Az Eb megrendezését Balatonfüreden az MKB Sportklub Vitorlásszakosztálya vállalta magára, a szervezés már a 2013. évi versenyt követően elkezdődött. Hamarosan véglegesítésre került a verseny programja, mely szerint a regatta 2014. május 2–9. között, a nemzetközi osztály elvárásait is figyelembe véve 10 tervezett futamon kerül majd lebonyolításra. A nevezések összesítése alapján 18 nemzet 62 hajójára lehetett számítani, közöttük 12 magyar egység is képviseltette magát. Külön is értékelésre kerültek az ISAF vonatkozó szabályai szerint „amatőr”, azaz Corinthian csoportba sorolt hajók, melyekből 35 állt rajthoz.
Az osztály egyedi szabályai szerint minden versenynap legjobbjai külön díjazásban is részesültek. S hogy minden a legszabályosabb legyen, naponta öt hajó került kisorsolásra, ezek legénysége az aznapi versenyek után személyi súlyellenőrzésen vett részt. Az előzetes nevezések alapján színvonalas versenyre lehetett számítani, több – a sportágban – eredményes versenyző neve jelent meg a nevezési listán. Közöttük volt a 2013. évi Európa-bajnokság győztes kormányosa, az olimpikon Flavio Favini is, aki több Európa- és világbajnoki címmel is rendelkezik. Favini svájci színekben indult volna, azonban egy váratlan baleset miatt sajnos végül nem lehetett a versenyzők között…
Előkészületek
A verseny első három napja a felmérésről és az ellenőrzésről szólt, meglepetésekkel ez a hajóosztály is szolgált. A második napon 30 csomót is meghaladó széllel és zuhogó esővel megérkezett a meteorológia által előre jelzett front. Ebben eleinte természetesen senki sem ment ki vitorlázni. A harmadik napra tervezett Practice Race a még mindig 25 csomót meghaladó szélben elmaradt, s bár a többséget váratlanul érte, de néhány északi országból érkezett hajó – még ha rövid ideig is – már edzést tartott. Késő délután a füredi móló mellett található színpadon került sor az Eb megnyitójára, és mint kiderült, aznap volt Buddy Melges születésnapja is.
A verseny
A verseny első napján, május 5-én ideális körülmények között, napsütésben, 8 csomós szélben a tervezett időben, azaz 11 órakor rajtolt volna el az első futam. Erre azonban a versenyzők kicsit rácáfoltak, a rajtra csak többszörös általános visszahívás után, 11 csomós szélben került sor, a szél pedig a futam végére 5-7 csomóra csökkent. A második futamra a Balaton még több meglepetést okozott a résztvevőknek. Először a szél 5 csomó alá csökkent, így az osztály szabályai szerint halasztást kellett elrendelni. Az újra 7-8 csomóra erősödött szelet a versenyzők nem tudták kihasználni, mert ismét többször kellett visszahívni a rajtot. A közben 4 csomósra gyengült szélben a rajtot elengedték, a meglehetősen forgolódó szélben a futam eredményét Ian Ainslie és az olasz Matteo Balestero egymással vívott csatája döntötte el, végül Ainslie nyert.
A verseny második napján a versenyzők meleg reggelre ébredtek, a 0–2 csomós szélben a rendezők 13 óráig halasztást rendeltek el, mikorra az előrejelzés legalább 4 csomós szelet ígért. A harmadik futam rajtjára 14 órakor került sor, addigra a déli szél ereje 9 csomósra erősödött, a futam végére viszont ismét 6–7, majd végül 5 csomóra csökkent. Ebben a futamban a helyismeret döntött, a Csoltó Ákos kormányozta magyar Ponente elsőként haladt át a célvonalon, a Czégai Péter vezette egység pedig az 5. helyen futott be.
A negyedik futamot a rendezők 5-7 csomós szélben igyekeztek elindítani, de az általános visszahívás ezt is késleltette, végül a szél megkönyörült a résztvevőkön, és a futam 6–10 csomó közötti széltartományban került lebonyolításra. Ebben a futamban a Pomutz Tamás kormányozta egység az ötödik helyen futott be.
Másnap, május 7-én került sor a következő futam megrendezésére, ahol az első helyért folytatódott a Matteo Balestero kormányozta olasz és a Matteo Ivaldi vezette svájci hajó küzdelme. A végül 17-18 csomóra felerősödő szélben az ötödik futamban a rendezők megelégelték az állandó visszahívást, és fekete zászlós rajtot rendeltek el. Ennek meg is lett az eredménye, mert aznap már csak szabályos rajtokra került sor.
A negyedik nap az olasz Andrea Rachelli okozott meglepetést, amikor az egyik futamban a rendkívül lyukas szélben a mezőnytől egy darabig mintegy 300 méterrel el tudott távolodni, de később a versenyzőket a szél újra összeterelte.
Végjáték
A végső győzelem csak az utolsó napon dőlt el. A Matteo Ivaldi által vezetett Blue Moon lett az Európa-bajnok a Matteo Balestero kormányozta Giogi előtt. A Blue Moon kormányosa lett volna a balesetet szenvedett Favini, aki társai jóvoltából valahol biztosan benne volt a győzelemben, mert a hajó farára jól láthatóan ráírták: „Sforza Favini”. Az abszolút harmadik helyezést kitartó küzdelemmel Ian Ainslie és csapata szerezte meg. A Corinthian kategória győztese a szöuli olimpián 1988-ban bronz-, Barcelonában 1992-ben ezüstérmet szerzett észt Tönu Tönista kormányozta egység lett. A versenyrendezés és a balatoni körülmények a versenyzők körében igen nagy sikert arattak, közülük többen jelezték, hogy hamarosan visszatérnek Magyarországra. A Melges 24-est a rendkívül sikeres amerikai vitorlázó, Harry „Buddy” Melges (képünkön) szakmai közremûködésével a szintén világhírnévre szert tett Reichel/Pugh hajótervező iroda keltette életre 1992-ben. A legkorszerûbb technológiák felhasználásával készült hajót 1994-ben a szakirodalom már az év vitorlásaként tartotta számon, 1997-ben pedig a hajó az ISAF-tól elnyerte a nemzetközi besorolást. Ekkor már Európában is gyártották, a világszerte épített egységek száma néhány év alatt meghaladta a háromszázat, az osztály első világbajnokságán 1998-ban Angliában 98 hajó állt rajthoz.
Az első Melges 24 2007-ban érkezett a Balatonra, 2008-ban a Litkey Árpád kormányozta magyar hajó figyelemre méltó eredményt ért el az osztály olaszországi világbajnokságán. A hazai fejlődés nagy léptekkel haladt előre: 2010-ben megrendezték az osztály első magyar bajnokságát. A 2013-ban alapított, ötfordulós Európa Kupa rendezvénysorozatában pedig már az áprilisban rendezett balatonfüredi nemzetközi verseny is szerepelt, és az osztály 2014. évi Európa-bajnoksága rendezési jogát is Magyarország nyerte el.
Képgaléria.