A csatornahajózás egyre népszerűbb nyaralási forma. A lakóhajókat mindenki kipróbálhatja, hiszen használatukhoz hajóvezetői engedély nem szükséges.
Sokan viszont még nem is ismerik ezt a hajózási formát. A csatornahajózás kifejezés hallatán a vitorlázók először a La Manche-csatorna és az úgynevezett Csatorna-szigetek angol felségvizeire gondolnak. A lakóhajó elnevezés pedig a holland úszólakásokat juttathatja az eszünkbe. A lakóhajózás, avagy csatornahajózás ennél persze jóval több. A bérelhető hajókkal Európa belvizein, folyókon és tavakon, a túrahajózásra kialakított csatornákon hajózhatunk, úszó apartmanunk a tengeri vitorlásokhoz hasonlóan egyben a közlekedési eszközünk. Míg a tengeren dacolunk a széllel, a hullámzással, számolnunk kell az áramlással, esetleg az árapályszint-változással, a csatornahajós nyaralás mindezen nehézségektől mentes. A kihívást a zsilipeken és hidakon való áthaladás jelentheti, és esetleg az elérhető kulturális és természeti látnivalók sokasága…
A csatornákat eredetileg persze nem turisztikai célból építették, Franciaországban például az évszázados használat után a kereskedelmi célú hajózásnak a kis csatornákon úgy 50-60 éve lett vége. A kereskedelmet azonban felváltotta a turisztikai célú hajózás, megjelentek az első kis lakóuszályok, kedvtelési célú csatornahajók. Nyugat-Európában a csatornahajós nyaralás azóta már a kisgyerekesek és a nyugdíjasok sportja, és aktív kikapcsolódás a szerényebb pénztárcájúaknak is.
A hajózással és zsilipeléssel kapcsolatos izgalmas csapatmunkából mindenki kiveheti a részét. Bárhol kiköthetünk, fürödhetünk, napozhatunk, akár horgászhatunk is. A hajónkhoz tartozó bicikliken vagy gyalog felfedezhetjük a környék szépségeit, hangulatos falvait, történelmi kisvárosait. A hajóút mentén jól felszerelt kikötők várják szolgáltatásaikkal az érkezőket. A kikötői díj egy hajóra egy éjszakára kb. 10 euró. A zsilipelés Franciaországban ingyenes, más térségekben legfeljebb 2 euró. A hollandiai felnyíló hidaknál is önkéntes a fizetés, a borravalóból élnek a hídnyitogatók. A csatornahajózás az összkomfortos, fűtéssel is felszerelt hajókon kora tavasztól késő őszig, sőt egyes térségekben télen is lehetséges. Európa-szerte több száz hajó és számtalan úti cél közül lehet választani.
Nem ma kezdődött
A hajózási csatornák építésének gondolata az ókori időkig nyúlik vissza. Franciaországban a legelső csatorna, a Canal de Briare építése 1604-ben kezdődött, a vízi út 57 km hosszan húzódik a Loire és a Szajna folyók között. Ebben az évben született Pierre Paul Riquet, az a középkori géniusz, aki az Atlanti-óceánt és a Földközi-tengert összekötő Canal du Midit, azaz a híres Midi-csatornát tervezte és a munkálatait le is vezényelte. 12 ezer ember ásta kézzel és hordta el öszvérek hátán a földet 14 éven át, míg 1681-ben, 240 km hosszan hegyen-völgyön át megnyílt a patinás vízi út. Mára közel 400 éves az a platánfasor, amelyet a csatorna két partjára ültettek a nagy elődök. A szintkülönbséget egy- vagy többlépcsős zsilipekkel hidalták át, a teherszállító hajókat lovak vontatták a partról. A csatornahálózat kiépítése Franciaországon belül szállítási és vízgazdálkodási célzattal a XIX. században virágzott, az 1900-as évek elejére a csatornarendszer behálózta az egész országot. A vasút megjelenésével az uszályokat vontató lovakat a gőzmozdonyok váltották fel. A síneket mai napig felfedezhetjük a csatornák mentén. Az évszázadok során olyan építészeti remekművek készültek el, mint a világ első vízi alagútja, a 165 m hosszú Tunel de Malpas (Camargue-térség, Dél-Franciaország), a világ egyik leghosszabb vizes hídja,
a 662 m hosszú Briare-híd, ahol a hajók mennek hídon és alattuk folyik a Loire, megy át a közút, a vasút (Burgundia, Közép-Franciaország), az 1960-as években épített arzviller-i hajólift, amely 17 zsilipet helyettesít és a fogaskerekű szerkezet a hajókat a vízzel és hajókkal teli teknővel együtt 45 méterrel magasabbra emeli fel (Elzász-térség, ÉK-Franciaország).
Hajóátvétel
Galériához kattintson a képre!
A hajók tiszta állapotban, leltárlista szerinti hibátlan és hiánytalan felszereléssel kerülnek átadásra. Saját járműveinket az indulási kikötők biztonságos parkolóiban hagyhatjuk, sok helyen fedett garázsok is rendelkezésre állnak. A repülővel vagy vonattal érkező vendégeket személytranszfer viszi a hajókhoz. A hajót a kiválasztott indulási kikötőben vehetjük át délután 15 és 18 óra között. A hajó birtokba vétele után az átadó személyzet minden szükséges információval ellát bennünket, betanít, a kezdő kapitányok indulás előtt egy rövid gyakorlati oktatáson is részt vehetnek. Utunk során hajózási kézikönyvek, útvonaltérképek segítik a navigációt.
A lakóhajók vezetése egyszerű, biztonságos, nem igényel előzetes hajóvezetői tapasztalatot. Németország bizonyos térségeit kivéve hajóvezetői engedély nem kell hozzá. Minden 18. életévét betöltött személy vezetheti a hajókat, Írországban a korhatár minimum 21 év.
A hajózás ára, ideje
A lakóhajózás ára jóval a tengerhajózás ára alatt marad. A bérleti díj függ a hajó-típustól, az időponttól és a választott térségtől. Általában kedvezményt kapnak a kisgyerekesek, a nagycsaládok és a nyugdíjasok. A hajók bérelhetők egy vagy több hétre, a főszezon kivételével hosszú hétvégére és hét közbeni pár napra is. Az átvétel kezdő nap 15 órától, a visszaadás utolsó nap reggel 9 óráig történik. A csatornák többsége márciustól novemberig hajózható, július–augusztus a főszezon.
Zsilipek és felnyíló hidak
Ezek a műtárgyak általában mindennap 9–19 óra között vannak nyitva egyórás déli ebédszünettel. Használatuk Franciaországban ingyenes. Hollandiában, Belgiumban, Angliában a zsilipek és hidak használatáért 1-2 eurót kell fizetni. A zsi-lipelés egyszerű, kb. 15-20 percig tart, völgymenetben könnyebb. A hajóstársaság térségi információjában megtalálható, hogy napi hány órás hajózással teljesíthető az előttünk álló szakasz és hány zsilip van rajta. Alapesetben a hajót az indulási kikötőben kell visszaadni, azaz egy adott szakaszon hajózunk végig oda-vissza, de Hollandiában például lehetőség van körútra is. A többi térségben javasolt a one-way hajózás, amikor 100-150 euró felár ellenében hajónkat eleve úgy foglaljuk, hogy a túra végén egy másik bázison adhatjuk le, így az utunk során végig újat láthatunk. Ilyenkor autóinkat térítés ellenében utánunk szállítják vagy megoldott a két bázis közötti személytranszfer is. Általában napi 4-5 óra hajózással érdemes számolnunk. Mivel a lakóhajók sebessége 8-12 km/h, így a zsilipek számának függvényében 25-50 kilométert tudunk megtenni kényelmesen 1 nap alatt. A napi út megtervezésénél számolnunk kell a zsilipek és a felnyíló hidak nyitva tartásával, a zsilipőr ebédidejével, az augusztusi főszezoni zsúfoltsággal, és hogy mivel a hajók menetfényekkel nem rendelkeznek, sötétedés után nem közlekedhetnek.
Szerző: Marosi Miléna, Mérföld Yachting, www.merfoldyachting.hu
Fotók: Varga Tamás, Bognár Kornélia, Marosi Miléna, Mérföld Yachting Utazási Iroda
A hajók
A lakóhajók minden kényelmi berendezéssel el vannak látva; 2-3 ágyas kabinokkal, meleg vizes belső zuhanyzókkal, WC-vel, tágas és világos szalonnal rendelkeznek. A szalon része a jól felszerelt konyha, ahol gáztűzhely, sütő, hűtőszekrény és mosogató is található. A hajók 2-12 személyesek, gyakran külső kormányállásuk is van (fly bridge). Néhány típusban fűtés, légkondicionálás, tv is emeli a színvonalat. A hajótestet körben pufferek és vastag gumicsíkok védik a sérülésektől. Több hétre elegendő üzemanyaggal, több napig kitartó vízkapacitással rendelkeznek. Vizet bármely zsilipnél vagy a pilotkönyvben megjelölt helyen vételezni tudunk. A hajók
dízelmotorral üzemelnek, maximális sebességük 8-12 km/h. A lakóhajók bérlet díja minden esetben tartalmazza az ágyneműt és a komplett konyhai felszerelést.
FRANCIAORSZÁG
Franciaország Bretagne
Franciaország a turisták legkedveltebb célpontja Európában, ez igaz a lakóhajózókra is. A csatornahajózást itt „találták fel”, hiszen az eredetileg kereskedelmi hajózásra épített csatornahálózatot könnyen átalakíthatták élményutakká még az 1960-as években. Franciaország-szerte a zsilipelés ingyenes. Bármely területet is választjuk, a történelmi, kulturális látnivalók, a híres francia konyha helyi különlegességei, a természeti értékek tárháza vár ránk. Midi: A híres Canal du Midi csatornán hajózhatunk, a főbb látnivalók: Carcassone középkori vára, Fonserannes 9 zsilipje, Narbonne városa, a világ első vízi alagútja, réges-régi zsilipek, alacsony kőhidak, hídon folyó vízi hajóút. Camargue: Franciaország legnagyobb nemzeti parkja a Rhone folyó deltája. A csatorna itt a tengerparttal párhuzamosan fut, kb. 2-5 km távolságra a tengertől. Nyáron a tengerben is fürödhetünk. Főbb látnivalók: Étang de Thau természeti szépségei, Beziers, Adge és Aigues-Mortes középkori városa. A legérdekesebb csatornahajós szakasz a Midi–Camargue one-way út.
Aquitánia: A Canal du Midi folytatásán vagy a Baise folyón hajózhatunk. Főbb látnivalók: Néracban IV. Henrik vára, Moissac apátsága, Toulouse.
Lot-vidék: A Lot a legvadregényesebb francia hajózható folyó. Főbb látnivalói: a román kori Valentré-híd, St. Cirq-Lapopie, Cahors középkori városnegyede, Luzech kastélyai, a folyóparti sziklák, az atlanti-óceáni apály-dagály jelenség. Csak haladóknak ajánlott!
Charente: A lustán hömpölygő Charente folyót I. Ferenc királysága legszebb folyójának nevezte. Főbb látnivalók: Cognac, Pineau és pincéi.
Bretagne: A misztikumok földjén több folyó és csatorna is hajózható, változatos útvonalak kínálkoznak. Főbb látnivalók: Redon, Nyugat Velencéje, Josselin vára, La Gacilly, az Yves-Rocher városa.
Anjou, Pays de la Loire: 3 folyón több mint 300 km vízi út, kevés zsilip, kis forgalom, sok virág: ez jellemzi Anjou-t. Főbb látnivalók: Angers, Laval városa, Plessis-Mace vára, Le Mans.
Somme-Picardy: Az I. világháborúból hírhedtté vált somme-i csatának már nyoma sincs. Békés tájon hajózhatunk Párizstól mindössze 100 km-re északra. Főbb látnivalók: Amines az egyik leg-régibb francia város, valamint egy sor gótikus templom.
Ardennek: A belga határon átnyúló Ardennek az erdőségeiről híres. A Meuse-folyón és csatornáin kristálytiszta levegőn hajózhatunk. Főbb látnivalók: Verdun, Sedan erődítménye, reims-i katedrális.
Elzász-Lotaringia: A legkevésbé francia tájegység. Főbb látnivalók: St. Louis-Arzviller és Rechicourt-Le-Chateau hajóliftjei, Strasbourg, Saverne és Nancy belvárosa, Lutzelbourg és a dombvidék romkastélyai. A Saarbrücken felé (át Németországba) vezető rész hajóvezetői engedélyköteles, a csatornából száraz nyarakon eltűnik a víz.
Burgundia, Loire-völgy: A Loire-folyóval párhuzamosan haladó Loire csatornán hajózhatunk. A folyó kerékpárral könnyen elérhető, nyáron fürödni is lehet a homokpadokkal teli vízben. Főbb látnivalók: Nevers, Briare városai, az Eiffel által tervezett csatornahíd, Rogny régi zsilipjei. Plagny és Decize városáig kevés a zsilip. A közismert Loire-kastélyok 200 km-rel arrébb találhatók!
Burgundia, Nivernais: Franciaország legromantikusabb vízi útja a Canal du Nivernais. A Morvan Nemzeti Park szívében vezet a Nivernais-csatorna, majd belefolyik a Yonne folyóba. Főbb látnivalók: Auxerre, a három templom városa, Vermenton. A Corbigny-Joigny szakaszon rengeteg a zsilip, fél kilométerenként sorakoznak.
Franche Comté: a Saone-folyón és mellékfolyóján, a Seille-en kényelmesen hajózhatunk, hiszen kevés a zsilip. A Jura hegységben folyó Doubs csak részben hajózható, ezért építették a Canal du Rhone au Rhin csatornát, hogy Franciaország két legnagyobb folyóját összekössék. Ma részben a Doubs-folyón, részben a csatornán lehet hajózni. Főbb látnivalók: Louhans, Tournus, Auxonne városa, Ray-sur-Saone vára, Besançon, Dole, Baumes-les-Dames városok. Kihagyhatatlan a kirándulás Dijonba, a burgundi hercegek fővárosába.
HOLLANDIA
Holladia, Keukenhof
Hollandiában az élet természetes része a hajózás, váljunk hát hollandokká egy kis időre, az országban se hoszsza, se vége a víziút-hálózatnak. Itt mindenkinek van hajója. Áthajózhatunk Amszterdamon, megannyi élményt szerezve a holland fővárosban. Utrechttől Alkmaarig, Amszterdamtól Fries-landig szélmalmok szegélyezik utunkat a tulipánok földjén. Tavasszal különleges élmény a keukenhofi park több mint 6 millió tulipánnal, jácinttal és nárcisszal. Körutunk során a híres sörök (Heine-ken, Amstel) és a tradicionális sajtkészítő városok (Gauda, Edam) piacai várnak. Biciklizés, vízi sportok, nyáron fürdőzés teszik változatossá a hajózást a zsilipektől szinte mentes holland tájon. Csak a felnyíló hidak állják utunkat, a hídkezelők hajódudánk hallatán megállítják a közúti forgalmat és felnyitják előttünk a hidat, csak tegyünk egy kis baksist a horgászbotjuk végén lévő fapapucsba.
BELGIUM
Belgium, Brudgge
Hollandiához hasonlóan Belgiumot is komoly csatornahálózat szeli át, összesen 1500 km hosszan, az Iser és a Deule folyók mentén, számtalan hajózási útvonalat kínálva. A világhírű városok, Brugge és Gent mellett a kevésbe ismert kisvárosok (Kotrijk, Veurne, Diskmuinde, Nieuwpoort, Oostende, Deinze) is különleges hangulattal, fantasztikus főtérrel, hihetetlen csokoládé- és sörválasztékkal várják az odalátogatókat. Franciaország északi részéről, az Ardennekből Belgium déli részét fedezhetjük fel, a Meuse folyón hajózva.
ANGLIA
Anglia
Dél-Angliában a Királyok Útjaként emlegetett Temze-folyón hajózhatunk Oxford és a királyi család otthona, a fenséges Windsor között. Útvonalanként legalább 30 zsilippel kell számolni. Anglia legnépszerűbb vízi útjai is hajózhatók Norfolkban, a Bure folyón és mellékfolyóin. Az érintetlen természet, a középkori műemlékek és a tipikus norfolki falvak együttese adja a terület értékét. Mindez ráadásul zsilipek nélkül élvezhető.
ÍRORSZÁG
Írország
Írországot annak leghosszabb folyóin, a Shannon-folyón és az Erne-folyón hajózva fedezhetjük fel, történelmi városok, vendégszerető falvak, zöldellő golfpályák mentén vezet a hajóút. Írország a horgászatot kedvelők paradicsoma, a sok tó, folyó és csatorna halban bővelkedik. A hajókhoz bérelhető horgászcsónak külmotorral és horgászfelszereléssel is. A zsilipek száma 5-10.
SKÓCIA
Skócia
A skót felföld fővárosa, Inverness és a tőle 100 km-re délkeletre lévő Fort William között hajózható a Kaledóniai-csatorna, amelynek része a híres-hírhedt Loch Ness, továbbá a Loch Oich és Loch Lochy. A csodálatos kelta vidéken csak néhány zsilip és számos whiskyivóhely állja utunkat. Az indulási bázis 73 km-re van Invernesstől és 200 km-re Glasgow-tól. A reptérről taxi transzferrel, bérautóval, vagy akár vonattal juthatunk el a kikötőnkbe.
NÉMETORSZÁG
Németország
Németország északkeleti felén fekszik Mecklenburg és Brandenburg vidéke, amely tavakkal és erdőkkel teli táj: 15 ezer hektár erdő borítja, a 33 tó együttesen 54 km2-es vízterületet alkot. A Müritz-tó Németország legnagyobb tava, a Müritz Nemzeti Park része. Élővilága gazdag, a sík vidéket dűnék jellemzik, útvonaltól függően 10-20 zsilippel. A horgászat szerelmesei komplett horgászfelszerelést bérelhetnek a hajókhoz. Nyáron 20-21 Celsius-fokos hőmérséklete fürdésre is alkalmassá teszi a tavat. Vízi sportok tekintetében ez a „német Velencei-tó”, bár kétszer akkora és a legnagyobb vízmélység eléri a 31 métert is. A víz minősége és tisztasága híres. Aki történelmi városokat kíván meglátogatni, indulhat Berlinből és az UNESCO-örökség részének nyilvánított Potsdamban is partra szállhat. A Potsdam–Berlin-szakasz viszont belvízi hajóvezetői engedélyhez kötött. Bérlés itt csak hajósoknak lehetséges.
SPANYOLORSZÁG
Spanyolország
Barcelonától 180 km-re, Tarragonától 80 km-re található az indulási bázisunk az Ebre-folyón. A 80 km hosszú folyószakasz hemzseg a különböző fajtájú, méretes halaktól, Katalónia a horgászok paradicsoma. Az itt bérelhető hajók nagy része is a horgászáshoz lett kialakítva. A hajózható szakasz zsilipektől mentes. Az Ebre-folyó deltája a francia Camargue után Európa legjelentősebb vízimadárvilágának ad otthont.
CSEHORSZÁG
Csehország, Prága
A cseh fővárostól 30 km-re található Kralupy bázisunkról akár hétvégére, akár egész hétre bérelhető hajó, a szépséges Prágát, a Vltava és Labe folyók melletti történelmi városokat járhatja be a 300 km hosszú hajózható úton. Prága mellett feltétlenül megtekintésre érdemes a Slapy-tó, Ludmilla hercegnő városa Melnik, Nelahozeves, Roudnice és Veltrusy kastélyai, Stara Boleslav zarándoktemploma. Ne hagyjuk ki Podebradyt sem, a cseh történelem egyik legjelentősebb városát. A cseh sör világhírű, de próbálja ki a borokat is. A Labe-folyón Pistany felé hajózva szőlőkertekkel borított dombok között folyik a vízi út.
OLASZORSZÁG
Olaszország, Velence
A csatornahajózás Gradótól Porto Levantéig lehetséges az Adriai-tenger partjával párhuzamosan. A Sile- és a Brenta-folyók Trevisóból és Pado-vából a Velencei-lagúnába vezetnek. A 118 szigetre épült Velence, Murano, Burano, Jesolo, Choggia és más kisvárosok tárulkoznak fel a víz felől. Gondolák, vízi taxik és vaporettók között hajózhatunk. Velence városába saját hajónkon érkezni egyedülálló lehetőség. A Szent Márk térrel szemben lévő Szent Giorgio szigetén köthet ki a hajónk, 5 csillagos panorámával Velence szívében. Maranói vagy preceniccói indulással Grado és Aquileia műemlékeit, az Adria homokos strandjait és a Maranói-lagúna bájos halászfalvait élvezhetjük. A sok kulturális látnivalót követően, a nyüzsgő történelmi helyektől és népszerű üdülőtelepektől távol, a Pó deltájának természeti parkjában pihenhetünk.
LENGYELORSZÁG
Lengyelország, Elblag-csatorna
Mazuriát, a lengyel tóvidéket az „ezer tó országának” is nevezik. A tavakat folyók, csatornák kötik össze, amelyeken 2010-től már belvízi hajóvezetői engedély nélkül is hajózhatunk. Elsősorban a természet szerelmesei által ismert a terület, mert állatvilága egyedülálló Európában (hiúzok, bölények, hódok természetes élőhelye). Ugyanakkor történelmi és kulturális emlékekben is rendkívül gazdag. Mazuria a kristálytiszta vízről, a jó levegőről, a hangulatos kisvárosokról, a hagyományos lengyel vendégszeretetről híres. Gdanks mellett az Elblag-csatorna páratlan látványossággal szolgál: ahol már túl magas a hegy, a csatorna véget ér, és hajóinkat sínre teszik, majd egy motoros kisvonat visz át a hegy túlfelére, ahol a vízi út folytatódik.
Képgaléria: