Különleges felkérést kaptam a napokban: a balatonfűzfői Wia vezetősége megkért, hogy felhasználói visszajelzéseimmel vegyek részt a sorozatgyártásra csiszolt 230 CC elektromos kishajó fejlesztésének utolsó fázisában. Ismereteim szerint ez az első alkalom, hogy egy jelentős hajógyártó felkért volna valakit a szaksajtó képviselői közül, hogy ne utólag, a tesztek során, hanem még a gyártás beindítása előtt mondjon véleményt egy fejlesztés alatt álló termékről. Örömmel mondtam igent – hangsúlyozva, hogy motoros hajók terén meglehetősen csekély tapasztalattal rendelkezem, így legfeljebb olyan visszajelzésekre számíthatnak tőlem, amilyet kezdők adhatnának…
A belépőkategóriás, kishajóvezetői engedély nélkül is vihető új játékszer roppant jópofa, de (még) akad rajta néhány javítandó terület – legalábbis szerintem. A következő észrevételeket tettem a cég illetékeseinek:
- A kikötői manőverezéshez pontatlan a villanymotort vezérlő gázkar, érdemes lenne megvizsgálni egy teljesítmény-csökkentett programot. (Konkrétan 15 percet brékeltem, mire sikerült kifordulnom a 23 lábas kis hajóval a kikötőből. Ebben persze jelentős részben benne volt saját sutaságom is – de lehet, hogy hiba lenne azt feltételezni, hogy a leendő vásárálók és felhasználók ab start ügyesebben kezelik a gázkart és a kormányt, mint én elsőre.)
- A gázkar túl közel van a kormányhoz, nagyon könnyű véletlenül meglöknünk (velem elő is fordult – lásd feljebb!). Ez a hajó nagyon dinamikus gyorsulása miatt meglehetősen ijesztő lehet.
- Az ütközéstől ütközésig 5,5 teljes fordulatot leíró kormány áttételezése túl nagy, nagyon sokat kell dolgozni vele, ami azért baj, mert könnyen belezavarodunk, hogy éppen milyen szögben is állhat a lapát. Célszerű lenne közvetlenebb áttételt alkalmazni és a fedélzeti műszercsoportot alkotó (különben roppant széles funkció-spektrumot kínáló) alaprendszer főlapján a kikötői manőverezésnél javasolt manőver-funkciónál megjeleníteni a kormányszög-visszajelzőt. (Jelenleg az csak az Autopilot funkción belül érhető el.)
- A kapitányi állás remek, de az ülés nem, az túl messze van a kormánytól, nyújtózkodva is nehéz elérni.
Fontos hangsúlyoznom: a próbakört egy prototípus-példánnyal tettem, és kifejezetten azzal a céllal, segítsek feltárni annak hiányosságait, ezért csak a kritikai észrevételeimet tartottam fontosnak megosztani.
Klausz Csaba, a Wia fűzfői gyárának vezetője a felsoroltakra reagálva elmondta: a kormány áttételezésén a sorozatgyártású változatnál már változtattak, a széria modelleknél már közvetlenebb és jobb visszajelzést adó, kisebb hidraulikus rendszerrel párosított kormányművet alkalmaznak. A kormányállás ülése is közelebb lesz a kezelőszervekhez, ezt már időközben át is tervezték, csak a teszt idejére ez még nem készült el. A javasolt manőver-funkciót jó ötletnek tartják, igyekeznek megvalósítani, már csak azért is, mert ez már önmagában is mérsékelné a kormány tekerése közben véletlenül bekövetkező gázkar-érintések következtében fellépő reakciókat.
Persze a cég nemcsak az én visszajelzéseimre volt kíváncsi, hanem kikérik több régi ügyfelük véleményét is a sorozatgyártási fázis előtt álló, a tervek szerint a szeptemberi Balaton Boat Show alkalmával debütáló új, kishajóvezetői engedély nélkül is vezethető belépő modelljükről.
A cég termékfejlesztési törekvései példamutatóak, ezt elismerjük, de persze kíváncsian várjuk, hogy a javaslatokból mennyi valósul majd meg, illetve azt, hogy még milyen irányban és mennyit tudnak javítani az amúgy alapból egészen jó kis hajón szeptemberig…
Szöveg: Lénárt Attila