Több ezer zöld lóerő szelíd csatája a Balatonon

Több mint 40 hajó vágott neki az elektromos hajók egyetlen versenyének az idén a Balaton keleti medencéjében a 14. Zöldszalag Regatta keretében. Bár nagyjából 3000 lóerőnyi összteljesítmény suhogott csendben a hajók gyomrában, a verseny az idén sem a száguldásról, hanem sokkal inkább a navigációs ismeretekről szólt.

Minden korábbinál több, mintegy 41 hajó vágott neki Balatonkeneséről illetve Balatonfüredről a több távra is kiírt versenytávnak az idei Zöldszalag Regattán. Az elektromos hajók egyetlen balatoni versenyének egyre növekvő mezőnye jól jelzi, milyen gyorsan gyarapszik a hazai e-hajó-állomány. Maga a verseny pedig azt bizonyítja, hogy mennyit fejlődött a technika az elmúlt közel másfél évtizedben, hiszen minden résztvevő gond nélkül teljesítette tempósan a keleti medencében kijelölt pályákat.

A Balatonfői Yacht Club szervezésében megrendezett 14. Zöldszalag Regattát lényegében a tavalyihoz hasonlóan bonyolították le, vagyis az indulók rajtolhattak Balatonfüredről vagy Keneséről, és külön-külön kategóriákban értékelték csillagtúra-szerű tájékozódási versenyen elért eredményeket. A verseny során a résztvevőknek navigációs pontokat kellett megtalálniuk a vízen és azok megközelítésével kellett pontról-pontra teljesíteniük a pályákat. Így ez a verseny akkor sem a lóerők (pontosabban: kilowattok) csatája, ha a több mint 40 egységet számláló idei mezőny nagyságrendileg 3000 lóerős összteljesítményt is vonultatott fel a vízen, és lényegében bármelyik hajó képes lett volna „padlógázzal” is teljesíteni azt a pályát, amelynek hossza 14 évvel ezelőtt még energiatakarékos csiga üzemmódban is kihívást jelentett a résztvevők többségének.

Játékos és családbarát formátuma mellett a Zöldszalag Regatta azért komoly verseny is, ahol a navigációs ismeretek, a legrövidebb út megtételére való törekvés, az energia gazdaságos beosztása és az éles szem egyaránt fontos tényező a sikerhez. Sőt, még akár a széllel sem árt számolni – ezt bizonyítja Vándor Róbert, a kétszeres Kékszalag-győztes RSM kormányosának példája is, aki 2020-ban a Zöldszalagért is rajthoz állt, és első próbálkozására a kategória harmadik helyén végzett.

Más hajóversenyekhez hasonlóan a Zöldszalag Regatta is technikai jellegű kihívás, ezért a rendezők a különböző méret- és teljesítményszintű hajókat külön-külön osztályokba sorolva értékeli. (Hasonlóan, mint a vitorlásoknál alkalmazott Yardstick vagy IRC, ORC, stb.)

Az abszolút versenyt, vagyis a teljes tókerülőt az Axe Axopar típusú hajó nyerte. Az összesen 8 kategóriából hatot egyébként Wia hajókkal nyertek meg, így továbbra is a magyar gyártó a legeredményesebb a márkák között a Zöldszalagon.

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink