Elő-teszteltünk egy elektromos hajót

Az autóiparban elterjedt gyakorlat sorozatgyártás előtt tesztelni minden új modellt – de a hajóiparban ez viszonylag ritka. Arra pedig még az autós cégek sem szoktak vetemedni, hogy szakújságírók véleményét kérjék ki egy termékükről még a gyártás előtt. A balatonfűzfői Aqwia azonban megtette ezt, felkérve a Vitorlázás Magazin főszerkesztőjét a cég belépőmodellje, a sorozatgyártásra kerülő 230 CC „előtesztelésre”.

Különleges felkérést kaptam a napokban: a balatonfűzfői Wia vezetősége megkért, hogy felhasználói visszajelzéseimmel vegyek részt a sorozatgyártásra csiszolt 230 CC elektromos kishajó fejlesztésének utolsó fázisában. Ismereteim szerint ez az első alkalom, hogy egy jelentős hajógyártó felkért volna valakit a szaksajtó képviselői közül, hogy ne utólag, a tesztek során, hanem még a gyártás beindítása előtt mondjon véleményt egy fejlesztés alatt álló termékről. Örömmel mondtam igent – hangsúlyozva, hogy motoros hajók terén meglehetősen csekély tapasztalattal rendelkezem, így legfeljebb olyan visszajelzésekre számíthatnak tőlem, amilyet kezdők adhatnának…

A belépőkategóriás, kishajóvezetői engedély nélkül is vihető új játékszer roppant jópofa, de (még) akad rajta néhány javítandó terület – legalábbis szerintem. A következő észrevételeket tettem a cég illetékeseinek:

  1. A kikötői manőverezéshez pontatlan a villanymotort vezérlő gázkar, érdemes lenne megvizsgálni egy teljesítmény-csökkentett programot. (Konkrétan 15 percet brékeltem, mire sikerült kifordulnom a 23 lábas kis hajóval a kikötőből. Ebben persze jelentős részben benne volt saját sutaságom is – de lehet, hogy hiba lenne azt feltételezni, hogy a leendő vásárálók és felhasználók ab start ügyesebben kezelik a gázkart és a kormányt, mint én elsőre.)
  2. A gázkar túl közel van a kormányhoz, nagyon könnyű véletlenül meglöknünk (velem elő is fordult – lásd feljebb!). Ez a hajó nagyon dinamikus gyorsulása miatt meglehetősen ijesztő lehet.
  3. Az ütközéstől ütközésig 5,5 teljes fordulatot leíró kormány áttételezése túl nagy, nagyon sokat kell dolgozni vele, ami azért baj, mert könnyen belezavarodunk, hogy éppen milyen szögben is állhat a lapát. Célszerű lenne közvetlenebb áttételt alkalmazni és a fedélzeti műszercsoportot alkotó (különben roppant széles funkció-spektrumot kínáló) alaprendszer főlapján a kikötői manőverezésnél javasolt manőver-funkciónál megjeleníteni a kormányszög-visszajelzőt. (Jelenleg az csak az Autopilot funkción belül érhető el.)
  4. A kapitányi állás remek, de az ülés nem, az túl messze van a kormánytól, nyújtózkodva is nehéz elérni.

Fontos hangsúlyoznom: a próbakört egy prototípus-példánnyal tettem, és kifejezetten azzal a céllal, segítsek feltárni annak hiányosságait, ezért csak a kritikai észrevételeimet tartottam fontosnak megosztani.

Klausz Csaba, a Wia fűzfői gyárának vezetője a felsoroltakra reagálva elmondta: a kormány áttételezésén a sorozatgyártású változatnál már változtattak, a széria modelleknél már közvetlenebb és jobb visszajelzést adó, kisebb hidraulikus rendszerrel párosított kormányművet alkalmaznak. A kormányállás ülése is közelebb lesz a kezelőszervekhez, ezt már időközben át is tervezték, csak a teszt idejére ez még nem készült el. A javasolt manőver-funkciót jó ötletnek tartják, igyekeznek megvalósítani, már csak azért is, mert ez már önmagában is mérsékelné a kormány tekerése közben véletlenül bekövetkező gázkar-érintések következtében fellépő reakciókat.

Persze a cég nemcsak az én visszajelzéseimre volt kíváncsi, hanem kikérik több régi ügyfelük véleményét is a sorozatgyártási fázis előtt álló, a tervek szerint a szeptemberi Balaton Boat Show alkalmával debütáló új, kishajóvezetői engedély nélkül is vezethető belépő modelljükről.

A cég termékfejlesztési törekvései példamutatóak, ezt elismerjük, de persze kíváncsian várjuk, hogy a javaslatokból mennyi valósul majd meg, illetve azt, hogy még milyen irányban és mennyit tudnak javítani az amúgy alapból egészen jó kis hajón szeptemberig…

Szöveg: Lénárt Attila

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.