Fountaine Pajot Astréa 42: a racionális francia

A nagy szakmai elismerést kiváltó SAOna 47-es után új modellt dobott piacra a francia Fountaine Pajot. Az Astréa 42-es majdnem mindent tud, amit a nagyobb testvére, ráadásul nálunk is forgalmazzák már. Előzetes bemutató egy racionális francia katamaránról.

Új szereplővel bővült a hazai hajóforgalmazók szaknévsora: már a patinás francia Fountaine Pajot is rendelkezik magyarországi képviselettel. Az első hajójuk várhatóan nyáron érkezik, és természetesen alig várjuk, hogy kipróbálhassuk. Addig egy előzetes bemutató keretében összeszedtük mindazt, amit a Fountaine Pajot „kis” modelljéről, az Astréa 42-esről tudni lehet.

Egységes értékek

Magát a márkát aligha kell bemutatni: a Fountaine Pajot a franciák egyik nagy büszkesége, és immár 45 éve gyárt katamaránokat. A mindmáig az alapító család kézében lévő cégcsoport Saona 47-ese slágermodell lett, olyannyira, hogy hónapokra előre le is van foglalva valamennyi készülő példány. A tágas és roppant korszerű hajó nagyon bevált, nem csoda, hogy a kínálat hét modellje 40-től 67 lábig mind egységes dizájnnal és minőségben készül, és ezeket az értékeket a tavaly bemutatott kisebb modell, az Astréa 42-es is tovább viszi.

Racionális dizájn

Az biztos, hogy formai megoldásait tekintve az Astréa olyan közel van a 47 lábas nagytestvérhez, amennyire csak az egyébként nem is egészen 5 lábnyi méretkülönbség ezt lehetővé teszi – és a kettő közt még ott van az Elba 45 is a kínálatban. Az Astréának is határozott, erőt sugárzó az orrkiképzése, ami nem csak pusztán a dizájn kedvéért van így, hanem azért is, mert a meredek függőleges vonalak a lehető legnagyobb beltér kialakítását teszik lehetővé.

Első pillantásra a hajó sokkal inkább tűnne németnek, mint franciának, de a latinosan könnyed stílus azért számos részmegoldáson tetten érhető. Talán némileg meglepő módon azonban nem a hajó „charmja” tűnik az Astréa legmeggyőzőbb jellemvonásának, hanem sokkal inkább az a minden ponton érezhető racionalitás, ami korábban inkább a német gyártók fegyvertárának volt meghatározó része. A hajó részleteit figyelve az a benyomás alakul ki az emberben, hogy a franciák németesebb hajót akartak csinálni sok németnél. És sikerült nekik.

Félmagas kormányállás

Roppant racionális részlet például az elég egyedi kapitányi állás, amely a hajó dizájnjának és kezelhetőségének is a kulcsa. A vezető munkaterét ugyanis nem zsúfolták be az amúgy nagyon tágas hátsó teraszba, de nem is tették fel a súlypont-romboló és társas magányt generáló flybridge-re. Hanem a két megoldás között találtak egy különleges kompromisszumot: egy afféle kakasülőt (félmagas kormányállást). A kormányállás a stauboardra (a menetirány szerinti jobb oldalra) került, a fedélzetvonaltól pont annyira kiemelve, hogy a szkipper már jól kitekinthessen mindenfelé, de még ne szakadjon ki a társaság többi tagja közül, hiszen szemkontaktusban maradhat a teraszon utazókkal.

Ráadásul a kormányállás pont elég tágas ahhoz, hogy még egy gyerek és egy plusz felnőtt is elférjen a hajóvezető mellett, és akár játszadozhatnak is a kormánnyal vagy a kötelekkel, ha kedvük tartja. Sőt: egyből a vezetői állás mellett egy duplaágyas napozót is elhelyeztek a terasz tetején, azokat kihasználva egy 4-5 tagú család ugyanúgy közös élményként élheti meg a hajóvezetést, mint egy egytestű kokpitjében.

A racionalitás a kötélrenden is megmutatkozik – bár nem azonnal. A Boating New Zealand munkatársa például arról számolt be a hajóról írt cikkében, hogy első ránézésre nem a megszokott volt a kötelek elrendezése, de némi megszokás után nagyon is logikusnak tűnt a vitorlák kezelőrendszere. (A kiwik hajós magazinja egyébként ötből négy csillagot adott az Astréának, ami elég jó eredménynek számít, mivel ők nem dobálóznak könnyen az elismeréssel.)

Nagyvonalú térkínálat

Az Astréa 42-es másik nagy erőssége a racionális megoldások mellett az a roppant nagy térkínálat, amely a katamaránokat jellemzi. A 7,2 méteres legnagyobb szélesség nem csupán csúcsérték, az orrok belépőéle mögött nem sokkal el is éri ezt az értéket a fedélzet.

Ennek köszönhető, hogy elöl négyszemélyes napozóteraszt lehetett kialakítani a két test között, amelyet a nagyjából 6 méter széles felépítmény üvegfelületei határolnak hátul. Az előre- illetve hátrajutás kényelmesnek tűnik, mindkét oldalon széles walkway vezet a szalon mellett.

Maga a szalon is roppant tágas – különösen ahhoz képest, hogy mögötte még milyen hatalmas „teraszt” alakítottak ki, amely természetesen teljes mértékben egybenyitható a minden irányban csupa nagy ablakkal határolt, zárt felépítménnyel. A sok üvegfelület nemcsak azért jó, mert így nagyon fényes a konyhával és étkezővel is rendelkező központi szalon, hanem mert a hajó elülső- illetve hátsó életterében tartózkodók szemkontaktust tudnak teremteni, vagyis a fizikai távolság ellenére nem esik két csoportra a hajón tartózkodó társaság.

Terasz és beach club

Az előfedélzeten elhelyezett napozóágyak nagyon kényelmesek lehetnek, de alighanem a hátul tartózkodóknak lehet jobb dolguk. Őket ugyanis a hardtop tető védi a napszúrástól, kényelmes ülőgarnitúrán terpeszkedhetnek, könnyen elérhetik a hűtőszekrénybe bekészített hideg üdítőket is, ráadásul pár lépésnyire vannak csupán a víztől. Az Astréa 42-es lényegében teljes szélességű, opcióként akár hidraulikusan is működtethető fürdőplatformmal rendelkezik – méghozzá akkora és olyan dekoratív faburkolású példánnyal, hogy azt nemcsak stégnek, hanem már-már beach clubnak is nevezhetünk. A vízből kimászást és a biztonságos kapaszkodást az öt-hat helyre rendelhető korlát segíti – ezek a képeken látható hajón nincsenek rajta.

A terasz berendezése is jól sikerült, az egész tér minden irányban jól átjárható maradt, mégis van elég ülőhely akár 12 személynek is. És persze van grillsütő is, amely egy katamarán esetében legalább tényleg nemcsak dísztárgyként funkcionálhat, hanem használható is…

Elrendezési opciók

A hálóhelyeket a két testben alakították ki, és a Fountaine Pajot valamennyi modelljéhez hasonlóan az Astréa 42-es is elég jól variálható. Három fő elrendezési lehetőség közül lehet választani: négy kabin 4 dupla fekhellyel és kabinonként mosdófülkével, három kabin szintén két fürdővel, vagy csupán kettő, de hatalmas élettérrel, amelyekhez gardrób, dolgozósarok és persze külön zuhany és mellékhelyiség is tartozik. Valószínűleg ez az utóbbi alaprajz lesz a népszerűbb, mivel az Astréa 42-es aligha lesz a chartercégek slágermodellje. Igaz, nem is annak szánták: a cég hivatalos bemutatóanyaga szerint elsősorban arra tervezték, hogy tökéletes családi hajó legyen, amit a huzamos ideig való tartózkodáshoz kialakított részmegoldásokkal meg egy csomó minőségi kiegészítővel spékeltek meg. A gyártó üzenete az Astréa 42-essel nagyjából az: ha ezt választjuk, akkor nemcsak kényelmesen fogunk heteket tölteni a tengeren, de amiatt sem kell aggódnunk, hogy mit bír a hajó.

Vezethetőség, főbb jellemzők

Az Astréa 42-es vitorlázóképességeiről remélhetőleg hamarosan lesz alkalmunk a gyakorlatban is meggyőződni, egyelőre azt tudjuk megosztani, amit a külföldi kollégák írtak róla. Dióhéjban: szerintük rendben van, elég fürge, elég éles szögeket is lehet vele hajózni, és persze nem dől, meg nagyon jó bírja a hullámzást. A nagyvitorla behúzórendszerének kocsija egyből a kapitányi állás mögött, a tetőbe integrálva található, könnyen elérhető.

Említésre méltó az is, hogy a bumm nincs túl magasan, így a nagyvitorla előkészítése vagy összecsomagolása sem túl bonyolult mutatvány. Első pillantásra kicsit furcsa, hogy a köteleket nem rejtették el (ahogyan az manapság divatos), de valójában erre semmi szükség, ez a hajó akkora felülettel rendelkezik, hogy igazán nem nagy ügy kikerülni őket. A hidraulikus rásegítés nélküli kormánymű precíz és jó visszajelzést ad, ezt minden szakíró dicsérte.

A hajótest PVC-hab magú szendvics szerkezet vákuumlaminált külső réteggel. A dekk és a felépítmény a gyártó Resin Transfer Molding (RTM) technikájával készül, mindkét oldalon gélezve, hogy minden szögből szép simán csillogjon.

A hajtásról 30 lóerős, opcióként 50 lóerős Volvo Penta iker dízelmotor gondoskodik, amelynek segítségével a sailmagazin.com beszámolója szerint 2900-as fordulatszám mellett 7,5 csomós sebességgel siklott kényelemesen a hajó. Vitorlából is jutott rá elég: a grósz 65, a génua 41 négyzetméteres. Jár hozzá egy opciós bowsprit is, amelynek segítségével Code 0 vagy génakker húzható, ennek jó bonyolult a kötélelvezetése, de szintén könnyen kezelhető.

Műszaki jellemzők: FP Astréa 42

Teljes hossz: 12,58 m
Vízvonalhossz: 12,49 m
Szélesség: 7,2 m
Merülés: 1,25 m
Tömeg: 12 695 kg
Vitorlázat: 70 m²
Szállítható személyek: 12 fő
Motorteljesítmény: 2 x 30/50 LE (Volvo Penta)

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.