Soha nem állt még annyi elektromos hajó rajthoz a Zöldszalag Regattán, mint az idén: július végén konkrétan 31 csapat vágott neki Balatonkeneséről vagy Balatonfüredről indulva a keleti medencét megkerülő versenykörnek.
Az e-hajók versenyének sportértékét ugyan vitorlás körökben sokan vonják kétségbe, mondván, hogy úgyis a legerősebb hajó nyer – ami többé-kevésbé igaz is, de hát a Kékszalagot is a leggyorsabb hajó szokta nyerni ugyebár… És a sztereotípiákat félretéve a Zöldszalag Regatta azért elég komoly verseny, ahol a navigációs ismeretek, a legrövidebb út megtételére való törekvés, az energia gazdaságos beosztása és az éles szem egyaránt fontos tényező a sikerhez.
Ráadásul ezen a versenyen születnek meglepetések: két éve például egy elektromos SUP-deszkával nyerték a futamot. Igen, szabályosan, mivel a 12 éve született versenykiírás idején nem számoltak azzal, hogy a technika annyit fejlődik, hogy akár egy ilyen eszköz is részt vehet a versenyen. Öt évvel ezelőtt pedig Vándor Róbert kameo-szereplése keltett feltűnést: a Kékszalag-győztes első nekifutásra harmadik lett a Zöldszalagon, ezzel eddig ő az egyetlen vitorlázó, aki elektromos és vitorlás géposztályban is dobogós volt már egy-egy nagyversenyen.
És lehet bármit mondani a Zöldszalag sportértékéről, egy biztos: ez a legjobban szervezett és legelegánsabb miliőben rendezett hajóverseny a Balatonon. Így volt ez az idén is: színvonalas parti programokkal és fine dining fogásokkal fűszerezték a Szerencsejáték Zrt és az MVM támogatásával megrendezett versenyt a Balatonfői Yacht Clubban.
Az idén nem született meglepetés, hiszen valóban a legerősebb, leggyorsabb hajó nyert abszolútban: a Wia első 500-as modellje, az Ohana vitte el a pálmát a Silver Dance és a Szaffi előtt.
Így zajlik a verseny
A Zöldszalag Regatta egyszerre hajóverseny és játékos családi vetélkedő, hiszen a résztvevők feladata az, hogy felkutassák a keleti medencében a szervezők által kihelyezett bójákat (amelyek többnyire – de nem mindig – veszteglő vitorláshajók) és azok sorszámával fényképezzék le magukat. Vagyis maga a verseny a gyakorlatban úgy zajlik, hogy család vagy baráti társaság egy tagja vezeti a hajót, valaki folyamatosan a GPS-t figyeli, a társaság többi tagja pedig távcsővel kémleli az útvonal közelében veszteglő hajókat az útpontokat keresve.