Íme az 50. Kékszalag Erste Nagydíjon induló hajók, amelyekre bárki jelentkezhet az Erste kezdeményezésének köszönhetően. Elsőként Czittel Lajos, a Sirocco és a hajó mutatkozott be a Magyar Vitorlás Szövetség honlapján.
Az 50. Kékszalag Erste Nagydíj fő támogatója, az Erste szeretne mindenkinek esélyt adni arra, hogy a Kékszalag legprofibb hajóin élhesse át a versenyt. A www.erstehiggymagadban.hu oldalon bárki pályázhat arra, hogy a Fantomon, a Ganz Danubiuson, az Inyamán, a Lisán, a Nemere II-n, a Previtalon, a Restlessen, a Siroccón, a Trentasettén, a Westporton vagy a Red Bull Extreme hajóján kerülje meg a tavat. Az indulásnak nem feltétele a hajózási múlt és tudás, azonban jó tudni, hogy a kapitányok maguk választanak a hozzájuk jelentkezők közül, , így érdemes megírni, miért szeretne valaki bekerülni a kiválasztott csapatba. Itt a Hunsail.hu-n pedig bemutatjuk egymás után azt a 11 hajót, amelyekre jelentkezni lehet. Elsőként a Sirroccót és kormányosát, Czittel Lajost.
Hogyan kezdett el vitorlázni, miért választotta ezt a sportot?
Már kisgyerekként vonzódtam a hajókhoz, vágytam arra, hogy én is vitorlázhassak, mert izgalmas, összetett sportnak tartottam. Kell hozzá kis józan paraszti ész, meteorológiai ismeret, kis fizika és erőnlét. Na persze a pályaválasztásom is köt ehhez a sporthoz, ugyanis hajóépítő lettem.
Ez technikai, taktikai vagy csapatsport – mi a fontosabb: a hajó, a jó technika vagy a jó csapat?
Ez a sport a technikai sportok közé tartozik, ha pedig többen vannak egy hajóban, akkor kell a jó csapatmunka. Kicsit olyan, mint a számítógép. Hiába van egy jó hardvered, kell hozzá a szoftver. Ha egy projekten dolgozol, akkor a csapat is fontos.
Milyen eredménnyel lenne elégedett az idei Kékszalagon?
Mivel nagyon megszaporodtak a többtestű hajók, így a hagyományos egységek hátrébb szorulnak. Kivéve, ha vihar lenne végig. Mindenesetre nagyon elégedett lennék, ha az első húszban végeznénk.
Kit tart a legnagyobb ellenfelének az idén?
A Lillafüred egységét tartom a legnagyobb kihívásnak, mert nagyon jó vitorláik vannak, gyorsak és a Detre testvérek kis szélben szinte verhetetlenek. Még náluk is nagyobb ellenfél azonban az úgynevezett ORC-számítás, amely a versenyző hajók közötti különbséget hivatott kiküszöbölni. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy több olyan hajó van, akiknek óránként 20 perc előnyt kell adnunk, ami egyszerűen kivitelezhetetlen egyenletes szélben. Ha mi befutunk és megáll a szél csak – akkor van esélyünk velük szemben.
Mit vár azoktól, akik a hajóra kerülnek? Miért vállalta, hogy egy civilt is elvisz, és mi lesz a legfontosabb, amikor a www.erstehiggymagadban.hu oldalon jelentkezők közül választ?
A legénységtől ugyanazt várom, mint magamtól: figyelmet, kitartást, fegyelmet, a szakmai tudásuk legjavát. A „civil” személyzet mellett a kapcsolat kialakítása, az élményszerzés, valamint a vitorlázás népszerűsítése miatt döntöttem. Korábban azt gondoltam, hogy a jelentkezők választanak bennünket, ha viszont a kapitányoké a választási lehetőség, akkor próbálok az első benyomásomra hagyatkozni. Úgy gondolom, aki végig szeretné vitorlázni, versenyszituációban a Balatont, az mindenképpen motivált lesz.
Mit szeret a legjobban a hajójában?
Siroccóban legjobban a megjelenését, a hajó futását, a pedigréjét szeretem, arról nem is beszélve, hogy a legelső verseny hajómat is Siroccónak hívták 15 éves koromban.
Egy hajó – kalandfilmbe illő múlttal – A Sirocco névjegye
A Sirocco története viszontagságosan indult és nagyon kalandosan folytatódott. 1944-ben kezdődött meg az építése, de 1946-ban már el is adták a félkész hajótestet. Egy évvel később került vízre végül Big Boy néven – előtte az akkori tulajdonosa a tengeri előírásoknak megfelelően alakította át, ugyanis az egyiptomi Faruk királynak szerette volna eladni. Az üzlet megkötéséhez Alexandriáig kellett volna elhajózni vele, azonban csak Szekszárdig jutottak. Itt a Gazdasági Rendőrség csempészés vádjával lekapcsolta a hajót, és a legénység több tagját őrizetbe vette. A közhiedelem szerint az egyiptomi üzlet csak fedősztori volt: valójában nagy mennyiségű aranyat és egyéb értéket akartak kicsempészni az országból a tőkesúlyban – innen ered az Aranyhajó elnevezés -, de erre vonatkozóan semmilyen bizonyíték nem került elő soha.
A hajó 1948-80 közötti időszakáról viszonylag keveset tudunk, de 1950-ben a balatonföldvári pártüdülőbe került, átesett több felújításon, és 1985-ben megkapta a Sirocco II nevet. Többszörös tulajdonosváltás után 2003-ban teljes újjáépítésen is átesett. Érdekes módon a Siroccóval 1998-ig egyáltalán nem versenyeztek. Azóta viszont folyamatosan indul a nagyhajós versenyeken, előkelő eredményeket ér el és tartja a lépést még a sok generációval fiatalabb versenytársakkal is.
- Típus: 75-ös cirkálóTeljes hossz (LOA): 18,55 m
- Vízvonalhossz (LWL): 12 m
- Szélesség: 2,75 m
- Vízkiszorítás: 9,3 tonna
- Tőkesúly tömege: 4800 kg
- Vitorlázat negyedszélben: 126 m2
- Vitorlázat bő szélben: 383 m2
- Orrvitorla: 53 m2
- Nagyvitorla: 73 m2
- Spinakker/genakker: 310 m2
- Kormányos: Czittel Lajos
A játékban szereplő hajókat az www.erstehiggymagadban.hu oldalon lehet megnézni, konkrétan a Siroccóra pedig itt: http://www.erstehiggymagadban.hu/adatlap/sirocco