A Kékszalag nagyágyúi 1: a Prevital és az RSM2

A balatoni Kékszalag 84 éves történetében még sohasem állt fel ilyen erős mezőny, mint ebben az évben. Összeállításunkban bemutatjuk, hogyan és milyen technikával készültek fel a legnagyobb esélyesek a jubileumi, 50. összecsapásra.Sorozatunk a Vitorlázás Magazin mostani, 2018/4-es számának cikkére épül.

A balatoni Kékszalag 84 éves történetében még sohasem állt fel ilyen erős mezőny, mint ebben az évben. Összeállításunkban bemutatjuk, hogyan és milyen technikával készültek fel a legnagyobb esélyesek a jubileumi, 50. összecsapásra. Sorozatunk a Vitorlázás Magazin mostani, 2018/4-es számának cikkére épül.

Győztes csapaton ne változtass!

Vannak sportágak, amelyekben ha valaki ötször megnyeri a legrangosabb versenyt, örökös bajnoknak kiáltják ki. Ha lenne ilyen a vitorlássportban, a tizenháromszoros Kékszalag-győztes Litkey Farkas már régen rászolgált volna a titulusra. A következő lépés tehát evidensnek tűnik: bezsebelni a tizennegyedik sikert az 50. Kékszalagon.

„A 13-as számot nem szerencsétlenségnek éltem meg, nem az motivál, hogy elmozduljak erről a sokak által csúnyának tartott számról. Csak a verseny megnyerése motivál” – válaszolta a Vitorlázás Magazin kérdésére a címvédő.

A csapat által 2016 óta használt D35-ös katamaránt a genfi tavon uralkodó, viszonylag gyenge szélviszonyokra tervezték és építették, és ez – a jelek szerint – ideális a Balatonra is. „A hajón nem változtattunk semmit, így jó, ahogy van” – mondja magabiztosan Litkey. A legénység tekintetében szintén a „Győztes csapaton ne változtass!” elvet követik. Pontosabban, a kapitány befogad egy vendéghajóst, aki részt vett a viadal főszponzora, az ERSTE Higgy magadban! pályázatán, és kellő affinitással, vitorlázótudással rendelkezik ahhoz, hogy a bajnokcsapat tagja lehessen.

A minden eddiginél erősebb katamarán-felhozatalt tekintve Litkey tisztában van azzal, hogy idén nagyobb ellenállásra számíthat az ellenfelek, elsősorban a két AC45 részéről. „Ezek komoly tervezők által jól megépített, erős hajók, és nagyobbak is [mint a D35-ös]. A vitorlázásban a nagyobb általában azt jelenti, hogy jobb is, vagyis az új hajók gyorsabbak, mint a miénk” – ismeri el Farkas. Hogy ennek fényében miben látja az újabb siker kulcsát? „Nekünk a változás, a változékonyság kedvez leginkább. Ha változékony az időjárás, arra mi reagálunk legjobban.”

A D35-ösről

A 35 lábas katamarán (D35) egyedi ismertetőjele a középső teherviselő áltest, amely az árbóc súlyát hordozza és a kellő forstágfeszességet szavatolja. Ez a középső, áramvonalas test nem ér a vízbe, ezért nem növeli a hajó közegellenállását. A nagyvitorla shotja hidraulikusan állítható. Erősebb szélben is gyors marad a hajó, ilyenkor a legénység a kormányos mögé kiépített keretre hátrál a leejtés előtt, nehogy lefúrjon a szél alatti test orra.

 

AC45-tel, szárnyak nélkül

A One d’Or Racing Team eddig a saját építésű 32-es katamaránjával vágott neki a balatoni regattáknak, erre az évre azonban – a kor szellemét követve – újítottak, egy AC45-ös hajóra váltottak. Az új kihívó a 2011/2012-es Amerika-kupasorozatban a Team ORACLE által épített hajó platformjára épül. Erre szerelték fel a régi hajón bevált 23-as Pauger-árbócot, végül Marton Balázs varrt hozzá új vitorlázatot.

„Mi nem akarunk repkedni, inkább egy normális hajót építettünk” – árulta el lapunknak a kapitány, Vándor Róbert. „Ezért nem vettük meg a hajóhoz a merev szárnyat, szerintünk az a Balatonon nehezen kezelhető.” A kormányos szerint – és az eddigi menetpróbák alapján – a régi hajó végsebességét nem fogják tudni elérni a hosszabb AC45-tel, egy jó átlagsebességet viszont hozhatnak. Az RSM legénysége öt, vagy 5+1 főből fog állni – ez a verseny előtti napokban dől majd el. „Ez egy új hajó, új a vitorlakoncepció, ezért sok összetevőnek kell összeállnia. Azon leszünk, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki magunkból. Erős a mezőny, ezért egy dobogós hellyel már elégedett lennék” – jelentette ki Vándor Róbert.

 

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink