hosszkorlátozást vezettek be a versenyre.

Többen törekedtek arra, hogy megteremtsék a katamaránok számának bővüléséhez megfelelő környezetet. Létrejött egy laza keretet adó, különféle hajókat összefogó osztályszövetség az AM2, illetve megszületett a Décision 35-ös egységes osztály, amely 2019-ig verhetetlen volt a Genfi-tavon. Ez a két típus egyébként a Bol d’Oron az M2 és az M1 osztályba soroltan versenyez.

A 2010-es Kékszalag győztes Natur Aqua Ventilo 28 tehát kisebb katamarán. Mindössze 8,5 méter hosszú és 4,8 méter széles. Az árbóca 14 méter magas a vízvonalától mérve. Az egész szerkezet csak 375 kilogramm súlyú. Az alapvitorlázata 69 négyzetméter, amihez még felhúzhatnak egy 72 négyzetméteres reachert.

Roland Gäblerék olimpiai és világbajnokokat győztek le a fürge kis katamaránnal, Litkey Farkasékat pedig a céltól két kilométerre már sötétben előzték meg, amikor azok a nekik újdonságot jelentő hajóval egy fordulót elhibázva megálltak.

Décision 35

A Bol d’Or sikertípusa, amelyből már több is átköltözött a Balatonra. Litkeyék kétszer (Festipay, 2016 és 2017), Petrányi Zoltán és csapata a Racing Djangoval pedig 2019-ben győzött a Kékszalagon..

Ránézve az ember gondolkodóba esik, hogy két vagy háromtestű hajóról van-e szó. Mivel azonban a középső testformájú elemnek nincs úszószerepe, a vizet nem éri el, így természetesen a hajó katamarán. Nagyon erős és merev ez a középső, testszerű karbon kompozit elem. A terheléselosztásban, az optimális vitorlaforma kialakításában van meghatározó szerepe.

A típus 45 fokot forgó wingárbocát a szakmában elismert Franck de Rivoyre tervezte. 21 méterrel magasodik a víz szintje fölé. Az első néhány árbocot az alsó határra építették. Kettő el is törött, több megrepedt, így a megerősített második generációs rudazat egy bébistágot is kapott.

Árbócának vonala mögött vannak a hajó uszonyai, amelyek sínek közt mozgatva terhelés alatt is állíthatóak.

Az elővitorlákat a hosszú orrsudár hordja, amellyel a Sebastien Schmidt által tervezett hajó 10,8 méteres hossza 14 és félre nő. Csaknem 7 méter széles a testekről egy kis kiülőkeret nyúlik ki. Avval a szélessége már 8, 74 méter. a Décision 35 teljes súlya 1200 kg körüli.

Érdekes, hogy forgó szárnyprofil formájú (wing) árbócán nincsenek szálingjai és hagyományos, az árbóc görbületét állító vantnijai, diamond merevítői. Az árbóca eredetileg 21 méteres (Litkeyék magasítottak rajta 2019-ben és felkerült egy bébistág is) és az alapvitorlázata 150 négyzetméter körüli. Mivel a génua forstág és a reacher lekötési pontja között elég kicsi a távolság, utóbbi vitorlát minden forduláskor vagy halzoláskor csaknem teljesen be kell tekerni.

Egy katamaránnal versenyezve az egytestűeken megszokott versenytaktika nem alkalmazható, hiszen a többtestű a manőverekben, fordulókban szinte megáll, így ezekkel takarékoskodni kell. A Décision 35 az átlagnál jobba, aránylag fordulékony, így ebben a típusban ez hiányosság kevésbé érezhető.Kiváló hajó a Balatonra.

Safram – Ventilo M1

2015-ben Rodolphe Gautier révén egy „nagy”, azaz M1-es kategóriába tartozó 35 lábas Ventilo katamarán is eljött a Balatonra és megnyerte a Kékszalagot. Ez 2018-ban is sikerült nekik. Azóta a hajó magyar tulajdonba került.

A Safram a Genfi-tavon nem tudta legyőzni a D35-ösöket, ám sok vitorlával gyenge szélre optimalizálva a náluk könnyebb hajótestet a Balatonon sikerült. A hajóról konkrét méretadataink nincsenek.

Fifty Fifty – magyar világújdonság

2012-ben a Kékszalag rajtot megelőző napon egy furcsa különlegesség szállt vízre Balatonfüreden.

Az ötvenlábas Fifty-Fifty katamarán kétárbócos, de az árbócai nem egymás mögött a hajó tengelyében helyezkednek el, hanem a párhuzamosan a két testen. A két árbócot egy keresztrúd és András-kereszt rendszerű merevítő kötélzet tartja állva. Mindegyikhez tartozik elővitorla is, így messziről úgy fest, mintha két nagyon gyors hajó vívna test-test elleni küzdelmet.

A Fifty nem egyszerűen balatoni újdonság volt, hanem világújdonság. Ugyan vitorlázott már nemzetközi vizeken ilyen árbóc elrendezésű többtestű, de például a rudazat ötletesen egyszerű merevítőrendszere teljesen egyedi találmány. A hajót még építés közben eladta a Pauger Carbon, így a versenyen Paulovits Dénes csak motorosból nézhette, ahogy az álma igazolást nyer: a rudazat stabil, a hajó pedig éktelenül gyors.

Józsa Márton a Wild Joe Mini-Maxin, az egyetlen komoly magyar tengeri versenyhajón összeszokott legénységvel hajózik a Fifty-Fiftyn. Az első 2012-es Kékszalag-rekordjavításkor még csak kóstolgatták, próbálgatták, hogyan kell kezelni ezt a furcsa szerkezetet. Két évvel később már jó szélben sokkal profibban vitték a pöffökben különös odafigyelést és csapatmunkát igénylő katamaránt. Így aztán második nekifutásra már több, mint három és fél órányit faragtak a csúcsidőn, amely most így 7 óra 13 perc, 57 másodperc. Amikor 2014-ben a Fifty ezt a rekordot futva célba ért, a Nemere II. még éppen csak elhagyta a keszthelyi pályajelet…

A Fifty-Fifty testei 15 méter hosszúak, a hajó legnagyobb szélessége pedig 9 méter. Az árbócai 19 méter magasak, és az alapvitorlázata – két grósz és két orrvitorla – összesen 236 négyzetméter. Forgatható árbócainak profiljai ehhez még hozzá adnak 20 négyzetméternyi hasznos felületet.

Nagyon gyenge szélben van hátrányban az ellenfelekhez képest, de ahogy frissül a szél úgy javul a tempója és lesz krajcban szinte verhetetlen.

RSM – saját fejlesztés magas alapról

Elértünk a most címvédő hajóhoz, amely egy igazi keverék: különleges alapokra épített balatoni fejlesztésű 45 lábas katamarán.

Vándor Róbert és csapat sokféle hajóval próbálkozott az elmúlt évtizedben – még foileres modern GC32-essel is –, míg végre sikerült a Kékszalag-győzelem. Az RSM 2-höz egy America’s Cup 45-ös katamaránt vettek, de csak a platformot, árbóc, merevszárny vitorlák és emelőuszonyok (foilok) nélkül. Vándor Robiék jól látták, hogy a Balatonra se az eredeti rudazat, se a szárnyak nem valók.

Az AC45-ös alap katamarán testet az új-zélandi Mike Drummond tervezte. 13,45 méter hosszú és 6,9 méter széles. A hajó súlya kb. 1300 kg. A megvásárolt test egyébként egykor Team Koreaként versenyzett és nem kisebb név irányította, mint Peter Burling (a jelenlegi AC győztes kormányos). A Pauger Carbonnál készíttettek egy magasabb árbócot és arra az eredetinél nagyobb, hagyományos vitorlákat. A katamaránt hagyományos egyenes uszonyokkal használják. Az első év tapasztalatai alapján alakítottak a vitorlázaton és megszületett a hajó, amely extrém gyors gyenge szélben. A 2019-es Kékszalag ellőtt még egy borulásban eltörték az árbócukat. A Paugertől elhozott sablonjukban a csapat tag Bali István marcali műhelyében építettek újat, rohammunkában. Egy évvel később az addigra optimalizált hajóval és a sok edzés, versenyzés alatt felépített csapatmunkájukkal, hajókezelésükkel 2020-ban lényegében végig vezetve győztek a tókerülőn.

87 év. Fejlődés a Rabonbántól, 22-es Versenyjollétól a Tramontánán és Nemerén át idáig. Szép nagy ív.

Ruják István

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.