Úgy vágott neki a mezőny a Volvo Ocean Race utolsó szakaszának, mintha nem lett volna már tíz kemény szakasz mögöttük: az élen három csapat állt 1-1 pontnyi különbséggel, így minden a 11. etapon dőlt el. És annak is csak a legvégén. A meglepetés nem maradt el: a Dongfeng megszerezte egyetlen győzelmét – és megnyerte a sorozatot is!
Szöveg: Lénárt Attila, Fotó. VOR
Talán túlzás a nyúl és a teknős versenyéből a teknőchöz hasonlítani a Dongfeng csapatot (mert jó néhány alkalommal megvillantották a sebesség-potenciáljukat), amely a VOR utolsó szakaszán elért győzelmével nyerte meg a sorozatot, de eredményük sokkal inkább a stabil dobogós helyezéseknek volt köszönhető, mint a sok győzelemnek. Hiszen az utolsó etapig még egyetlen győzelmet sem szereztek. Csak amikor kellett – és ezzel a harmadik helyről az elsőre léptek előre a bajnokságban egy izgalmas futam végén.
Jó néhányszor kiakadt a Volvo Ocean Race honlapján található potenciális pontszámtó alkalmazás – annyiszor változott az állás a verseny mindent eldöntő utolsó szakaszán. Ez is bizonyítja, hogy sosem volt még olyan szoros verseny VOR története során, mint most. A cél előtti utolsó mérföldeken is még mindhárom éllovas csapat esélyes volt a végső győzelemre. A legjobb lapjai persze a tabellát és az utolsó szakasz előtt 1 ponttal vezető MAPFRE csapatnak voltak, de a Brunel és a Dongfeng esélyei sem olvadtak teljesen a hűvös északi vizeken.
A göteborgi rajt után szinte azonnal a Dongfeng állt az élre. Az összetettben mindössze 2 pontnyi lemaradással a harmadik helyen álló kínai-francia csapat jó 50 mérföldön át őrizte a vezetést, és úgy tűnt, hogy ismét hozza azt a félelmetes tempót, amelyet a verseny korábbi szakaszain láthattak tőlük az ellenfelek. De a MAPFRE hamar beérte őket, és ekkortól fej-fej mellett haladt a két hajó a Göteborgtól észak-nyugatra elhelyezett első fordulótól a Dánia keleti partjánál lévő aarhusi bójáig tartó 300 mérföldön át, mindvégig legfeljebb félmérföldnyi különbséggel.
Ez a helyzet nem sokat változott a Dán félsziget megkerülése közben sem, legfeljebb annyiban, hogy az ötödik helyen álló, és a végső győzelemre szintén esélyes Brunel kezdte ledolgozni az első 300 mérföldön összeszedett 22 mérföldes hátrányát.
A Dánia partjai mentén dél felé vezető szakaszon a MAPFRE mindent elkövetett, hogy növelje félmérföldes előnyét a Dongfeng előtt: 300 mérföldnyire a céltól már 3 mérfölddel vezettek. Közben a Brunel 8 mérföldnyire zárkózott fel…
Ekkor a MAPFRE, az AkzoNobel, a Brunel és a Vestas elkezdte a befordulást Hága felé, míg a Dongfeng, a TTP és a Scallywag egyenesen délnek tartott a Dán partok mentén. Kezdetben úgy tűnt, hogy azoknak áll a zászló, akik levágták a kanyart, és a rövidebb utat választották – de aztán a part mentén araszolók egyre inkább érzékelhető sebességelőnyre kezdtek szert tenni, így már nem tűnt akkora hátránynak az általuk bevállalt hosszabb útvonal. A Dongfeng ugyan 36 mérföldnyire volt a MAPFRE mögött 132 mérfölddel a cél előtt – de 2-3 csomóval nagyobb tempóval haladt. Ennek köszönhetően 35 mérfölddel a cél előtt a kínai-francia csapat lemaradása 11 mérföldre csökkent – és a komputeres modellszámítások azt mutatták, hogy ők futhatnak be elsőként. De közben a Brunel is egy mérföld alá csökkentette hátrányát a spanyolok mögött…
A kikötőtől karnyújtásnyira kiderült: igazuk volt a számítógépes modellszámításoknak, a part mentén közeledő Dongfeng végül 16 perccel megelőzte a többieket a célban. Másodiként az AkzoNobel ért be, a MAPFRE csak harmadikként, a Brunel pedig a negyedik helyen ért célba.
Ezzel a Dongfeng két ponttal megnyerte a bajnokságot a spanyolok és a hollandok előtt. Méghozzá úgy, hogy semmikor máskor nem nyertek – míg a hollandok az előző 4 futamból hármat is behúztak, a tabellát pedig szinte mindvégig vezető spanyolok szintén 3 győzelmet arattak, plusz ők nyerték a kikötői versenyek sorozatát is. A kínai-francia nem a kiemelkedő formájának, inkább a stabil jó szereplésnek köszönheti bajnoki címét, hiszen a 10 hosszú etapból (a 11-ből egy csak mindenki számára 1 pontot érő sétahajókázás volt Kínában) hetet is dobogós helyen zárt.
A 11. szakasz (Göteborg-Hága) eredménye:
- Dongfeng Race Team
- Team AkzoNobel
- MAPFRE
- Team Brunel
- Turn the Tide on Plastic
- Team Sun Hung Kai/Scallywag
- Vestas 11th Racing
A 2017-18-as Volvo Ocean Race végeredménye:
- Dongfeng Race Team 72 pont
- MAPFRE 70 pont
- Team Brunel 69 pont
- Team AkzoNoobel 59 pont
- Vestas 11th Hour Racing 39 pont
- Team Sun Hung Kai/Scallywag 32 pont
- Turn The Tide on Plastic 32 pont