Yardstick, KLR, ORC

A szomszéd előnyszáma mindig zöldebb…

A jelenleg a német nyelvterületen kívül többek között Magyarországon is alkalmazott Yardstick előnyszámrendszerre a korábbi időszakhoz képest állítólag többen panaszkodnak, ugyanakkor a hazai versenyeken részt vevő hajók száma az össz-képet tekintve bővült.
Ha változást keresünk, azt a magyar bajnokságok YS-résztvevői között találhatjuk, ahol viszont főleg a YS I. és YS III. osztályban egyértelmű csökkenés mutatható ki.
Talán meglepő, de a Yardstick őshazájában, Németországban eleve leszögezték, hogy ezt a módszert kizárólag a bajnokságon kívüli versenyzésre alkalmazzák. Ezt könnyen megtehették, mert náluk már mintegy száz éve nemzeti hagyomány, hogy típushajókban gondolkodnak, melyek közül a nemzeti osztályokká válókat mindig is erős kézzel választották ki.
Saját bevallásuk szerint nekik is kissé elegük van a YS-ből, de a szélesebb társadalmi körből származó, nagyobb létszámot felvonultató átlagversenyekre akkor is ez a legolcsóbb és legegyszerűbb módszer, ezért azt változatlanul fenntartják. Emellett náluk a klasszikus hajókra a KLR, a modern típusokra és a bajnokságokra pedig az ORC az ajánlott és használt előnyszámrendszer. Mivel több rendszer együttes alkalmazása is bekövetkezhet, több más európai országhoz hasonlóan a nagyobb létszámú túraversenyeken az egyébként különböző rendszerekben értékelt hajók közös értékelését nem feltétlen végzik el.
Olyan ország már talán nincs is, ahol kizárólag egy előnyszámrendszert alkalmaznának. Lengyelországban a belvizeken kizárólag az egyéni fejlesztéső előnyszámrendszerüket alkalmazzák, az ORC-t pedig csak a tengeren használják. A más előnyszámrendszert is alkalmazó tengeri nemzetek egy része elindult az ORC alkalmazásának irányába, míg mások a hazai fejlesztésű rendszerüket részesítik előnyben.
Néhány éve maga az ORC indított el egy új versenyzési irányt, az ORC Sportboat kategóriát. Ennek lényege, hogy a 6-9 m hosszúságú, modern elvek szerint tervezett típusokból álló mezőny a saját típusának megfelelő ORC előnyszám szerint versenyez. A kategóriában világszerte 47 ilyen elfogadott, önálló osztályt is képező típus van, melyek részére kontinens- és világbajnokságot is rendeznek. Ha valakinek nincs ORC minősítése, de rendelkezik megfelelő felmérési okmánnyal, ezeken a versenyeken a nevezési felár megfizetésével indulhat.
A nemzetközi szinten elfogadott típusok közül Magyarországon a 8mOD, a Melges24, a Scholz22 és az UFO22 van jelen, így egy nagy létszámú csoport egymáshoz képest történő értékelése automatikusan biztosítva van, és hasonló tartalmú versenyek itthon is rendezhetők részükre. Az ORC-rendszer hazai elindítása érdekében a versenyzési lehetőség több más, az osztályelőírásoknak történő megfelelést igazoló, ORC előnyszámmal rendelkező osztályhajónak is biztosított, melyek közül itt a J24-et, a Sudarat és az X-35-öt emeljük csak ki.
Amíg a jelenleg alkalmazott előnyszámrendszert sokan le szeretnék váltani, addig a változás kivitelezésével kapcsolatban nincs túl nagy aktivitás, a meghirdetett lehetőségre elég kevesen jelentkeztek.

 

phoca_thumb_l_49_2

 

Világbajnokság Cresen
A tengeren sem jobb a helyzet: a magyar tengeri bajnokságot idén már hatodik alkalommal rendezték meg, melyből mára már az ORC kategória is eltűnt, a közelben rendezett nemzetközi ORC versenyekkel kapcsolatban pedig eddig egyáltalán nem mutatkozott magyar érdeklődés. Egy nagy előrelépésről mégis beszámolhatunk, a 2011. évi, Cres szigetén megrendezésre kerülő ORC világbajnokságon – a Wild Joe személyében – lesz magyar résztvevő. Ez a verseny azért is páratlan lehetőség, mert mindenki kiválaszthatja, hogy ISAF Eligibility Code minősítés alapján profi vagy amatőr világbajnok szeretne-e lenni, mely értékelési módszert a magyar bajnokságok esetében is érdemes lenne megfontolni. Ha valaki érdeklődik a verseny iránt, és még az év végéig befizeti a nevezési díjat, úgy a verseny minden extra díjtól mentes költségeit a főszezonhoz képest fél áron rendezheti. Ha csak a hajó az akadály, a verseny helyszínén 12 darab, minden szükséges felszereléssel és felméréssel ellátott Jeanneau One Design 35 várja alkalmi világbajnoki gazdáit. Az ORCi világbajnokság honlapja: http://www.scor.hr/regate/2011e/orcwc.htm, ISAF Eligibility Code 2010: http://www.sailing.org/33481.php, Magyar részvétellel kapcsolatos kérdések: pelso89@t-online.hu

 

Képgaléria:

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink