VOR: A teknőc diadala

Úgy vágott neki a mezőny a Volvo Ocean Race utolsó szakaszának, mintha nem lett volna már tíz kemény szakasz mögöttük: az élen három csapat állt 1-1 pontnyi különbséggel, így minden a 11. etapon dőlt el. És annak is csak a legvégén. A meglepetés nem maradt el: a Dongfeng megszerezte egyetlen győzelmét - és megnyerte a sorozatot is!

Úgy vágott neki a mezőny a Volvo Ocean Race utolsó szakaszának, mintha nem lett volna már tíz kemény szakasz mögöttük: az élen három csapat állt 1-1 pontnyi különbséggel, így minden a 11. etapon dőlt el. És annak is csak a legvégén. A meglepetés nem maradt el: a Dongfeng megszerezte egyetlen győzelmét – és megnyerte a sorozatot is!

Szöveg: Lénárt Attila, Fotó. VOR

Talán túlzás a nyúl és a teknős versenyéből a teknőchöz hasonlítani a Dongfeng csapatot (mert jó néhány alkalommal megvillantották a sebesség-potenciáljukat), amely a VOR utolsó szakaszán elért győzelmével nyerte meg a sorozatot, de eredményük sokkal inkább a stabil dobogós helyezéseknek volt köszönhető, mint a sok győzelemnek. Hiszen az utolsó etapig még egyetlen győzelmet sem szereztek. Csak amikor kellett – és ezzel a harmadik helyről az elsőre léptek előre a bajnokságban egy izgalmas futam végén.

Jó néhányszor kiakadt a Volvo Ocean Race honlapján található potenciális pontszámtó alkalmazás – annyiszor változott az állás a verseny mindent eldöntő utolsó szakaszán. Ez is bizonyítja, hogy sosem volt még olyan szoros verseny VOR története során, mint most. A cél előtti utolsó mérföldeken is még mindhárom éllovas csapat esélyes volt a végső győzelemre. A legjobb lapjai persze a tabellát és az utolsó szakasz előtt 1 ponttal vezető MAPFRE csapatnak voltak, de a Brunel és a Dongfeng esélyei sem olvadtak teljesen a hűvös északi vizeken.

A göteborgi rajt után szinte azonnal a Dongfeng állt az élre. Az összetettben mindössze 2 pontnyi lemaradással a harmadik helyen álló kínai-francia csapat jó 50 mérföldön át őrizte a vezetést, és úgy tűnt, hogy ismét hozza azt a félelmetes tempót, amelyet a verseny korábbi szakaszain láthattak tőlük az ellenfelek. De a MAPFRE hamar beérte őket, és ekkortól fej-fej mellett haladt a két hajó a Göteborgtól észak-nyugatra elhelyezett első fordulótól a Dánia keleti partjánál lévő aarhusi bójáig tartó 300 mérföldön át, mindvégig legfeljebb félmérföldnyi különbséggel.

Ez a helyzet nem sokat változott a Dán félsziget megkerülése közben sem, legfeljebb annyiban, hogy az ötödik helyen álló, és a végső győzelemre szintén esélyes Brunel kezdte ledolgozni az első 300 mérföldön összeszedett 22 mérföldes hátrányát.

A Dánia partjai mentén dél felé vezető szakaszon a MAPFRE mindent elkövetett, hogy növelje félmérföldes előnyét a Dongfeng előtt: 300 mérföldnyire a céltól már 3 mérfölddel vezettek. Közben a Brunel 8 mérföldnyire zárkózott fel…

Ekkor a MAPFRE, az AkzoNobel, a Brunel és a Vestas elkezdte a befordulást Hága felé, míg a Dongfeng, a TTP és a Scallywag egyenesen délnek tartott a Dán partok mentén. Kezdetben úgy tűnt, hogy azoknak áll a zászló, akik levágták a kanyart, és a rövidebb utat választották – de aztán a part mentén araszolók egyre inkább érzékelhető sebességelőnyre kezdtek szert tenni, így már nem tűnt akkora hátránynak az általuk bevállalt hosszabb útvonal. A Dongfeng ugyan 36 mérföldnyire volt a MAPFRE mögött 132 mérfölddel a cél előtt – de 2-3 csomóval nagyobb tempóval haladt. Ennek köszönhetően 35 mérfölddel a cél előtt a kínai-francia csapat lemaradása 11 mérföldre csökkent – és a komputeres modellszámítások azt mutatták, hogy ők futhatnak be elsőként. De közben a Brunel is egy mérföld alá csökkentette hátrányát a spanyolok mögött…

A kikötőtől karnyújtásnyira kiderült: igazuk volt a számítógépes modellszámításoknak, a part mentén közeledő Dongfeng végül 16 perccel megelőzte a többieket a célban. Másodiként az AkzoNobel ért be, a MAPFRE csak harmadikként, a Brunel pedig a negyedik helyen ért célba.

Ezzel a Dongfeng két ponttal megnyerte a bajnokságot a spanyolok és a hollandok előtt. Méghozzá úgy, hogy semmikor máskor nem nyertek – míg a hollandok az előző 4 futamból hármat is behúztak, a tabellát pedig szinte mindvégig vezető spanyolok szintén 3 győzelmet arattak, plusz ők nyerték a kikötői versenyek sorozatát is. A kínai-francia nem a kiemelkedő formájának, inkább a stabil jó szereplésnek köszönheti bajnoki címét, hiszen a 10 hosszú etapból (a 11-ből egy csak mindenki számára 1 pontot érő sétahajókázás volt Kínában) hetet is dobogós helyen zárt.

A 11. szakasz (Göteborg-Hága) eredménye:

  1. Dongfeng Race Team
  2. Team AkzoNobel
  3. MAPFRE
  4. Team Brunel
  5. Turn the Tide on Plastic
  6. Team Sun Hung Kai/Scallywag
  7. Vestas 11th Racing

A 2017-18-as Volvo Ocean Race végeredménye:

  1. Dongfeng Race Team             72 pont
  2. MAPFRE                                     70 pont
  3. Team Brunel                         69 pont
  4. Team AkzoNoobel                         59 pont
  5. Vestas 11th Hour Racing             39 pont
  6. Team Sun Hung Kai/Scallywag 32 pont
  7. Turn The Tide on Plastic 32 pont

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink