A Soto40-esek versenyét az Iberdrola nyerte az idei Audi MedCupon
A „világ első számú vitorlás-sorozatversenyeként” hirdetett idei MedCup sorozat két utolsó állomását Spanyolországban rendezték. Augusztusban Cartagena, szeptemberben pedig Barcelona városa fogadta a versenyzőket, hogy pontot tegyenek az öt helyszínes és öt hónapos 2011-es évad végére. A meglepetés végül elmaradt, de a TP52-es osztály bajnoka, a Quantum Racing közel sem győzött olyan simán, mint azt az első versenyen nyújtott teljesítményük alapján várni lehetett volna – valójában versenyt nyerni csak egyszer tudtak, de egyenletes teljesítményük, és a keresztbeverések kisegítették őket.
Cartagena
Cartagena először, amolyan csiszolatlan gyémántként, 2008-ban szerepelt versenyhelyszínként a programban, de már bemutatkozása is kiválóan sikerült, 2009-ben pedig, köszönhetően a szokásosnál erősebb szélnek és hatalmas hullámoknak, kifejezetten izgalmas futamokat teljesítettek ott a mezőnyök. Az idei versenyen a szél nem okozott meglepetést, de szerencsére csalódást sem: kifújt, egyenletes
3-4 Bft és a hozzá tartozó hullámok biztosítottak tökéletes körülményeket a futamokhoz. A nagyok között ezúttal a Bribon lett az összetett győztes, hogy a sorozatban idén uralkodó „új verseny, új győztes” szlogen nehogy érvényét veszítse. A spanyol csapat a szezon kezdetétől fogva folyamatosan erősödött, cartagenai teljesítményükhöz pedig már nem kellett semmilyen kommentárt főzni: négy második és egy első hellyel, és három pont előnnyel nyerték meg a versenyt, nem csoda, hogy a spanyol uralkodó személyesen gratulált nekik. Az olasz Audi-csapat, az Azzurra Sailing Team hiába nyert három futamot is, mivel három második futamban ötödikek és egyszer hatodikak is lettek, csak a második helyet szerezték meg. Harmadik pedig a Quantum Racing lett, a keresztbeveréseknek köszönhetően tovább őrizve összetett első helyét. A Soto 40-es osztályban a brit Ngoni Cartagenában végre megtörte az Iberdrola egyeduralmát (a legjobb spanyol csapat az első három felvonást szinte ellenállás nélkül nyerte meg), harmadik az NH Resorts lett, a sorozatba menet közben becsatlakozó ausztrál csapat a negyedik helyen végzett.
Barcelona
Szeptember 11-e és 17-e között aztán Barcelonában került sor a sorozat záróversenyére. A rossz nyelvek szerint a város rengeteg bárja és mulatója miatt kapta meg az utolsó, és így kiemelt jelentőségű helyszín szerepét – hogy ez így van-e, nem tudhatjuk, de az tény, hogy az 1992-es olimpiához kapcsolódó tengerparti átalakítások egészen különleges adottságú, Európában szinte egyedülálló vitorlázóhelyszínné tették a várost. A helyi termikus szél, a Garbi stabilan hozza 9-13 csomós formáját, de a melegebb napokon, részben a nagyváros által termelt hő hatására akár 16-18 csomósra is fel tud hízni.
Barcelonában nem volt hiány izgalmakban, a MedCup sorozat a TP52-es osztályban még sosem volt ilyen szoros az utolsó állomás előtt. A vezető Quantum előnye mindössze 3 pont volt, visszatért a versenybe a Gladiator, az utolsó idei esély előtt győzelemre éhes volt a Ran csapata, és persze a folyamatosan javuló Bribonra is oda kellett figyelni.
Új verseny, új győztes: hogy közel teljes legyen a kör, az ötödik versenyt végül a Ran nyerte meg. A tulajdonos-kormányos Zennstrom a versenyre szinte teljes egészében brit legénységgel vonult fel, és úgy tűnik, hogy az utolsó versenyre felszívták magukat: három futamgyőzelemmel, két második hellyel és összesen 28 ponttal megnyerték a versenyt. A második helyet 2 pont hátránnyal a Bribon szerezte meg, harmadik pedig ismét a Quantum Racing lett.
A barcelonai végeredménnyel természetesen az összetett verseny vége is ismertté vált. Az amerikaiaknak a 2011-es a második MedCup bajnoki címe a TP52-es osztályban, idén úgy nyertek, hogy csak az első, cascais-i regattát nyerték meg, az összes többi versenyen szerényebb helyezésekkel kellett beérniük. A sorozat nagy javulója címet nyugodtan ki lehetne osztani a spanyol Bribonnak, amely a második versenyen, Marseille-ben még csak a hatodik helyen állt, és folyamatosan javulva jött fel a második helyre. A dobogó harmadik fokára az Audi Azzurra Sailing Team fért fel, a nagy vesztes pedig a Container lett, amely Szardíniában még stabilan állt a második helyen. (A barcelonai verseny öszzefoglalóját megnézhetik itt.)
Folytatás jövőre, a sorozat egyelőre túlélni látszik az AC által elindított többtestű uralmat, az idei csapatok mindegyike szinte biztosan rajthoz áll 2012-ben is. Az idén bemutatkozott kisebb osztály, a Soto 40 pedig, úgy látszik, lassan beváltja a hozzá főzött reményeket: jövőre a számítások szerint legalább 8-10 hajó vág majd neki a sorozatnak.
Győztesek mondták
„Az összes MedCup-sorozatok közül ez volt a legizgalmasabb. Olyan érzésem van, mintha az egész szezon alatt csak védekeztünk volna, mintha végig mi lettünk volna a célpont, amióta csak megnyertük Cascais-t a szezon elején… Utálok veszíteni, úgyhogy nagy megkönnyebbülés a győzelem – fantasztikus érzés egy ilyen remek csapat tagjának lenni.”
(Ed Reynolds projektmenedzser, Quantum Racing)
„Erősen koncentráltunk a sorozat elejétől fogva, jól kezdtünk, és meg tudtuk őrizni a vezető helyünket. Tudtuk, hogy ez fontos lesz, mert a többiek is javulni fognak… Azt hiszem, a hajóosztály fényes jövő előtt áll, mert a hajó könnyen vitorlázható, trimmelhető, és nagyon jól meg van építve. A versenyek, mint láttuk, nagyon izgalmasak, egy 10-12 hajós mezőny futamai pedig igen látványosak lehetnek.”
José María Torcida, szkipper-kormányos, Iberdrola Team
Képgaléria: