1993-1999: Lazuló béklyók, klasszikus Liberák, Asso99 és a 11 M One Design
Először 1993-ban rajtolt kétszáznál is több hajó. A résztvevők mennyiségi növekedése mellett a magyar élmezőnyben is megkezdődtek a változások, ekkor még külföldről behozott hajók révén. A Nemere II. leromlott állapota miatt nem versenyzett már, az MVSz rajthajónak használta. A kisebb Schärenkreuzererek az új hajókhoz képest pedig már lassúak voltak, tulajdonképpen ekkorra már teljesen elvesztették győzelmi esélyeiket.
A gyengeszeles verseny nagyon szoros, négy hajó csatáját hozó izgalmas befutóval zárult. Végül Tuss Miklós az utolsó pillanatban bemutatott taktikai húzásával elsőként hozta a célba a Manual nevű 11 méteres One design típusú hajót.
11 M OD, Liberté és Asso
A Ron Holland tervezte hajó kezdetben gyorsan terjedt Európában. A tervezésekor alapvető szempont volt, hogy a szélessége és összsúlya még lehetővé tegye nagyobb személygépkocsival vontatott utánfutón, külön útvonalengedély nélküli szállítását. Ezért lett 2,5 méter széles a 10,25 méteres hossza mellett. 1,8 métert merül, a súlya alig több másfél tonnánál. Az alapvitorlázata (grósz és fokk) sem óriási, mindössze 42 négyzetméter.
Tókerülőkön is felbukkant. Azévben a garda-tavi Centomiglián Hubert Raudaschl egy magasabb árbócos 11M OD-val és trapézoló legénységgel kategóriájában első lett legyőzve az Asso99 típusú hajókat.
A Manualt Sholtz Imre cége a Style Jacht hozta be a Balatonra. A Matáv egyesülete bízta meg őket azzal, hogy szerezzen egy Kékszalag győzelemre esélyes hajót. Jól választottak. Kormányost is, mert Tuss Miklós tudása és nyugodt habitusa is kellett ahhoz, hogy győzzenek ezen a versenyen és a következőn is első helyre hozza a 11M OD-t., illetve a kettő között egy tókerülő Fehér Szalagon. Ahogy Kovács Béla a harmincas években a 22-es Binnenjolléval verte a nagyobb hajókat, ugyanúgy használta ki Tuss is a 11M OD fürgeségét és könnyű kezelhetőségét a foltokban fújó gyenge szélben.
A 11M OD egyébként annyira szigorúan egységes osztályként született, hogy még a felszerelésén, akár a kötélfogók rendjén sem volt szabad változtatni, ha egymás ellen versenyeztek. Rövid, néhány éves fellendülés után az osztály mégis megtorpant. Ma már alig versenyeznek. A legnagyobb flotta a Balatonon van a maga tízhajós létszámával.
A következő, a 31. Kékszalagon egy osztrák, még trapézkeret nélküli LIbera az osztrák Liberté győzött magyar csapattal a fedélzetén Munka László kormányzásával. A csapata a korlátozások miatt nem is trapézolhatott. A következő Kékszalagon pedig egy nagyobb teljesítményre tuningolt gardai Asso 99-est vittek diadalra a Detre-testvérek.
Jött az ezredforduló és a balhék kora, amikor végképp kiborult a bili és a beindult a klasszikus – nem-klasszikus vita, illetve a Kékszalag megújulása.
Ruják István