Sail GP – San Francisco: Utolsókból az elsők

Vitorlázásban Ausztráliát és Új-Zélandot legyőzni olyan, mintha a magyar fociválogatott Argentínát és Brazíliát verve jutna tovább a vb-döntőbe. A Diego Botin kormányozta spanyol csapat ezt tette a San Franciscó-i fináléban, ezzel nemcsak a gyorsasági vitorlássorozat 4. évadának bajnoka lett, de bezsebelte a szuperdöntő megnyeréséért járó kétmillió dollárt is.

Egész Spanyolországban tűzijátékpetárdák robbantak, bevilágítva az eget július 14-én estefelé, a kis- és nagyvárosok éttermeinek teraszai pedig hajnalig várták a mámorban ünneplő vendégeket. Jó okuk volt az ünneplésre, hiszen Spanyolország „nagyot ment” azokban a napokban: a fociválogatott megnyerte az Európa-bajnokság döntőjét, Carlos Alcaraz diadalmaskodott tenisz egyesben Wimbledonban, a Diego Botin vezette „Los Gallos” pedig megnyerte a Sail GP nagydöntőjét San Franciscóban.

Botin arcáról nem lehetett letörölni a mosolyt a finálé után, amelyben a háromszoros bajnok, címvédő ausztrálokat és Új-Zéland hajóját győzték le. „A kiwiket és az ausztrálokat legyőzni a nagydöntőben, San Franciscóban – ez elképesztő. Mérhetetlenük boldogok és büszkék vagyunk! Sok mindenen mentünk keresztül ebben a bajnoki idényben, hiszen az előző szezonban utolsók lettünk, most pedig győztünk. Elképesztő csapatom van; remélem, sikerül együtt tartani a srácokat, és tovább menetelünk majd!” – mondta a spanyolok csapatkapitánya.

Peches ausztrálok, savanyú kiwik

Ahogy már megszokhattuk a Sail GP-ben, apróságokon múlt a siker és a bukás. A Tom Slingsby vezette ausztrál hajó a kritikus pillanatban, egy takkváltásnál „leesett a szélről”, lendületet vesztett, a spanyolok így a végén gyakorlatilag ellenfél nélkül húzhattak be a célba. „A szokásos módon fordultunk, de a kritikus pillanatban valahogy leestünk a fuvallatról. Ezen a regattán már több ezer fordulást csináltunk, és egyszer sem nem történt ilyen, aztán ma, pont a kétmillió dolláros döntő futamban megtörtént. Ez egyszerűen pech” – fogalmazott Slingsby, aki három döntője után a negyediket elveszítette. Pedig az ausztrálok San Franciscóban is favoritként indultak: a bajnokság második helyén, 15 pontos lemaradással érkeztek Új-Zéland mögött, és az öt előfutamból hármat megnyert a kengurus hajó. „A csapat ma vitorlázott a legjobban. Az egész versenyen ez a hozzáállás jellemzett minket, még akkor is, amikor hátrányban voltunk” – folytatta Slingsby. „Nagyon büszke vagyok a csapatomra, megtisztelő, hogy részese lehettem ennek az egésznek.”

Sokan az új-zélandiakat tartották a döntő legnagyobb esélyesének, Peter Burling csapatának – amely megnyerte az utolsó előtti fordulót New Yorkban, és dominált a bajnokság második felében – azonban nem jött ki a lépés a döntő futamon. „Fájó vereséget szenvedtünk, mindannyian ezt érezzük” – értékelt Burling. „Nem tudtunk úgy vitorlázni, ahogy ezzel a hajóval tudunk és kellett volna, főleg azután, hogy a szervezők eltávolítottak egy fontos viszonyítási pontot a pálya túlsó végén lévő bójától. Ezután szinte vakon vitorláztunk, és a hirtelen meghozott döntések nem vezettek eredményre” – ismerte be a kormányos.

Négy verseny alatt három borulás

Már a döntő előtt, az előfutamok során is akadtak izgalmas pillanatok, például az, amikor a francia és a dán hajó meccselt egymás ellen a pozíciókért, de egy forduló során ütköztek és az előbbi felborult. (Érdekes, hogy a szezon utolsó négy regattáján három capsize-t láthattunk: Bermudán az amerikaiak, a kanadai fordulóban az ausztrálok, a San Franciscó-i öbölben pedig a francia hajó borult fel!) „Egyszerűen nem vettem észre a dánokat, és összeütköztünk. Nagyon fájdalmas lecke volt ez mindenkinek a fedélzeten. Jobban tettem volna, ha otthon maradok…” – kesergett Quentin Delapierre, a franciák kapitánya.

A spanyolok bajnoki győzelme több szempontból is fontos volt, és nemcsak a spanyol sportrajongók számára. Hónapok óta folynak a találgatások a Los Gallos jövőjéről, hogy lesznek-e megfelelő szponzoraik a folytatáshoz. Diego Botinék nagyszerű San Franciscó-i sikere elhallgattatta a kritikusokat, egyúttal remélhetőleg kellő figyelmet irányít a spanyol armada remekteljesítményére, hogy ne kerüljenek a „vágóhídra”.

A folytatásról

A Sail GP ötödik szezonja november végén kezdődik majd az Arab Emirátusokban, de a sorozat főszervezője, Russell Coutts – aki ezzel búcsúzik az elnöki teendőitől – bejelentette, hogy előtte, a Formula-1-hez hasonlóan, tesztidőszakot biztosít a csapatoknak Bermudán, illetve Dubajban. Az amerikai hajó korábbi kormányosa, Jimmy Spithill nem titkoltan egy olasz egység felállításán fáradozik, amivel 11 hajósra nőne a mezőny – de a bajnokság szempontjából az lenne a legfontosabb, hogy a címvédő Spanyolország ott legyen az új idény rajtjánál. A most bezsebelt kétmillió amerikai dollár sokat segíthet ebben.

A SAN FRANCISCO-I SAIL GP VÉGEREDMÉNYE
csapat kormányos pont
1. Ausztrália Tom Slingsby 39
2. Dánia Nicolai Sehested 38
3. Team GBR Giles Scott 35
4. Új-Zéland Peter Burling 33
5. Kanada Phil Robertson 28
6. Spanyolország Diego Botin 26

A SAIL GP 4. ÉVAD (BAJNOKSÁG) VÉGEREDMÉNYE
csapat kormányos
1 Spanyolország Diego Botin
2. Ausztrália* Tom Slingsby
3. Új-Zéland** Peter Burling
4. Rockwool Dánia Nicolai Sehested
5. Emirates Team GBR Ben Ainslie/Giles Scott
6. Kanada Phil Robertson
7. Franciaország Quentin Delapierre
8. Egyesült Államok*** Jim Spithill/Taylor Canfield
9. Németország Erik Heil
10. Svájc Nathan Outteridge

*nem álltak rajthoz az új-zélandi (Christchurch) fordulóban
**nem álltak rajthoz az olaszországi (Taranto) fordulóban
***nem álltak rajthoz a bermudai fordulóban

Szöveg: Simon István Képek: Sail GP Media

 

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink