Régi értékek: a szuperjachtok csillogó világa

Egyre fontosabb eseménnyé kezdi kinőni magát a hagyományos karibi évadnyitónak számító St. Barths Bucket Regatta. A versenyre ugyanis egyre több, százlábasnál is nagyobb hajó gyűlik össze. idén nyolc J-osztályos hajó is felvonult, így szinte természetes, hogy a karibi sziget adott otthont a világ leghatalmasabb vitorlásait is felvonultató különleges regattának is. Cikkünk a Vitorlázás Magazin 2017/3-as számában jelent meg.

Egyre fontosabb eseménnyé kezdi kinőni magát a hagyományos karibi évadnyitónak számító St. Barths Bucket Regatta. A versenyre ugyanis egyre több, százlábasnál is nagyobb hajó gyűlik össze. idén nyolc J-osztályos hajó is felvonult, így szinte természetes, hogy a karibi sziget adott otthont a világ leghatalmasabb vitorlásait is felvonultató különleges regattának is. Cikkünk a Vitorlázás Magazin 2017/3-as számában jelent meg.

Szöveg: Simon István, Fotó: DPPI

A St. Barths Bucket Regatta meghívásos esemény, ahová a szervezők a világ legtehetősebb, egyben legszebb hajóival rendelkező vitorlázókat hívják össze. Persze, a rengeteg pénz önmagában még nem elég ahhoz, hogy valaki rajthoz állhasson az exkluzív versenyen, hiszen egy-egy ilyen hajóban nagy kárt is lehet okozni. Ezért a résztvevők listájának összeállításakor arra is odafigyelnek, hogy ki, milyen képességekkel rendelkezik, milyen versenyeken szokott rajthoz állni. Ennek eredményeképpen egyre több olyan gazdag és sok szabadidővel rendelkező hajótulajdonos is látogatását teszi az évadnyitóra, akik például a hasonló karakterű Sydney-Hobarton is rajthoz szoktak állni.

A világ leghatalmasabb vitorlásai is tiszteletüket tették tavasszal a karibi térség felkapott üdülőhelyén, hogy bizonyítsák: nemcsak drágák, de gyorsak is. Köztük volt az egyedi vitorlázatú Maltese Falcon (Máltai Sólyom) is, amely világ legdrágább luxushajóinak top 5-ös listáján is előkelő helyen szerepel. (A világ legdrágább jachtjairól szóló írásunkat lásd a képösszeállításunkat követő cikkben a következő oldalakon!)

A most felvonult J-osztályos mezőny nyolc egysége összesen több mint 8000 négyzetméternyi vitorlafelülettel és 1600 tonnát meghaladó vízkiszorítással rendelkezett. Vagyis a nyolc egység megközelítően annyit tett ki e két paraméter tekintetében, mint a St. Barths Bucket Regatta idejére már éppen véget ért Vendée Globe teljes mezőnyének flottája!

Az idei regattán nyolc J-osztályos csodahajó is rajthoz állt. Ezt az osztályt anno az Amerika Kupáért folyó versengésre hozták létre, hosszú ideig elválaszthatatlan volt az AC-tól. Az eredetileg az 1930-as évekig visszanyúló történettel rendelkező hajóosztály képviselőit mára persze simán körbeszáguldják a legújabb fejlesztésű repülő katamaránok – de ha vesztettek is korszerűségükből, szépségükből kicsit sem. A mezőnyben ott volt idén az 1930-ban épült Shamrock V. is, amely ténylegesen indult is az Amerika Kupáért! Nem csoda tehát, hogy sokak számára még mindig ezek a méretes, de páratlanul kecses és elég fürge (akár 15-18 csomós sebességre is képes) hajók testesítik meg „A Hajó” fogalmát. És ha sebességükkel ma már nem is, de árukkal még mindig vetekednek a J-osztályos hajók a legújabb tervezési elveket felvonultató és legmodernebb anyagokból épülő AC50-esekkel. És bár nem becsüljük alá egy ESS-es vagy Amerika-kupás emelőszrányas katamarán kezelésének nehézségeit (és veszélyeit!), de azért meg kell jegyeznünk: ezekkel a csodálatosan elegáns jachtokkal csak elképesztően összeszokott, 8-10 fős legénység képes profi módon manőverezni. Ezt már a tulajdonosok is régen felismerték, így egyre inkább jellemző, hogy világhírű versenyzőket szerződtessenek hajóikra a fontosabb versenyekre – így a St. Barths Bucketre is.

Éppen ezért mostani lapszámunkban (kicsit az Amerika Kupa történetére is visszatekintve) külön képösszeállítást szenteltünk a (szerintünk) legszebb hajók szezonnyitó versenyének. Már csak azért is, mert bár tudjuk, hogy a világ változik, de a ma kezdődött jövőt csak az értheti meg igazán, aki a múltat is ismeri.

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink