Az esélyes és sokáig vezető Hugo Boss kiesése után egyetlen pillanatig nem forgott veszélyben Bernard Stamm és Jean le Cam győzelme a kétszemélyes non-stop földkerülő Barcelona World Race versenyen.
Március 25-én este Bernard Stamm és Jean le Cam 84 nap, 5 óra, 50 perc és 25 másodperccel a rajt után a Cheminées Poujoulat fedélzetén visszaérkezve Barcelonába győztek a 3. Barcelona World Race kétszemélyes földkerülő vitorlásversenyen. A svájci–francia kettős IMOCA 60-asával ennyi idő alatt 27 950 tengeri mérföldet (51 763 km) vitorlázott 13,82 csomós (25,6 km/óra) átlagsebességgel. Hogy valamennyire elképzelhessük a tempót: ha a Cheminées Poujoulat a merülése ellenére vitorlázhatna a Balatonon, ilyen tempóban 6 óra 6 perc alatt futná le a Kékszalag távját. Az bő egy órával kevesebb, mint a Fifty-Fifty csúcsideje…
A Stamm–Le Cam kettős bő 8 nappal hamarabb körbeért, mint a verseny menetrekordját 2008-ban az első versenyen vitorlázó Jean Pierre Dick és Damian Foxall, ám az idejük nem új csúcs, hanem új alapidő, ugyanis a pálya körülbelül 1280 tengeri mérföldet rövidült azzal, hogy most, a harmadik versenyen már nem kellett átvitorlázni Új-Zéland két főszigete között a Cook-szoroson. A pálya csaknem ennek duplájával is rövidülhetett volna emiatt, viszont a versenyzők délre húzódását a jéghegyek veszélye miatt tiltó virtuális határ jóval északabbra volt kijelölve, mint az első két versenyen.
Az 51 éves belga Bernard Stamm ezzel a harmadik földkerülő versenyén diadalmaskodott az egyszemélyes Around Alone, majd új nevén a Velux 5 Oceans megnyerése után. De van neki a tarsolyában Vendée Globe második hely is 2005-ből. Jean Le Cammal 2013-ban elsők lettek a Transat Jacques Vabre transzatlantin is, így most már elmondhatják magukról, hogy megnyerték a két legjelentősebb óceáni kétszemélyes vitorlásversenyt.
Hajójuk, a Cheminées Poujoulat is legendás IMOCA 60-as. Négy földkerülő versenyéből kettőt megnyert. Először Michel Desjoyeaux-vel a 2008–09-es Vendée Globe-ot, és akad egy második helye is a második Barcelona World Race-ről, amikor Iker Martinez és Xabi Fernandez vitorlázták.
Nappal és csaknem 6 órával később másodikként, március 31-én hajnalban a Neutrogena ért célba Guillermo Altadill és José Munoz révén. A Hugo Boss korai kiesése után ők szorongathatták volna Stammékat, ám elektromos rendszerük összeomlása miatt megállóra kényszerültek Új-Zélandon, így győzelmi esélyeik elvesztek.
Újabb bő másfél nap múlva futott be a GAES Centros Auditivos, amelyet két katalán, Anna Corbela és Gerard Marin vitorlázott meg ezen az úton. ők 12,85 csomós sebességgel kerülték meg a földet. Még ők is ütnék a Fifty-Fiftyt a Kékszalagon egy bő negyedórával…
Haladós kis darabok ezek az IMOCA 60-asok! A GAES befutása után kevesebb mint egy nappal később vitorlázott át az Egyenlítőn és ért vissza az északi féltekére a Spirit of Hungary. Így 92 nappal a rajt után a Barcelona World Race teljes mezőnye „hazai vizekre” érkezett.
A negyedik-ötödik helyért szinte féltáv óta szoros küzdelmet vívott a következő két hajó. Alaix Gelabert és Didac Costa a One Planet One Ocean Pharmaton fedélzetén az Atlanti-óceánon végig előrébb járt, mint a Garcia testvérek a We are Waterral, de az előnyük minimális maradt.
A Gelabert–Costa kettősnek még a Földközi-tengeren is folyamatosan figyelniük kellett a hátuk mögé, mert Garciáék 50-80 mérföldön belül loholtak utánuk. Márpedig Barcelona felé közeledve gyenge és trükkös szelekre számíthattak. Ám a hazai pálya ezúttal kedvezett nekik, és gyenge dél-délkeleti szélben érkezhettek haza. Hiszen mindketten katalánok.
ők voltak a verseny abszolút újoncai. Mindkettejüknek ez volt az első földkerülésük. ők vitorláztak a legöregebb hajóval, hiszen ez volt Ellen MacArthur legendás Kingfishere, amellyel a brit lány 2001-ben második helyen végzett a Vendée Globe-on.
A One Planet One Ocean már két héttel és három és fél órával az első után érkezett meg Barcelonába. De még bőven száz napon belül. Az átlagsebességük 11,8 csomó lett.
18 órával később, a 99. napon Bruno és Willy Garcia is megjött a We are Waterral. Az ő átlagsebességük hajszálnyival jobb is volt, mint a One Planeté, csak éppen ők bő 500 tengeri mérfölddel hosszabb utat tettek meg Barcelonától Barcelonáig a föld körül.
Ezzel a két hajóval már szoros versenyt vívott volna a Fifty-Fifty, talán meg is előzné őket az elméleti Kékszalagunkon.
E sorok írásakor, április 10-én a hatodik helyen vitorlázó Renult Capture – Jörg Riechers és Sébastien Audigane – ezer mérföldön belülre került a célhoz képest, de még az Atlanti-óceánon járt.
A Spirit of Hungaryvel Fa Nándor és Conrad Colman még ezer mérfölddel hátrébb már kiszabadult az Egyenlítőtől északra a doldrumsból, aztán a hinaras vizek fékjeiből és megszabadultak a bombázóként becsapódó repülőhalak világából is, de még messze jártak a barcelonai céltól.
(Lapzártakor érkezett a hír, hogy ismét megsérültek a Spirit of Hungary kielcsavarjai, mintegy 1500 mérfölddel a cél előtt – a szerk.)
Képgaléria: