Szuperek bulija

A szuperjacht-tulajdonosok bár szeretnek versenyezni, de reprezentálni és szórakozni talán még inkább. Ennek megfelelően a Bucket során a parti élet, a fogadások, a bulik, a különböző rendezvények sokkal fontosabbak, mint a három rövidke futam.

Húsz évvel ezelőtt, amikor néhány nagyhajós, pontosabban nagyon nagy hajós vitorlázó és egy kis karibi sziget kikötőjének vezetője megálmodtak egy vitorlásversenyt, aligha gondolta bárki, hogy két évtizeddel később a karibi térség első számú szuperjacht rendezvényének tették le az alapjait. Ezt akarták vagy sem, álmodtak a sikerről vagy sem, ma már nem tudható, az azonban bizonyos, hogy a St. Barths Bucket lassan nemcsak a karibi térségben számít nagynak, hanem a Palma de Mallorca-i Szuperjacht Kupa babérjaira tör (azért a palmai show még nagyobb: az idei kiállításon nem kevesebb mint hetven 24 méternél nagyobb hajó teszi majd tiszteletét). Évről évre egyre több a verseny iránt érdeklődő, és valójában most már egy ideje csak a biztonsági szempontok szabnak gátat a mezőnyök növekedésének, hiszen ha egy-egy backboard-steierboard találkozónál mondjuk 3 milliárd forint és 4 milliárd forint keresztezi le egymást – nem beszélve a hajók több száz tonnás vízkiszorításáról –, akkor nagyon nem mindegy, hányan vannak még a pályán. Idén négy kategóriában mintegy 36 hajó állt rajthoz a versenyen.
A Bucket népszerűségének receptje egyszerű. Egyrészt március végén, a karibi szezon vége felé közeledve a körülmények nagyjából tökéletesek a vitorlásversenyzésre. Másrészt a Bucket rendezői már régóta felismerték, hogy a szuperjacht-tulajdonosok bár szeretnek versenyezni, de reprezentálni és szórakozni talán még inkább. Ennek megfelelően a Bucket során a parti élet, a fogadások, a bulik, a különböző rendezvények sokkal fontosabbak, mint a három rövidke futam. A hajókat biztonsági okokból (vö. milliárdok és több száz tonnás vízkiszorítás) ráindítással rajtoltatják, és idén először egy ORC alapú előnyszámrendszerrel rendezték a versenyt – az eddigi Bucketek során a mi nagyhajós yardstick rendszerünkhöz hasonló számítást használtak, amely büntette a korábban jól teljesítő hajókat. Az új szisztéma bevált, és a leggyorsabb hajók osztályában igen szoros, fej-fej melletti küzdelmek borzolták a kedélyeket.

 

phoca_thumb_l_st_barth_keret_01

 

Új játékosok

Winwin
A Bucketen hagyományosan nagy figyelmet kapnak a szuperjachtműhelyek legújabb remekei. Idén két hajó hívta fel magára a figyelmet, mind a kettő néhány hónapja került csak vízre. Az első egy új cruiser-racer, a Winwin a Baltic Yachttól. A tulajdonos egy 29 méteres hajóban szokta meg a luxust, és új hajóját egyszerre akarta nagyon gyorsnak és nagyon kényelmesnek érezni. A Baltic koncepciója a feladványra a full karbontest és profi zajcsökkentés alkalmazása volt, így a hajó gyors, de ugyanolyan elegánsan hangszigetelt, mint a tulaj előző hajója. A Winwin mindössze 77 tonnát szorít ki a vízből, ami egy 33 méteres hajónál nagyon kevés, ehhez persze a kívül-belül minimalista design is hozzájárul. A hajó egy DSQ-s futamot leszámítva igen jól ment első Bucketjén (az első futamot a leggyorsabb hajók, a Gazellák között konkrétan megnyerte), és végül negyedik helyen zárta a versenyt; nem kérdés, hogy a szuperjachtversenyeken komoly sikerek várnak rá.
Műszaki adatok: Teljes hossz: 33,04 m; Vízvonal: 30,68 m; Szélesség: 7,58 m; Merülés: 3,5–5,5 m; Vízkiszorítás: 77,4 t

Elfje
A másik új projekt esetében a brief szintén egyszerű volt: egy 170 lábas kétárbocos, ami gyorsabb és halkabb, mint a társai. Az Elfje mögött Andre Hoek és a Royal Huisman cég áll. A hajó tervezése során csak a kutatási fázis fél évig tartott, mely időnek a legnagyobb részét a hajótest legjobb lehetséges formájának meghatározása tette ki. Hat verzió készült a tervezőasztalon, melyek közül hármat készítettek el hatméteres modellben, hogy a súlyelosztás és a forma a legjobb lehessen. A hajó 2 évig épült, az eredmény pedig egy brutális, 7,1 méteres merülésű, karbonrigges ketch, melynek a hidraulikus rendszerei és az áramellátása is a legújabb trendeket követi. Az Elfje klasszikusnak tűnő alakja egy igazi teljesítményorientált szuperjacht testét rejti – leendő ellenfelei jól teszik, ha nem dőlnek be a látszatnak.
Műszaki adatok: Teljes hossz: 51,8 m; Vízvonal: 38,25 m; Szélesség: 9 m; Merülés: 4,5–7,1 m; Vízkiszorítás: 252 t

phoca_thumb_l_st_barth_02

 

Képgaléria:

 

Kövess minket a Facebookon is.